• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • englasmamma86
    SB2011 skrev 2013-09-30 20:15:57 följande:
    Se om de funkar att ladda upp bild från mobilen men så här e typ standard kläder för sonen

Tjusigt,älskar hängslorna..
  • vilja89
    Mymemlan skrev 2013-09-30 20:07:31 följande:
    Storebror använder 110 nu, kanske man skulle ta 116 då.. Undrar om jag ska beställa matchande body och tröja bara.. Hmm. Syr du omlott till bebis? :) hade nämligen tänkt ta nån fin syskonbild på barnen när han behagar sig ploppa ut ;)
    Har håller på med ett omlottmönster, men vill inte sälja innan jag är helt nöjd :)

Syr annars med bredare knäppning i halsen, och det brukar funka :)

Du kan skicka ett pm på min sida Apollonia Design på Facebook så kan vi diskutera vidare där. :)
  • vilja89
    popcornplaya skrev 2013-09-30 20:23:20 följande:
    Tror det är en diskution vi inte ska ge oss in i. Det här med hur kläder påverkar alltså. Vi har olika åsikter om det här i tråden och det är nog bäst att enas om att oenas och att smaken är som baken ;)
    Fast man måste ju ändå kunna diskutera som vuxna människor, som jag utgår från att vi alla är i gruppen ;)

Kan man inte med att någon tycker åt andra hållet och inte jämt stryker medhårs så kan det nog bli kämpigt framöver i livet :b

Jag älskar att diskutera sånt här, så börjar någon hänger jag gärna på. :) Man får se rätt mycket på förskolorna när man jobbar, och det är spännande hur olika alla tycker och tänker, tycker jag. :)
  • LeaveMeAlone

Burberry: förstår vad du menar med sparkarna. Ibland är det mysigt men rätt ofta tycker jag den är som galnast där inne när jag bara vill ligga och ta det lugnt. Inte är det så skönt heller alltid. Fast föredrar att känna av den så man vet att det är bra. Mycket som inte är så mysigt när man är gravid. Lätt att tro att det bör vara det

• LeaveMeAlone

Burberry: förstår vad du menar med sparkarna. Ibland är det mysigt men rätt ofta tycker jag den är som galnast där inne när jag bara vill ligga och ta det lugnt. Inte är det så skönt heller alltid. Fast föredrar att känna av den så man vet att det är bra. Mycket som inte är så mysigt när man är gravid. Lätt att tro att det bör vara det

• Mymemlan

Alltså min mage är enorm. Hade jätteliten med första barnet som blir 4 nästa månad. Livmodern verkar sluta 4-5 cm ovanför naveln. Ska till barnmorskan imorrn och mäta. Går in i vecka 26 imorrn. Lägger in bild i magtråden nu får ni gärna kika..

• Mamma891124
    Oh baby skrev 2013-09-27 10:58:37 följande:

Oj, jag är inte säker på at jag förstår allt. Men har ni barnen varannan vecka eller varannan helg? Är det att ni ska hämta barnen från dagis eller från henne? Sen vill jag komma med mina åsikter:

1. Att hon inte hör av sig som avtalat förstår jag är oerhört frustrerande, ni vill såklart planera era dagar med lite bättre framförhållning. Att hon dessutom väljer att hålla dem en dag till gör ju att ni får mindre tid med dem.

2. Är inte det bästa att ni kommer överens om att ni fixar en väg var, hon lämnar hos er och ni lämnar hos henne, eller att ni hämtar hos henne och hon hämtar hos er? Så slipper ni en resväg och ni slipper problemet med diskussioner varje gång ni ska byta.

3. Om ni har barnen varannan vecka, hur gör ni då vid dagis/skollämningar?      

4. Bor ni i en stor eller liten stad, kanske det går bussar? En sträcka varannan vecka/helg kan omöjligt förstöra hela månadsbudgeten?  

5. Om du har ont, är det då inte bättre att din kille hämtar sina barn, eller har han också ont?

Sammanfattning: Jag tror det bästa är att hon får lösa en sträcka på det sätt hon vill (bil/buss/promenad/cykel/spark) och ni får lösa en sträcka i hämtningen. Och ha fasta sträckor så slipper ni diskutera.           
    Jag kommer att informera hur de ser ut för oss. 

1: Vi ha enligt avtal bestämt att varje onsdagar så ska vi höra av oss från båda hållen om vilken tid vi ska lämna o hämta barnen på fredagar med deras mamma missköter detta.
    När vi ha barnen så hör vi alltid av oss på onsdagarna om vilken tid de bli på fredagar.

2: Vi ha barnen varannan vecka då vi ha bestämt att barnen ska hämtas o lämnas varje fredag.
     Mamman till barnen ha en kompis som kör henne dom fredagarna hon ska lämna barnen då hon inte orkar gå ända hem till oss eller möta oss på halva vägen.

