• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • dosed
    Mymemlan skrev 2013-09-03 18:54:36 följande:
    Jag har hittat något som är jobbigt att kombinera med en graviditet!!!!  Jag har just börjat min sjätte och sista termin till sjuksköterska och det innebär att man ska skriva c-uppsats/examensarbete.... Vilket inte är det lättaste när man ska välja ämne (som man måste kolla att ingen annan skrivit om senaste åren) och sen hitta sökord och bra artiklar om det och inte få för smalt vs för brett utbud etc.. Vi gick totalt in i väggen och kom ingenstans och jag ville bara sätta mig ner och tjuta. Får panik!!!  Tur att vi kommit igång hyffsat idag, hoppas hoppas bara vi är på rätt väg, annars kommer jag bryta ihop hos läraren/handledaren imorgon och gråta och slita av mitt hår, hujja!  

Det jobbigaste på hela c-uppsatsen är att bestämma ämne samt att det ska finnas artiklar till. När du väl är förbi det så är det värsta jobbet över :) tyckte jag i alla fall. Kolla redan från början så det finns tillräckligt många artiklar till ert ämne annars är risken att man får byta och det är ju inte kul om man kommit en bit på väg. Lycka till!
  • Mymemlan
    dosed skrev 2013-09-03 19:25:25 följande:

Det jobbigaste på hela c-uppsatsen är att bestämma ämne samt att det ska finnas artiklar till. När du väl är förbi det så är det värsta jobbet över :) tyckte jag i alla fall. Kolla redan från början så det finns tillräckligt många artiklar till ert ämne annars är risken att man får byta och det är ju inte kul om man kommit en bit på väg. Lycka till!
    Det är det jag håller på gå igenom nu, läser artiklar för brinnande livet och har 8 bra hitills och mera finns + att jag inte har letat i alla databaser än så det ska nog gå! :) Hoppas Hoppas! 
  • Tokfrans
    syskonlängtan14 skrev 2013-09-03 18:43:15 följande:
    Japp har varit de i snart 2 veckor. Dunderförkylning och mega hosta. sov typ 1 h per natt en helg bara för att läkarna vägrade skriva ut hostmedicin. :( De ansåg att hostmedicin inte hjälper ändå och att man absolut skulle hoppa de när man var gravid... Suck men jag härdade ut men gick på knäna...
    börjar få sjukt ont i halsen och börjar kännas i bihålorna, hoppas bara de blir en liten snabb förkylning.
    Har inte vart sjuk på 2-3år, svårt att bli sjuk men när jag väl får de, phuu sängläge är vad som gäller , fifan Tungan ute
  • kokobell

hej hej! har nån börjat handla kläder än?? det verkar som att det kunde vara bra att samla lite i förväg för att inte måsta springa i panik och köpa kläder man eg inte vill sätta på sin unge... men hur gör man? vilka storlekar ska man satsa på? tips på bra ställen att köpa från? jag får lite panik av utbudet på tradera men kanske måste lära mig, det verkar som att många köper barngrejer där... blö jag tycker jag har nog med mina egna kläder för närvarande, med magen som växer. men om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog tycka det är kul bara jag kommer igång.

• vartjagängår
    kokobell skrev 2013-09-03 20:10:07 följande:
    hej hej! har nån börjat handla kläder än?? det verkar som att det kunde vara bra att samla lite i förväg för att inte måsta springa i panik och köpa kläder man eg inte vill sätta på sin unge... men hur gör man? vilka storlekar ska man satsa på? tips på bra ställen att köpa från? jag får lite panik av utbudet på tradera men kanske måste lära mig, det verkar som att många köper barngrejer där... blö jag tycker jag har nog med mina egna kläder för närvarande, med magen som växer. men om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog tycka det är kul bara jag kommer igång.

Vi köpte för lite haha. Han var 52 lång men drunkna i 50. Kräktes konstant så de typ 10 bodysarna vi köpt i strl 50 gick åt på en dag eller två. Känns inte som att det går att köpa för mkt om bebis kräks, men det kan man ju inte veta innan. Till så små handlar jag mest omlottbodysar på h&m & kappahl. :)
  • majpan
    kokobell skrev 2013-09-03 20:10:07 följande:
    Det är jättekul att köpa bebiskläder, tycker jag i alla fall. Jag har köpt mycket från tradera och loppisar. Mest för att jag vill gärna ha sånt som inte "alla" har och för att det såklart blir billigare. Annars har lindex, polarn och åhlens fina bebiskläder.
  • Flikkan

Idag var jag hos BM och kollade Hb och låg fortfarande på 117 har legat stabilt på det i 6 veckor nu. Men hon tyckte jag var duktig då det verkligen borde sjunkit då det borde slukas nu. Började på 107 men hon vill ha upp mig på 128. Men jag kan inte äta järntabletter då jag fick förstoppning på en gång. Blutsaft spyr jag av. Så nu har jag hittat en brustablett med järn och c-vitamin, äter även järn i allt annat men det vill sig ändå inte.

