• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Flikkan

Förresten!
    Detta med mössa och små vantar utan tumme.
    Kommer det finnas tjocka såna till den nyfödde?
    Känns som det är väldigt klumpigt med tjocka vantar men det enda jag hittat hittills är stickade tunna tunna vantar. Och tunn mössa.
    Känns som man behöver ha en tjockare mössa. Dock har ju overallen en luva i fleece som man kan ha över.

Men här är det ju ändå 20-30 minus för det mesta hela vintern.

• englasmamma86

jag har nu börjat nojja över ny sak!!! hela tiden nått nytt, är skit rädd för att få en stor bebis..

skiljer det verkligen jätte mkt mellan syskon och att pojkar kan vara större vet jag ju men jätte mkt?

när jag föddes vägde jag 2500 gram och min mamma gick över tiden med 2 veckor. 
    min man vägde 3600gram hans bror ca samma..
    min dotter vägde 3485gram jag gick över 6 dagar ...men då var jag inte överviktig.
    nu är jag överviktig,rättare sagt väger jag 30 kilo mer nu än när jag vänta tösen..hur stor roll spelar det?
    och tror ni jag kommer få en stor unge pga av det ? bör jag rådfråga min bm om detta eftersom jag är så rädd? kan man be om att få ett TUL i typ v 37 pga av denna rädsla? tacksam för råd..

och för mig räknas en stor bebis på över 4200gram. 

• Belgien
    englasmamma86 skrev 2013-09-03 22:58:25 följande:
    jag har nu börjat nojja över ny sak!!! hela tiden nått nytt, är skit rädd för att få en stor bebis..

skiljer det verkligen jätte mkt mellan syskon och att pojkar kan vara större vet jag ju men jätte mkt?

när jag föddes vägde jag 2500 gram och min mamma gick över tiden med 2 veckor. 
    min man vägde 3600gram hans bror ca samma..
    min dotter vägde 3485gram jag gick över 6 dagar ...men då var jag inte överviktig.
    nu är jag överviktig,rättare sagt väger jag 30 kilo mer nu än när jag vänta tösen..hur stor roll spelar det?
    och tror ni jag kommer få en stor unge pga av det ? bör jag rådfråga min bm om detta eftersom jag är så rädd? kan man be om att få ett TUL i typ v 37 pga av denna rädsla? tacksam för råd..

och för mig räknas en stor bebis på över 4200gram. 

Du ska nog inte vara orolig över det. Jag läste i senaste vi föräldrar gravid tidningen (tror det var den senaste) om stora bebisar o började också noja .. i typ 2 dagar sen gick det över ;) Jag vägde 4300g när jag föddes.. Och jag ska ha en Pojke! Som jag också hört är större än flickor. Men ja, om de ser att du ska få en stor bebis så kan dom väl sätta igång dig tidigare.. har jag hört. Inte för att jag tror att du ska vara nojig över detta då..
  • M Hedell
    Flikkan skrev 2013-09-03 22:48:01 följande:

Förresten!
    Detta med mössa och små vantar utan tumme.
    Kommer det finnas tjocka såna till den nyfödde?
    Känns som det är väldigt klumpigt med tjocka vantar men det enda jag hittat hittills är stickade tunna tunna vantar. Och tunn mössa.
    Känns som man behöver ha en tjockare mössa. Dock har ju overallen en luva i fleece som man kan ha över.

Men här är det ju ändå 20-30 minus för det mesta hela vintern.

Jag har inhandlat en tunn ullfrottemössa samt ullvantar till bebis
  • M Hedell
    Flikkan skrev 2013-09-03 20:51:10 följande:
    Idag var jag hos BM och kollade Hb och låg fortfarande på 117 har legat stabilt på det i 6 veckor nu. Men hon tyckte jag var duktig då det verkligen borde sjunkit då det borde slukas nu. Började på 107 men hon vill ha upp mig på 128. Men jag kan inte äta järntabletter då jag fick förstoppning på en gång. Blutsaft spyr jag av. Så nu har jag hittat en brustablett med järn och c-vitamin, äter även järn i allt annat men det vill sig ändå inte.

Berättade nu om min foglossning fick bara sova 4 timmar inatt :(
    Så nu har jag frön i örat att trycka på och Gud vad ont dom gör..

Ska tydligen ringa sjukgymnast och gå en gång för att få ett träningsprogram och att dom ska ge mig en TENS som jag även ska sova med!

Är detta något ni provat och funkar tens bra?
    Och kan någon rekommendera någon bra övning redan ku för ryggen? Kanske någon hemsida eller liknande :)

Hon tyckte även att vi skulle sjukskriva mig nu, jag som trodde jag skulle behöva ha mer ont än såhär. Känns skönt att jag har den möjligheten!
    Jag har provat tens men inte i samband med foglossning utan lånade den inför förlossningen med nr 2 Tycker att den funkade helt okej faktiskt. Hade väl inte så mkt förväntningar på den heller men tycker att den tog bort udden av det onda.
  • dosed

Nu har jag bokat ett ultraljud för att se könet nästa onsdag. Kan helt enkelt inte hålla mig :) barnmorskan på rul sa ju kanske tjej så får se om det stämmer nu då.

• SB2011

Kl 8.50 e de dags för rul igen! Och kl 10 ska jag till dr! Å de e i två olika städer med ca 1.5mils avstånd! Stressig morgon!!

• Burberry
    SB2011 skrev 2013-09-04 07:33:53 följande:

Kl 8.50 e de dags för rul igen! Och kl 10 ska jag till dr! Å de e i två olika städer med ca 1.5mils avstånd! Stressig morgon!!

11.30 har jag också RUL.

Spännande, tror nog bebisen mår bra, men sjukt nyfiken på kön.
  • Me2

Vi hade stl 44 till dottern som var tokstort !  
    3050g 50 cm när hon föddes (blev igångsatt v37) och tappade ner till 2600g på dag 3. Så det är jättesvårt med storlekar.....

Har bara sommarbarn sen tidigare så jag vet inte riktigt hur man klär vinterbarn ?? Räcker det med en fleeceoverall i vagnen om man har en hyfsat tjock åkpåse ? Och mössa då så klart. 

Svar på tråden BF januari 2014