• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • SB2011
    Burberry skrev 2013-09-04 06:53:55 följande:
    11.30 har jag också RUL.

Spännande, tror nog bebisen mår bra, men sjukt nyfiken på kön.
    Oh va kul:) hoppas er vill visa då! Vi va ju på ett för 3v sen å såg de va en pojk som verka frisk men dom kunde inte se allt för de va nån dag för tidigt så vi fick komma tillbax! Så jag e mest förväntansfull över att få se han igen! Sist va jag jätte nervös!

Lycka till:)
  • SB2011
    Me2 skrev 2013-09-04 07:08:21 följande:

Vi hade stl 44 till dottern som var tokstort !  
    3050g 50 cm när hon föddes (blev igångsatt v37) och tappade ner till 2600g på dag 3. Så det är jättesvårt med storlekar.....

Har bara sommarbarn sen tidigare så jag vet inte riktigt hur man klär vinterbarn ?? Räcker det med en fleeceoverall i vagnen om man har en hyfsat tjock åkpåse ? Och mössa då så klart. 

Vi hade samma när sonen föddes! Blev oxå igångsatt i v37+0 och han vägde bara 2890g å va 51cm lång! 44 va stort å vi hade bara 50 kläder med oss så maken fick åka å handla dagen efter så vi hade nått som han inte drunkna i
  • Kramardig

Jag tror nog att vi ska försöka se vad det är för kön när vi ska tillbaka i v.32. Man blir ju så sugen när alla abdra här ska på rul och får veta kön hehe. Sen tycker jag det är lite trist att bara köpa neutrala kläder :)

• NorasMamma

Vi hade en fleeceoverall och en Voksipåse. Lillan är född i december och här kan vi runt 20-30 grader kallt. Kunde bädda med extrafilt ibland oxå

• LeaveMeAlone
    Flikkan skrev 2013-09-03 20:51:10 följande:
    Idag var jag hos BM och kollade Hb och låg fortfarande på 117 har legat stabilt på det i 6 veckor nu. Men hon tyckte jag var duktig då det verkligen borde sjunkit då det borde slukas nu. Började på 107 men hon vill ha upp mig på 128. Men jag kan inte äta järntabletter då jag fick förstoppning på en gång. Blutsaft spyr jag av. Så nu har jag hittat en brustablett med järn och c-vitamin, äter även järn i allt annat men det vill sig ändå inte.

Berättade nu om min foglossning fick bara sova 4 timmar inatt :(
    Så nu har jag frön i örat att trycka på och Gud vad ont dom gör..

Ska tydligen ringa sjukgymnast och gå en gång för att få ett träningsprogram och att dom ska ge mig en TENS som jag även ska sova med!

Är detta något ni provat och funkar tens bra?
    Och kan någon rekommendera någon bra övning redan ku för ryggen? Kanske någon hemsida eller liknande :)

Hon tyckte även att vi skulle sjukskriva mig nu, jag som trodde jag skulle behöva ha mer ont än såhär. Känns skönt att jag har den möjligheten!
    Ska också ringa och boka tid hos sjukgymnast. Sitter och vänta på telefontiden nu. Har ingen egen erfarenhet av TENS. Men vad jag förstod så är det väl individuellt hur det fungerar. Har en vän som använder det mycket nu mot sitt diskbrock och hon säger att det fungerar bra. Men som sagt, olika från person till person. Vissa har det ju tom som smärtlindring vid förlossningen va?

Har googlat ihjäl mig på övningar och saker att göra åt fogarna men just träningsövningar har jag inte hittat något jättebra för. Det enda jag på rak arm kan säga är övningen att kuta rygg. Dvs man står på alla fyra och kutar upp ryggen och sen slappnar av den. Ganska skönt. Sen brukar jag lägga mig på rygg och lägga upp benen på soffan eller en stol. Också rätt skönt. Men det är mest för att avlasta ryggen och inte träning i sig. 
  • K87

Idag är det RUL :D är skitnervös att den inte ska ha växt ordentligt eller att den inte mår bra :O

• Oh baby
    englasmamma86 skrev 2013-09-03 22:58:25 följande:
    jag har nu börjat nojja över ny sak!!! hela tiden nått nytt, är skit rädd för att få en stor bebis..

skiljer det verkligen jätte mkt mellan syskon och att pojkar kan vara större vet jag ju men jätte mkt?

när jag föddes vägde jag 2500 gram och min mamma gick över tiden med 2 veckor. 
    min man vägde 3600gram hans bror ca samma..
    min dotter vägde 3485gram jag gick över 6 dagar ...men då var jag inte överviktig.
    nu är jag överviktig,rättare sagt väger jag 30 kilo mer nu än när jag vänta tösen..hur stor roll spelar det?
    och tror ni jag kommer få en stor unge pga av det ? bör jag rådfråga min bm om detta eftersom jag är så rädd? kan man be om att få ett TUL i typ v 37 pga av denna rädsla? tacksam för råd..

och för mig räknas en stor bebis på över 4200gram. 

Jag tänker spontant att du nog ska tänka lite på sockret du äter, Risken är att du drabbas av diabetes är större när du är överviktig (om du är det). I övrigt behöver du säkert inte oroa dig Hjärta De testar ju även ditt socker hos bm.
  • Kramardig

Ni med barn sedan tidigare.. tycker ni verkligen att denna graviditet går fortare än första? Jag har bara hört att med andra barnet går det sååå fort! Man räknar inte dagar och man har så fullt upp med första barnet så!

Här känner jag tvärtom! Jag räknar mer veckor nu än med första. Känns redan som att jag varit gravid en evighet och denna graviditet känns mycket jobbigare än första.

Jag är ju bara halvvägs! Hoho!

• Kramardig
    Flikkan skrev 2013-09-03 22:48:01 följande:
    Förresten!

Detta med mössa och små vantar utan tumme.

Kommer det finnas tjocka såna till den nyfödde?

Känns som det är väldigt klumpigt med tjocka vantar men det enda jag hittat hittills är stickade tunna tunna vantar. Och tunn mössa.

Känns som man behöver ha en tjockare mössa. Dock har ju overallen en luva i fleece som man kan ha över.

Men här är det ju ändå 20-30 minus för det mesta hela vintern.

Jag fick sonen i mars och jag har inge minne av att vi hade någon tjock vintermössa åt honom eller vantar. Han hade nog bara tunnare mössa och sen luvan på från overallen. Vi bor i Luleå.
  • Oh baby

Det var nån som frågade om övningar vid foglossning. Jag brukar göra så att jag står höftbrett med benen och lyfter ena foten så jag håller balansen med ett ben. Sen för jag det benet som är i luften 10 ggr fram och tillbaka till ursprungsläget, 10 åt ena sidan fram och tillbaka, 10 ggr bakåt fram och tillbaka och 10 ggr åt andra sidan. Så jag står hela tiden still på ena foten. Sen byter jag ben och gör samma sak där. Sammanlagt gör jag alla övningar 3 ggr per ben. Jag som kör det ofta (kanske fyra ggr i veckan) kör med gummiband så jag får motstånd, men det går lika bra utan om man är ovan.

Sen brukar jag stå på alla fyra och lyfta höger hand och vänster ben och sträcka det rakt fram och bak och dra ihop det under magen och sträcka ut igen och ner. Så gör jag det 3*10 per sida.

Men jag vet inte hur det känns för er andra, jag försöker förebygga foglossningen så. Sen tränar jag pump en dag i veckan :)

Svar på tråden BF januari 2014