Berättade nu om min foglossning fick bara sova 4 timmar inatt :(
    Så nu har jag frön i örat att trycka på och Gud vad ont dom gör..

Ska tydligen ringa sjukgymnast och gå en gång för att få ett träningsprogram och att dom ska ge mig en TENS som jag även ska sova med!

Är detta något ni provat och funkar tens bra?
    Och kan någon rekommendera någon bra övning redan ku för ryggen? Kanske någon hemsida eller liknande :)

Hon tyckte även att vi skulle sjukskriva mig nu, jag som trodde jag skulle behöva ha mer ont än såhär. Känns skönt att jag har den möjligheten!

• Wilmis07

Jag har börjat köpa så smått,handlat en del på tradera och köp o sälj grupper på facebook.Bla en grön windstopper overall från pop som jag fick slåss för på tradera Har rätt mycket unisex i stl 50 sen dottern föddes för 6 år sedan. Så har mest handlat i stl 56,bodys och heldressar i velour.  Har nog iaf 15 par velourbyxor i olika färger i stl 50 och 56. Älskar velourbyxor och dressar Nu är jag ute efter några heldressar i vanligt trikåtyg,några vita byxor i trikå och ett par pyjamaser sen är jag nog ganska nöjd.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • englasmamma86
    Mamma891124 skrev 2013-09-03 09:44:21 följande:
    Hej igen!!! 

Jag ha en bonusdotter på 2 1/2 år och som bor hos mig o min sambo varannan vecka...alltså bli denna veckan våran. 
    Nu e de så att hon ha 2 äldre bröder hos sin mamma o jag ha själv träffat doma pojkarna och dom e ja inte "guds bästa barn"...dom slås, skriker, spottas o deras bordskick inte de bästa. 
    Upptäckte idag att  flickan bits!!!!!
    Busade med henne som jag alltid gör när hon kommer hem från dagis..rätt som de e så biter hon mig på axlen!!
    Hon har ALDRIG gjort så innan utan varje gång vi få hem henne o hennes lillebror så e de alltid problematik med spottande, skrikande, bordskicket (vägra äta upp maten eller äta med gaffel utan ska äta med fingrar som lillebror gör)...men efter ungefär 2-3 dagar så funkar de igen med våra regler men sen e de samma visa igen. 
    Sa till henne idag på skarpen att de gör ont när man gör så o då skrek hon som en stuken gris o försökte gå till sin pappa men han ha sakt att gör hon fel få hon inte komma till han o trösta sig o de e samma sak hos mig. 
    10 min senare kommer hon o säger förlåt genom att pussas o kramas <3 

Nu e då problemet..vad ska vi göra när hon biter??? Vi e rädda att biter hon oss så kommer hon så smånigom att bita sin lillebror o de nya syskonet som kommer i januari. 

Kan detta vara en försvarsmekanism mot att skydda sig mot sina bröder som jag kan tillägga dra henne i håret o slå henne utan att deras mamma ser detta.  

HJÄLP vad ska vi göra????? 
    vissa barn bits i den åldern, det är inget konstigt och går oftast över inom en snar period.
    du ska säga till henne på skarpen att det gör ont när man bits och att du blir ledsen så hon förstår att det är fel!..
    vet att många inte stöttar detta men jag hade personligen bitit tebax hårt utan att förvarna och sen förklarat att det gör ont så att så beter man inte sig emot andra, oftast blir dem chockade när dem förstår att det faktiskt gör ont ..alltså om hon själv får uppleva det. men det är ju något du får ta ställning till med din man om ni vill köra den metoden. .. hon är definitivt stor nog att förstår att  -det gör ont, du blir ledsen..lycka till
  • englasmamma86
    vilja89 skrev 2013-09-03 19:21:27 följande:
    Tack för ditt tips! Har rätt mycket stevia hemma sedan lchf-tiden så kan ju som du säger baka eget "godis" att unna mig ibland. :) 

min syrra bakar helt galet goda choklad bollar 100% fria ifrån socker, hon använder sig av dadlar,cocosfett och av äkta kakao som hon river på rivjärn ..sen rullar i kokos ,kan säg att den stillar mitt galna sockerbehov och man behöver inte ha dåligt samvete när man ätit dem =),jag kan be henne om recept om ni är intresserade?
Svar på tråden BF januari 2014