• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Mymemlan

Okej nu behöver jag hjälp! :D 

Vi har en brio happy med mjuklift som vi köpt åt bebbe (ny) och jag tkr mjukliften känns liten och är fundersam över bäddningen i vinter. Bor i iskalla norrland, i luleå där vi lätt har 20-30 minus i januari och februari. Kan vara inne kallaste dagarna men sonen har ju 15 timmars dagis, vi kan behöva handla, och när det är 15 kommer vi ju måste vara ute och leka. Tycker det blir en kall bäddning med bara täcke och inte kul att behöva pälsa på bebis hur mkt som helst.

Har nu hittat en voksipåse med bärplatta som är köpt förra året och använd 2 ggr. Dom har begärt 1800 kr för den (har inte provat gå ner nått än) och det är en classic. Kostar nästan 3000 kr nytt ju.
    Jag funderar på att köpa den och använda kallaste tiden, för då blir det ju som mjuklift och man behöver inte bekymra sig om att bebis ska frysa och så kan jag använda den vanliga mjukliften då det blir varmare. Vi kommer vara i stugan och åka skoter en del mot våren också.

Vad tror ni? Ska jag slå till? Bor flera trappor upp utan hiss så att bära upp bebbe i mjukift elr voksi med bärplatta är ett måste.  

• LeaveMeAlone
    Mymemlan skrev 2013-09-20 11:54:56 följande:

Vi har en brio happy med mjuklift som vi köpt åt bebbe (ny) och jag tkr mjukliften känns liten och är fundersam över bäddningen i vinter. Bor i iskalla norrland, i luleå där vi lätt har 20-30 minus i januari och februari. Kan vara inne kallaste dagarna men sonen har ju 15 timmars dagis, vi kan behöva handla, och när det är 15 kommer vi ju måste vara ute och leka. Tycker det blir en kall bäddning med bara täcke och inte kul att behöva pälsa på bebis hur mkt som helst.

Har nu hittat en voksipåse med bärplatta som är köpt förra året och använd 2 ggr. Dom har begärt 1800 kr för den (har inte provat gå ner nått än) och det är en classic. Kostar nästan 3000 kr nytt ju.
    Jag funderar på att köpa den och använda kallaste tiden, för då blir det ju som mjuklift och man behöver inte bekymra sig om att bebis ska frysa och så kan jag använda den vanliga mjukliften då det blir varmare. Vi kommer vara i stugan och åka skoter en del mot våren också.

Vad tror ni? Ska jag slå till? Bor flera trappor upp utan hiss så att bära upp bebbe i mjukift elr voksi med bärplatta är ett måste.  
    Låter väl vettigt med en ordentligt varm åkpåse. Så kan man istället anpassa klädseln i i takt med att det blir varmare sen. Personligen skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på en åkpåse men kanske inte finns lika bra billigare!? Bor ju bara i blaskiga Stockholm så här behövs väl kanske inte det varmaste av åkpåsar.
  • SB2011

Jag har inga problem me att folk vill ta på min mage! Så länge man frågar först! Har haft nån släkting som frågat om dom fått känna när bebisen sparkar men aldrig bara klappat för klappandets skull!

• vilja89

Jag älskar när mina nära och kära klappar på magen. Det visar ju att de vill vara delaktiga och bryr sig!

Man kanske inte behöver se allt så negativt hela tiden?

Det klart det känns konstigt om en främling kommer och tar på magen förstås, men på något vis måste man väl stannat och samtalat om saken så man kan berätta att man inte gillar det. Eller?

• SB2011

Kanske inte rätt forum men fråga till er som har barn! Sonen blev nyss hemskickad från dagis för är jätte hängig och hostar kraftig andas tungt! Dom sa att de går lunginflammation på dagis då 2 barn fått de å dom tycker sonen hade samma symptom som dom andra hade så dagis ville vi skulle kolla upp de! Men sonen har inte feber och vc ansåg inte alls vi behövde komma in!

Kan de verkligen smitta? Och när ska man åka in då? Om han får feber?

Sonen har nästan aldrig varit sjuk, bara fått ta han till dr en gång innan så jag är inte så erfaren av sånt här!

