• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • R3becca

Vad är det för en fb-grupp det talas om? :)

~ Meija 11-04-12 ~ Bebis 14-01-18 ~
  • Oh baby
    Tokfrans skrev 2013-10-20 18:27:24 följande:
    Hon har inte sagt nått, men sen är jag inte nöjd med henne, känner mig inte trygg med henne. Så ska byta.
    Därför jag undrade.
    Håller mig precis innanför kurvan men de är nätt och jämt. 
    Bebis rör på sig dagligen så ingen fara med han :) 

Alltså är det samma bm som mätt och du då minskat i sf-mått på ett antal veckor så tycker jag att hon borde reagerat och kanske åtminstånde tagit in dig på extrakoll. Men å andra sidan så var första mätningen väldigt tidig så den kanske hon inte borde gjort överhuvud taget. Tror du får utgå från nästa mått och då ska det ha ökat med nån cm (1-2). 
  • Tokfrans
    Oh baby skrev 2013-10-21 07:33:00 följande:

Alltså är det samma bm som mätt och du då minskat i sf-mått på ett antal veckor så tycker jag att hon borde reagerat och kanske åtminstånde tagit in dig på extrakoll. Men å andra sidan så var första mätningen väldigt tidig så den kanske hon inte borde gjort överhuvud taget. Tror du får utgå från nästa mått och då ska det ha ökat med nån cm (1-2). 
    jo, men nu har jag inte minskat, har växt 3 cm på 4 veckor.
    Har gjort 2 mätningar, i v.26 och har 21cm i SF-mått och hade 18cm i v.22.

Jag tycker jag inte har någon mage alls, bara på kvällarna.
    Jag frågade henne men va inte direkt någon respons, trots jag är halvt orolig. Obestämd
    Tänkte boka UL och se om dom tycker allt ser normalt ut. 
  • Oh baby
    Tokfrans skrev 2013-10-21 09:22:16 följande:
    jo, men nu har jag inte minskat, har växt 3 cm på 4 veckor.
    Har gjort 2 mätningar, i v.26 och har 21cm i SF-mått och hade 18cm i v.22.

Jag tycker jag inte har någon mage alls, bara på kvällarna.
    Jag frågade henne men va inte direkt någon respons, trots jag är halvt orolig. Obestämd
    Tänkte boka UL och se om dom tycker allt ser normalt ut. 

Ursäkta, jag läste tvärtom. Att du hade 22 cm i v 18 och 21 i v 26 :D Är du orolig ska du självklart prata med en annan bm. Jag vet att jag hade liten mage med första två, särskilt med andra och då hade jag 33 i sf-mått i v 39 så då gjorde de ett tillväxtul bara för att säkerställa allt med vatten och att bebisen fick näring å så :) Prata med en annan bm om du känner dig orolig Glad Är det första barnet? Eller kan du jämföra mot en tidigare graviditet?  
  • sunshine93

Har haft svårt att kissa och mensvärk och åkte därför in till förlossningen igår och dom misstänkte att det kunde va en urinvägsinfektion så nu har jag fått medicin för det (Selexid tror jag den heter?).

Svar på urinodlingen kommer ta 5 dagar men ändå fick jag medicin
    Har aldrig haft urinvägsinfektion så att nu kanske ha fått det under graviditeten känns läskigt ,

är det farligt med urinvägsinfektion för bebisen och är det farligt att äta penicilin under graviditeten?

• Oh baby
    sunshine93 skrev 2013-10-21 12:22:09 följande:
    Har haft svårt att kissa och mensvärk och åkte därför in till förlossningen igår och dom misstänkte att det kunde va en urinvägsinfektion så nu har jag fått medicin för det (Selexid tror jag den heter?).

Svar på urinodlingen kommer ta 5 dagar men ändå fick jag medicin
    Har aldrig haft urinvägsinfektion så att nu kanske ha fått det under graviditeten känns läskigt ,

är det farligt med urinvägsinfektion för bebisen och är det farligt att äta penicilin under graviditeten?

Det är jättevanligt med uvi under graviditeten och symtomen är ofta väldigt annorlunda än när man inte är gravid. De skickar på odling för att se vad du har för bakterier i urinen och är det GBS-bakterier kommer du att behandlas med penicillin inför förlossningen. Det är ofarligt att ta penicillin under graviditet (så länge de vet att du är gravid).

• Tokfrans
    Oh baby skrev 2013-10-21 11:41:06 följande:

Ursäkta, jag läste tvärtom. Att du hade 22 cm i v 18 och 21 i v 26 :D Är du orolig ska du självklart prata med en annan bm. Jag vet att jag hade liten mage med första två, särskilt med andra och då hade jag 33 i sf-mått i v 39 så då gjorde de ett tillväxtul bara för att säkerställa allt med vatten och att bebisen fick näring å så :) Prata med en annan bm om du känner dig orolig Glad Är det första barnet? Eller kan du jämföra mot en tidigare graviditet?  
    jo ska dubbelkolla med en annan bm här snart :)

Ne de är första barnet, så kan inte jämföra :/ 
  • sunshine93
    Oh baby skrev 2013-10-21 12:40:55 följande:

Det är jättevanligt med uvi under graviditeten och symtomen är ofta väldigt annorlunda än när man inte är gravid. De skickar på odling för att se vad du har för bakterier i urinen och är det GBS-bakterier kommer du att behandlas med penicillin inför förlossningen. Det är ofarligt att ta penicillin under graviditet (så länge de vet att du är gravid).

Tack för svar

Va skönt att veta att det är vanligt med uvi under graviditeten så jag vet att det händer många och att många då får äta pencillin och att både bebisen och mamman mår bra.

Jag lämnade imorse ett meddelenade till min BM men då hon inte var tillgänglig så frågade jag här istället , men hon ringde mig nyss och sa samma sak som dig + att det ända som skulle kunna vara farligt är att om urinvägsinfektionen går obehandlad så kan det komma upp till njurarna och då kan man bli riktigt sjukt.
  • LinaThulin

Blir så ledsen.
    Nån mer här som jobbar natt ?
    Trodde att jag skulle orka jobba fram till BF, men känner nu att jag verkligen inte orkar. Kroppen säger ifrån. Pratade med min chef om graviditetspenning, men hon tyckte inte att min arbetsförmåga var nedsatt med en fjärdedel och ville inte skriva på papperna som ska skickas till försäkringskassan. :(
    Känner mig jätte ledsen över att inte få något stöd alls av henne när man inte orkar jobba som man ska.

• Siiran
    LinaThulin: Fy vilken tradig chef! Hon kan väl inte veta hur du känner, man avgör bäst själv om man klarar jobba. Måste vara grymt jobbigt att jobba natt som gravid (gjorde det för några år sen och jag tyckte det var tufft som "ogravid". Du kanske får satsa på sjukskrivning i stället. Inte bra att gå och må dåligt!
Svar på tråden BF januari 2014