• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Mymemlan

Apropå handla har vi typ allt klart. Vi ska köpa ett fårskinn att ha i vagnen under mjukliften, och kanske ett vagnstäcke+ minikudde och lakan till det. Hur ska ni bädda? Vi ska ha mjuklift, och i den i botten får det väl ligga en fleecefilt och sen filt och täcke?? Lock på vagnen. 

Och namn, ja här blir det nog mest troligt en Albin, då vi båda gillar det namnet och inte har nått annat som vi gillar nu. Storebror heter Melwin.

Har fastnat i sy-träsket igen från att ha haft paus ett tag. Sytt lite nya mössor åt sonen, åt några kompisar som önskat sig samt ett gäng dregglisar åt en bekant. Har även sytt ett babynest åt oss, ett åt min svägerska och just ett åt en kompis som får barn i februari. Så kul att orka sy igen :D  

• Me2
    sunshine93 skrev 2013-09-29 21:53:19 följande:
    Känner mig förvirrad, jag hade bestämt mig för att föda på Karolinska i Solna men jag fått höra att pappan inte alltid får stanna och att man ibland blir tvungen att dela rum med en annan mamma och bebis.
    Jag tänker absolut inte stanna ensam jag vill ha min man med mig då han är mitt största stöd , och jag vill inte dela rum då jag vill  vara ensam med bebis och min man.

Jag har hört bra om Danderyd och BB Stockholm , trevligare miljö , alltid garanterat rum och att pappan alltid får stanna.

Vart har ni valt att föda och varför? 
    Vi har KS som första val, men tillhör egentligen Uppsala.
    Första barnet föddes på Akademiska, det var en lite kaotisk förlossning och pga att jag hade gått hos spec mvc innan så höll de oss kvar i 3 dagar efter trots att det inte var något fel. Då hade vi eget rum och pappan fick sova kvar. Vet dock inte hur det hade varit på en "vanlig" avdelning, vi låg på spec. Det har gjort mig lite negativt inställd till Akademiska.
    Andra föddes med igångsättning på KS Solna. Det var en mycket smidig förlossning. Kom ut strax efter 3 på morgonen, vi kom upp till en avdelning vid 6 och gick hem vid 12 (var tvungna att vänta på ronden vid 12). Det var ett dubbelrum, men just då var vi själva på det. Har bara positiva känslor av KS.

Den här gången hoppas vi också på KS, men vi planerar inte att stanna någon längre tid om det inte krävs medicinskt så jag väljer mest efter tidigare känsla. Sen är det juh svårt att jämföra då känslan man får är väldigt beroende på personal och bemötande vilket man aldrig kan veta innan vad det blir...
  • c4trin
    Tokfrans skrev 2013-09-29 19:13:55 följande:
    Bara jag som inte köpt nått märkvärdigt ? xD
    Köpt några kläder och en barnstol men inget mer :P
    Vågar inte köpa så mycket så här "tidigt" ,jag är väl knäpp ^^

Haha nåt märkvärdigt tycker jag inte att jag har köpt, dock mer än kläder.. Har ingen barnstol dock. Fast så tidigt e de väl inte? Om allt sett bra ut tills nu tycker jag de känns bra att köpa saker, vi e ju mer än halvvägs iaf (v 24 e jag i) Fast de har ju blivit mesy kläder o saker man fyndat efterhand :D  
    BF januari 2014. tvablitre.blogg.se
  • M Hedell

Här har vi inte möjlighet att välja sjukhus utan krångel, det blir för långt emellan och ingen större skillnad i deras rutiner. Vi har dock varit nöjda med vården här. När första barnet föddes var hon dat-positiv och vi fick stanna i tre nätter. Pappan fick stanna hela tiden och personalen var toppen. Andra barnet hade ev svalt nerbajsat fostervatten så vi vart kvarhållna i 24 timmar. Då fick pappan inte stanna pga ändrade rutiner men jag och liten hade eget rum hela tiden ändå. Fortfarande jättenöjd med personalen.

Denna gången blir det ju snitt och jag oroar mig en del över att jag kommer ha jätteont och bli kvar flera dagar utan min man...

