• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • syskonlängtan14

Förra grav tjatade barnmorskorna om att man skulle max gå upp 7 kg. Man  hade ångest varje gång man gick dit. Men när jag gick över 7 kg så tystnade min bm medans en kompis som gick till den andra fick höra de varje gång att hon absolut inte skulle gå upp mer och de är de enda man behöver gå upp. Så jag vet att hon en period hade ångest varje gång hon åt. De är inte heller bra. Jag slutade på 20 kg + och de tog 2 år att gå ner dem plus 3 kg till och nu är jag påväg upp igen. Men denna gången har inte bm nämnt något om någon okej viktuppgång knappt noterat de. Och visst jag vill inte gå upp så mycket men vet att jag klarar att gå ner de igen. :) 

Endel går upp mycket i början av grav och endel är som jag som står helt stilla halva tiden och sen blir de en rak pil uppåt och en del går upp "perfekt" Tror faktiskt våra kroppar reagerar olika de enda är vad man gör åt de efter.
    Just nu är jag mattokig och skulle kunna äta hela tiden ;) 

• Barndrömmar

Någon mer som fått som ilningar i rumpan ibland som går över efter några sekunder men är smärtsamma? Jag ska till läkare imorgon. Kanske kan vara invändiga hemmorojder. Är det vanligt att ha inre om en fått yttre?...

• LeaveMeAlone
    Barndrömmar skrev 2013-10-16 23:27:24 följande:
    Någon mer som fått som ilningar i rumpan ibland som går över efter några sekunder men är smärtsamma? Jag ska till läkare imorgon. Kanske kan vara invändiga hemmorojder. Är det vanligt att ha inre om en fått yttre?...
    Kan vara hemorojder ja. Hade problem med det precis innan graviditeten och det är INTE skönt när det ilar till sådär. Du kan gå och få det undersökt, men annars skulle jag rekommendera dig att försöka vara nogrann med att äta sådant som gör att du inte blir hård i magen. Men eftersom det är mycket annat som påverkar att man kan få hemorojder så kan man behöva behandla med salva eller så. Kan bli riktigt plågsamt annars.
  • majpan
    Barndrömmar skrev 2013-10-16 23:27:24 följande:
    Ja det är vanligt. Tror jag har inre, men inga yttre. Båda är vanligt under graviditeten. Inget att oroa sig särskillt för även om det inte är så trevligt. 
  • kallemaja

Hur sover ni på nätterna?

Min barnmorska har sagt att jag får sova hur som helst bara det känns bra och bekvämt, (men undvika sova på mage såklart) jag sover fortfarande på rygg en del nämligen, nån mer som gör det?

Däremt har jag börjat få lite svårt att andas på kvällarna, känns som att luften inte räcker till lite..har ni så också? Det känns som att lungorna inte riktigt får luft...oavsett sovställning..

• tinis
    kallemaja skrev 2013-10-18 12:31:28 följande:
    Hur sover ni på nätterna?
    Min barnmorska har sagt att jag får sova hur som helst bara det känns bra och bekvämt, (men undvika sova på mage såklart) jag sover fortfarande på rygg en del nämligen, nån mer som gör det?

Däremt har jag börjat få lite svårt att andas på kvällarna, känns som att luften inte räcker till lite..har ni så också? Det känns som att lungorna inte riktigt får luft...oavsett sovställning..
    Jag sover som jag känner för :) Ibland måste jag ligga på mage ( med benen som groda så det blir ju inte direkt på magen ) för att kunna somna, Jag sa det till min bm att jag fortfarande kunde sova på mage  men hon sa ingenting om att det var dåligt utan var mest förvånad.

Jag har börjat bli såå andfådd, puh! Orkar inte cykla till affären som tar 10 minuter utan att behöva hoppa av. O när jag äter, ojojoj då får jag typ ingen luft alls :P
  • verkar
    kallemaja skrev 2013-10-18 12:31:28 följande:
    Hur sover ni på nätterna? Min barnmorska har sagt att jag får sova hur som helst bara det känns bra och bekvämt, (men undvika sova på mage såklart) jag sover fortfarande på rygg en del nämligen, nån mer som gör det? Däremt har jag börjat få lite svårt att andas på kvällarna, känns som att luften inte räcker till lite..har ni så också? Det känns som att lungorna inte riktigt får luft...oavsett sovställning..

Jag sover på sidan, på rygg går inte. Jag får blodtrycksfall efter några minuter. Inte häller på mage av förklarliga skärl.
    Ursäkta min dyslexi
  • tulip79
    stolt01 skrev 2013-10-16 09:16:06 följande:
    hej.. hittade denna tråd nu å läste att nån skrivit om vaccinationen som vi rekommenderas att ta nu, är det nått som skadar bäbisen? och ska nån ta den? jag funderar själv på att ta den 

var hos bm igår å hon tyckte att ja gått upp på tok för mycket, gått upp 11 kg sen inskrivning, är i v 26.. 

bm- du kanske ska tänka på va du stoppar dig lite nu.. du har gått upp för mycket.. kändes inte alls kul att höra, gick hem med en besvikelse å en misslyckandekänsla, ledsen hela kvällen .. 

Jag är i vecka 28 o har gått upp 12 kg. Jag väger mig själv, Bm har aldrig sagt något om min vikt. Med sin son som är 2 år gick jag upp 23 kg utan att jag gjorde något speciellt. När han väl var född o började amma rann allt av på några månader. Det var samma sak med min mamma som gick upp 25 kg vid alla 3 graviditeterna. Jag hade inte oroat mig, leker rättare sagt, jag oroade mig inte förra gången o jag gör det inte nu. Fortsätter bara att leva som vanligt.
  • Tokis

Hej! Hur är det med dig? Hur är det med flickan? Kvar hos henne eller är hon överlämnad till föräldrarna?

Baby2014 skrev 2013-10-14 18:00:53 följande:
    Tack alla! Hon mår jättebra! Imorse kopplades respiratorn bort och hon andas på egen hand. Helt otroligt bara det. Hon är riktigt stark lilltjejen. Jag blir kvar så länge jag behöver sen blir föräldrarna kvar med henne här. Sen ska vården fortsätta i hemkommunen då neonatal inte ingår i fria vårdvalet.

• HimmelHav

Jag tappar också andan jättelätt! Räcker att gå upp för trappen så flåsar jag som en flodhäst. Sover på sidan och tog fram en liten kudde idag, får se om jag använder den inatt. Upplever redan magen som tung, och det är 3 månader kvar... Jag hade gått upp 9 kg för 3v sen så det är utan tvekan över 10 nu (v 27). Tänker att jag helt enkelt får röra mig mycket sen när bebisen är ute, för nu orkar jag ta mig 17 inte röra mig alls!

Svar på tråden BF januari 2014