3: När vi ha barnen så e de våran vecka att lämna o hämta på dagis o när de e hennes tur så e de hennes vecka med dagis. 
    Sen så ska vi turas om att köpa blöjor till dagis varje månad eftersom att båda barnen e i blöjstadiet.

4: Vi bor i en relativt stor stad men de gå inga stadsbussar.

5: Vi ha bestämt att vi båda ska lämna barnen då dom börjar gråta om inte jag e med.
    Sen e de det att barnens mamma försöker köra över min sambo genom att komma med en massa skitsnack så därför ha min sambo valt att inte lämna barnen själv o deras mamma vet att hon inte kan köra över mig eftersom att jag redan ha varit på henne att hon ska sluta med skitsnacket o hålla sig till sanningen. 
    Jag ha ont i kroppen på grund av inflammation i musklerna i ryggen o höfterna så därför kan jag inte gå långa sträckor.
    Min sambo jobbar även till kl 18 på veckorna.

(Sambon o jag kommer att ta upp detta med soc angående hämtning o lämning då de alltid missköts med tiderna för hennes del medans vi håller tiderna) 
  • M Hedell

Kläder är verkligen ett känsligt ämne, det går nog inte att komma ifrån. Vi köper tex mycket märkeskläder till barnen bland ytterkläderna och det verkar sticka i mångas ögon har jag märkt, man anses som ytlig och märkesk*t men den faktiska anledningen till att vi lägger ner en halv förmögenhet på dessa (ffa till vintern) är att vår dotter är så fruktansvärt kall av sig att vi kommit så långt att vi kan känna att det är okej att lägga 2000:- på en overall, 1000:- på ett par skor, 500:- på ett par handskar osv bara för att ingenting annat har funkat på henne. Köper två uppsättningar varje år, oftast ett nytt och ett beg, sen säljer jag alltid av det till nästa år och får då ut en bra slant för nya inköp. Sen gillar jag även bla pop´s kläder, men det har enbart med deras mönster att göra och absolut inget med märket

Ang sparkar så tycker jag att jag och bebis har kommit in i en bra rytm tillsammans. Hon är ingen kvällsunderhållare (än så länge iaf) utan buffar och klölar lite då jag lagt mig och sen blir det stilla. Lugnt på nätterna dom gånger jag själv vaknar och känner annars inte av något heller, och sen börjas det bökas vid 6-7 tiden ca Jag hoppas att hon kommer vara lika duktig på att sova som sina syskon varit, aldrig behövt vara uppe och burit/vyssjat osv på nätterna utan dom har ätit och sovit utan gnäll. Hoppas kan man ju alltid va

• popcornplaya
    vilja89 skrev 2013-09-30 22:11:05 följande:
    Fast man måste ju ändå kunna diskutera som vuxna människor, som jag utgår från att vi alla är i gruppen ;)

Kan man inte med att någon tycker åt andra hållet och inte jämt stryker medhårs så kan det nog bli kämpigt framöver i livet :b

Jag älskar att diskutera sånt här, så börjar någon hänger jag gärna på. :) Man får se rätt mycket på förskolorna när man jobbar, och det är spännande hur olika alla tycker och tänker, tycker jag. :)
    Jag älskar att diskutera och har ofta diskuterat detta ämne i olika trådar. Men vet att det kan bli rätt hetska diskutioner.

Jag mena väll mer som sagt att alla har vi olika smak när det gäller kläder. Mina barn har "vuxenkläder" eller hur man ska säga och väldigt icke könsneutralt. Och jag tycker inte att den färglada mönstrade typen av kläder är fint. Andra tycker tvärtom. Det går inte att ändra hur mkt man än diskuterar.

När barnen är små köper jag dom kläder som jag tycker är snygga, ju äldre dom blir får dom bestämma mer själva. Min äldsta börjar vilja bestämma mer när vi är ute och handlar nu om vad han vill ha för kläder.
  • Burberry
    vilja89 skrev 2013-09-30 23:11:05 följande:

Det är inte fråga om att stryka medhårs, det är fråga om att respektera att andra tycker annorlunda. Och att alla faktiskt inte måste tycka lika.

Eftersom det finns en del i tråden som lätt ser allt i svartvitt, och anser sig besitta den enda sanningen så är det bäst att stanna av just dessa diskussioner innan stämningen i tråden blir dålig. Det vinner vi alla på.

Vi har alla olika smak, och olika saker vi vill förmedla och uppnå, att då påstå att det ligger mera tänk bakom ens eget val känns lite fel.

Det om det!

Skönt att jag nu inte var helt ensam om att inte vara så förtjust i sparkarna, man känner sig lätt som ett ufo när alla talar om hur mysigt det är o man inte alls känner så.
Svar på tråden BF januari 2014