• Burberry

Bor på landet, men kan ändå välja mellan 4 sjukhus. Till tre av dem är det runt en timmes väg, till den närmsta där jag gjort ultraljuden är det en halvtimmes väg. 3 av dem är ganska tvåspråkiga, en helt finskspråkig.

Vet inte helt säkert vart jag far och föda. Lutar mot samma lite större sjukhus 70 km härifrån där jag födde tvillingarna, personalen på förlossningen var superbra (bb personalen var ganska otrevliga, men siktar på att inte stanna där så länge.) Och behövs det så finns det ett superbra neo där.

Men blir det planerat kejsarsnitt så föredrar jag det lilla sjukhuset närmast trots att det ska läggas ner till sommaren. Känner läkarna där o alla undersökningar under graviditeten har gjorts där. Till nackdelen hör att bb är väldigt för amning, vet de inte kommer att gilla att jag inte tänker amma.

Eftersom januari är en lugn månad så räknar jag med att det inte kommer vara trångt på någon av sjukhusen, och att jag med lite tur får eget bb-rum eller familjerum.

• popcornplaya
    Burberry skrev 2013-09-30 07:30:17 följande:

Bor på landet, men kan ändå välja mellan 4 sjukhus. Till tre av dem är det runt en timmes väg, till den närmsta där jag gjort ultraljuden är det en halvtimmes väg. 3 av dem är ganska tvåspråkiga, en helt finskspråkig.

Vet inte helt säkert vart jag far och föda. Lutar mot samma lite större sjukhus 70 km härifrån där jag födde tvillingarna, personalen på förlossningen var superbra (bb personalen var ganska otrevliga, men siktar på att inte stanna där så länge.) Och behövs det så finns det ett superbra neo där.

Men blir det planerat kejsarsnitt så föredrar jag det lilla sjukhuset närmast trots att det ska läggas ner till sommaren. Känner läkarna där o alla undersökningar under graviditeten har gjorts där. Till nackdelen hör att bb är väldigt för amning, vet de inte kommer att gilla att jag inte tänker amma.

Eftersom januari är en lugn månad så räknar jag med att det inte kommer vara trångt på någon av sjukhusen, och att jag med lite tur får eget bb-rum eller familjerum.

Här finns det egentligen bara ett alternativ. Eller det går ju att åka till Gbg 40 min men till hemmasjukhuset har vi väldigt nära. Det ligger tvärs över vägen typ.

Men har vart nöjd med näl. Och nu har dom byggt om förlossning och bb sen jag födde sist.
  • sunnydays

Jag har valt södra bb, känns som att det är lite mer lugnt där med eget rum och pappan får stanna kvar. Så finns ju sös precis där om det skulle behövas. Kan ju hända jag inte får plats på södrabb och får föda på sös endå, men då gör det inget. Bara lillen kommer ut och mår bra :)

• M Hedell

Ställde mig på vågen igår, v24 och +8 kg... Känns som att jag med lätthet skulle kunna hamna på +20 kg även denna gången trots att jag i stort sett levt på frukt och grönt hittills Skrikandes Börjar dock känna värk i fötterna då jag kliver upp på morgnarna så jag undrar ändå om det kan vara så att det är vätskan som börjar ansamla sig och inte bara en massa fläsk Hoppas kan man ju!

• LillaEgo
    M Hedell skrev 2013-09-30 08:45:05 följande:

Ställde mig på vågen igår, v24 och +8 kg... Känns som att jag med lätthet skulle kunna hamna på +20 kg även denna gången trots att jag i stort sett levt på frukt och grönt hittills Skrikandes Börjar dock känna värk i fötterna då jag kliver upp på morgnarna så jag undrar ändå om det kan vara så att det är vätskan som börjar ansamla sig och inte bara en massa fläsk smile5.gif Hoppas kan man ju!

Samma här! Första graviditeten gick jag upp totalt 8 kg från inskrivning till förlossning, nu är jag i v 23+2 och har gått upp 8,5 kg!

Känner inte av det du beskriver om vätska än men känner ju att det börjar bli tungt... Sambon kan inte förstå att jag gått upp så mycket eftersom han inte ser något förutom magen och brösten så jag vet inte riktigt vart de hamnat... =)
Svar på tråden BF januari 2014