• Mymemlan
    LeaveMeAlone skrev 2013-09-20 12:19:17 följande:
    Låter väl vettigt med en ordentligt varm åkpåse. Så kan man istället anpassa klädseln i i takt med att det blir varmare sen. Personligen skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på en åkpåse men kanske inte finns lika bra billigare!? Bor ju bara i blaskiga Stockholm så här behövs väl kanske inte det varmaste av åkpåsar.
    Det är det att jag måste ha med bärplatta eller mjuklift, och det ryms ingen åkpåse i mjukliften.. :/
  • LeaveMeAlone
    vilja89 skrev 2013-09-20 12:28:33 följande:
    Jag älskar när mina nära och kära klappar på magen. Det visar ju att de vill vara delaktiga och bryr sig!
    Man kanske inte behöver se allt så negativt hela tiden?
    Det klart det känns konstigt om en främling kommer och tar på magen förstås, men på något vis måste man väl stannat och samtalat om saken så man kan berätta att man inte gillar det. Eller?
    Håller med dig i att man inte behöver se det som negativt om ens närstående gör det. Fast att gå fram till en främmande människa och ta på dennes kropp är ju ganska konstigt om du frågar mig. Det gör ju de flesta aldrig annars på någon de inte känner? Tycker det är lite respektlöst även om jag inte själv blir direkt förbannad eller ledsen utav det. Tycker bara det är ohyfsat. För mig är det lika konstigt som om jag skulle ställa mig och klappa gubben framför mig i ica-kön på ryggen, eller att klappa kassörskan på kinden. Lite att gå över gränsen på något vis.
  • LeaveMeAlone
    Mymemlan skrev 2013-09-20 12:31:28 följande:
    Det är det att jag måste ha med bärplatta eller mjuklift, och det ryms ingen åkpåse i mjukliften.. :/
    Ok, då förstår jag. Hade aldrig hört talas om åkpåse med bärplatta innan du nämde det nu. Kanske någon fler har idéer här.
  • M Hedell
    Mymemlan skrev 2013-09-20 08:50:02 följande:
    Igår fick jag regelbundna tryckande sammandragningar som avlöste varandra med någon minuts mellanrum under hela eftermiddagen. Tillslut ringde jag 1177 (eftersom sonen hade bråttom och fick stoppas) som skickade mig tillförlossningen. Det var ingen fara och tappen var cirka 28 mm och bakåtlutat och sluten. Lillebror hade bra mängd fostervatten och låg och svalde fostervatten för glatta livet :) beräknades väga 580 g nu ungefär :) mest troligen har jag lättretad livmoder och får nog stå ut med en del sammandragningar. Kunde få bricanyl om det blev för jobbigt att ta nån gång då och då när det stör sömnen etc :)
    Va otäckt! skönt dock att det inte var någon fara
    Mymemlan skrev 2013-09-20 11:54:56 följande:

Jag hade nog slagit till på en Voksi om jag var du, sen vad du är beredd att betala för den är en annan sak, har dålig koll på dom där åkpåsarna själv tyvärr. Vi bor i Ö-vik så har ju rejält kallt vi oxå
    SB2011 skrev 2013-09-20 12:31:19 följande:
    Kanske inte rätt forum men fråga till er som har barn! Sonen blev nyss hemskickad från dagis för är jätte hängig och hostar kraftig andas tungt! Dom sa att de går lunginflammation på dagis då 2 barn fått de å dom tycker sonen hade samma symptom som dom andra hade så dagis ville vi skulle kolla upp de! Men sonen har inte feber och vc ansåg inte alls vi behövde komma in!

Kan de verkligen smitta? Och när ska man åka in då? Om han får feber?
    Sonen har nästan aldrig varit sjuk, bara fått ta han till dr en gång innan så jag är inte så erfaren av sånt här!
    Japp, lunginflammation kan smitta! Men så länge han inte är påtagligt påverkad eller har feber skulle jag nog avvakta Hur känner du själv?

• M Hedell

Jag har fått så himla jobbigt att ligga på rygg samt att sitta i vissa ställningar, det känns som att jag ska kvävas! Kan inte minnas att jag kände så här förrän långt senare med dom andra två... Någon fler som har så? Har för mig att det har nåt med kroppspulsådern att göra?

Svar på tråden BF januari 2014