• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Mymemlan
    M Hedell skrev 2013-09-20 12:49:52 följande:
    Va otäckt! skönt dock att det inte var någon fara

Jag hade nog slagit till på en Voksi om jag var du, sen vad du är beredd att betala för den är en annan sak, har dålig koll på dom där åkpåsarna själv tyvärr. Vi bor i Ö-vik så har ju rejält kallt vi oxå

Japp, lunginflammation kan smitta! Men så länge han inte är påtagligt påverkad eller har feber skulle jag nog avvakta Hur känner du själv?

Ny kostar den 2400 kr + 500 kr i bärplatta. Antingen säljs dom jättegamla för 800 kr utan bärplatta eller så finns nån nyare modell för cirka det priset. 
  • SB2011
    M Hedell skrev 2013-09-20 12:49:52 följande:
    Va otäckt! skönt dock att det inte var någon fara smile1.gif
    Mymemlan skrev 2013-09-20 11:54:56 följande:Okej nu behöver jag hjälp! :D 

Vi har en brio happy med mjuklift som vi köpt åt bebbe (ny) och jag tkr mjukliften känns liten och är fundersam över bäddningen i vinter. Bor i iskalla norrland, i luleå där vi lätt har 20-30 minus i januari och februari. Kan vara inne kallaste dagarna men sonen har ju 15 timmars dagis, vi kan behöva handla, och när det är 15 kommer vi ju måste vara ute och leka. Tycker det blir en kall bäddning med bara täcke och inte kul att behöva pälsa på bebis hur mkt som helst.

Har nu hittat en voksipåse med bärplatta som är köpt förra året och använd 2 ggr. Dom har begärt 1800 kr för den (har inte provat gå ner nått än) och det är en classic. Kostar nästan 3000 kr nytt ju.
    Jag funderar på att köpa den och använda kallaste tiden, för då blir det ju som mjuklift och man behöver inte bekymra sig om att bebis ska frysa och så kan jag använda den vanliga mjukliften då det blir varmare. Vi kommer vara i stugan och åka skoter en del mot våren också.

Vad tror ni? Ska jag slå till? Bor flera trappor upp utan hiss så att bära upp bebbe i mjukift elr voksi med bärplatta är ett måste.  
    Jag hade nog slagit till på en Voksi om jag var du, sen vad du är beredd att betala för den är en annan sak, har dålig koll på dom där åkpåsarna själv tyvärr. Vi bor i Ö-vik så har ju rejält kallt vi oxå smile1.gifJapp, lunginflammation kan smitta! Men så länge han inte är påtagligt påverkad eller har feber skulle jag nog avvakta smile1.gif Hur känner du själv?

De kan de? Oj ja man lär sig något nytt var dag! Ja han e ju väldigt hängig och orkeslös! Han somna med mackan i munnen innan vilket inte e likt han!

Som sagt inte van vid han e sjuk! Och är en hönsmamma så jag oroar mig så klart! Just lunginflammation låter så hemskt om han skulle ha!

Men ja! Hönsmamma ni vet!

Avvaktar och kollar hur han mår under dagen!
  • verkar

Var på läkarbesök idag, hon sjukskrev mig 50%. Känns ganska ok. Gjorde en undersökning av livmodertappen, jag ogillar ganska starkt gyn undersökningar. Läkaren hadde en som hon sa " kollega" med sig men jag tror att hon en elev. Hadde läkaren sagt att hon var elev och frågat om det var ok att hon också gjorde gynundersökningen hadde jag lätt sagt nej. Men eftersom tvillingarna har TTS är jag van vid att vid alla ul på sjukhuset är det med någon exstra person tex läkare som jobbar på andra avd igengkligen, reagerade jag inte på det först. Utan först senare när eleven sa saker som " jag känner inte, ser inte, har ovana händer och kunde inte hantera instrumenten. Det känns faktiskt inte speciget bra alls. Nu blev ju det hela mer långdraget och dubbelt, först eleven och sedan läkaren. Blääää Iallafall var tappen opåverkad, medium i hårdhet och 5 cm lång. Tvilling 1 dom ligger med huvudet nedåt ligger inte speciellt långt ner häller även om det känns som att det kommer ut en hand eller två där ner när hon börjar boxa.

Ursäkta min dyslexi
  • NorasMamma

Vi har en Voksipåse, fast utan bärplatta. Har varit sjukt nöjd med den! Den har följt med i vagnen och på skoterturer. Vi valde till ett sommarinlägg så ja har använt den fr.o.m. Sep-maj ungefär :) Lillan är född i december.

Så lill*n kommer få lika mycket användning av den. Vi köpte den ny och då hade de nå special så man fick välja bärplatta elr sommarinlägg på köpet. Visst var den dyr men sa till sambon att vi köpte vagnen för 500 då kunde vi unna oss en dyr åkpåse ;) Vi bor i ett mindre samhälle i norra Västerbotten så här blir det kallt!

• M Hedell
    Mymemlan skrev 2013-09-20 12:55:01 följande:
    Ny kostar den 2400 kr + 500 kr i bärplatta. Antingen säljs dom jättegamla för 800 kr utan bärplatta eller så finns nån nyare modell för cirka det priset. 
    Då hade jag lätt slagit till faktiskt
    SB2011 skrev 2013-09-20 13:03:12 följande:
    De kan de? Oj ja man lär sig något nytt var dag! Ja han e ju väldigt hängig och orkeslös! Han somna med mackan i munnen innan vilket inte e likt han!
    Som sagt inte van vid han e sjuk! Och är en hönsmamma så jag oroar mig så klart! Just lunginflammation låter så hemskt om han skulle ha!
    Det ska visst finnas en smittsam variant, men jag är långt ifrån någon expert på området så jag vet inte riktigt hur den visar sig osv. Men prova att googla lunginflammation+smittsam typ och se om det är nåt som du tycker stämmer in-

• popcornplaya
    SB2011 skrev 2013-09-20 13:03:12 följande:

Finns olika typer av lunginflammation och vissa är smittsamma. Tycker du ska gå efter allmäntillståndet på honom. Känns han väldigt hängig och hostan inte låter bra skulle jag åka in med honom även om han inte har feber. Det skadar ju inte att dom tar en koll på honom.
  • SB2011

Haha vågar inte googla sånt för de brukar bara göra mig mer orolig!

Ja jag ska gå på hur jag tycker han känns! Och blir jag orolig åker jag in! Bättre en gång förmycket!

De e 2 barn av 11 på hans dagis som igår och idag fått åka in och konstaterat lunginflammation!

Han sover fortfarande, 2h har han sovit nu! Vilket är länge

• c4trin
    M Hedell skrev 2013-09-20 12:53:55 följande:
    Jag har fått så himla jobbigt att ligga på rygg samt att sitta i vissa ställningar, det känns som att jag ska kvävas! Kan inte minnas att jag kände så här förrän långt senare med dom andra två... Någon fler som har så? Har för mig att det har nåt med kroppspulsådern att göra?

Jag får också så, samtidigt som hela magen känns hoptyckt och obehaglig. Dock e andningsproblemen värst, kan helt enkelt inte ligga på rygg många sekunder. Sidan eller snett på magen får de bli när jag ska sova
    BF januari 2014. tvablitre.blogg.se
  • Mymemlan
    M Hedell skrev 2013-09-20 13:20:12 följande:
    Då hade jag lätt slagit till faktiskt

Det ska visst finnas en smittsam variant, men jag är långt ifrån någon expert på området så jag vet inte riktigt hur den visar sig osv. Men prova att googla lunginflammation+smittsam typ och se om det är nåt som du tycker stämmer in-

Lite så jag känner! =)
  • sunshine93

Usch , har haft en hemsk natt...hur jag än vände eller vred på mig så kunde jag inte sova utan fick hemsk yrsel och illamående. och idag när jag vaknade så har jag fortfarande yrsel om jag står upp och domningar i mina armar  ......någon annan som känt likadant?

Svar på tråden BF januari 2014