• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Kattamaja

Personligen tror jag att det är lite av en standardfråga om man vet vad det blir, ungefär som frågan om hur lång bebisen är när den fötts. Det kvittar ju för den som frågar både längd och kön

Däremot blir jag full i skratt när folk kommenterar om jag har en "pojkmage" eller "flickmage" när man möter dem på stan. Här står jag i täckjacka och ser ut som en badboll med armar och ben, du ser inte ens var magen börjar eller slutar hahaha.

• Allinrep

Jag blir också lite trött på att så fort man sagt att man är gravid så frågas det antingen vilket kön det blir eller vilket namn man har valt. Jag och sambon kommer inte kunna svara på något av det förrän det lilla livet faktiskt har kommit ut, eftersom vi vill ha det så. Skulle bli galen om släkten skulle försöka pracka på oss saker av en viss färg och form bara baserat på kön.

Men å andra sidan kanske de som frågar känner att de måste visa intresse på något sätt och de här frågorna är väl de första som dyker upp. Som när man träffar någon på stan och frågar "hur är det med dig?" men ändå bara vill höra "bara bra" för man har inte tid/lust/ork att lyssna på alla bekymmer som vi alla ändå har.

Hu för onödiga sociala vanor. Ska lära mina barn att säga vad de menar och mena vad de säger, inte ställa frågor de ändå inte är intresserade av att få besvarade :)

Väntar första barnet 20 januari 2014.
  • Kramardig

Sista ultraljudet idag! Kunde knappt somna igår bara för att jag är så spänd för idag :) Här uppe gör man normalt bara ett ultraljud men nu ska vi se så moderkakan flyttat sig. Just nu känner jag mig inte alls nervös för att moderkakan ska ligga för fortfarande och jag måste snittas. Men då har jag inte heller läst på så mycket om att bli snittad. 

Är det någon här som redan nu vet att det blir planerat kejsarsnitt? 

• Burberry

Hua då! Vissa får ju crawings när de är gravida, andra boar som bara den. Jag får tydligen bilfeber när bf börjar närma sig..

Lördag kväll slog nu då bilfebern plötsligt till, och nu är köpebrevet undertecknat, och till slutet av veckan får jag hämta min nya bil. Senast jag köpte bil var jag också höggravid.. Tur man inte är gravid så ofta! Men ska bli skönt med en sjusitsig bil, så det inte är så trångt med 3 bilstolar sen när bebis är född.

• Kramardig

Jaha! Då kan jag säga att jag är riktigt besviken. Hon som gjorde ultraljudet tittade bara igenom jättesnabbt så moderkakan hade flyttat sig (därför vi var där) men vi var tvungna att fråga vad allting var och hon gav bara snabba svar. Sen frågade jag om hon kunde se kön men nej, det kunde  hon inte, utan att ens kolla. Otrevligare personal har jag aldrig varit med om inom vården. 

Var hos mvc innan och sf-måttet låg på 31 och idag är jag i v.31+5, hade vuxit 4 cm sedan sist!  

• syskonlängtan14
    Kramardig skrev 2013-11-11 13:45:42 följande:
    Jaha! Då kan jag säga att jag är riktigt besviken. Hon som gjorde ultraljudet tittade bara igenom jättesnabbt så moderkakan hade flyttat sig (därför vi var där) men vi var tvungna att fråga vad allting var och hon gav bara snabba svar. Sen frågade jag om hon kunde se kön men nej, det kunde  hon inte, utan att ens kolla. Otrevligare personal har jag aldrig varit med om inom vården. 

Var hos mvc innan och sf-måttet låg på 31 och idag är jag i v.31+5, hade vuxit 4 cm sedan sist!  
    Men gisses vilken kallhet. de vet väl vem som helst hur glad man blir om man får se lite extra. De hade ju inte behövt ta så lång tid extra. Tråkigt att ni fick en sån surpuppa! Säg de till din bm så kanske de ger en förklaring eller kanske för hon de vidare till ultraljudsdamerna/herrarna!
  • Allinrep
    Kramardig skrev 2013-11-11 13:45:42 följande:

Vad tråkigt med ett sånt bemötande. Min UL-läkare förklarande allt hon gjorde utan att jag behövde fråga nånting (bara varit på UL en gång). Skönt att allt stod rätt till ändå.
    Väntar första barnet 20 januari 2014.
  • Burberry
    Kramardig skrev 2013-11-11 14:45:42 följande:

Tror nog du tyvärr hade lite för stora förväntningar, tycker detdär låter helt normalt. Är tid bokat för kontroll av moderkakan så har de inte tid för annat, är ju bokat kortare besök än t.ex. RUL när man går igenom allting noggrannare.

Tråkigt att du blev besviken, men tycker inte den som gjorde ul gjorde fel eller kan klagas på. Och känner du att du vill se mera och få alla detaljer förklarade går det ju alltid att boka privat ul, de besöken är ju längre och mer till för föräldrarna än för sjukvården.

Hoppas du inte tar illa upp, det är verkligen inte meningen, vill bara försöka ge perspektiv på det hela.
  • Kramardig
    Burberry skrev 2013-11-11 16:56:36 följande:
    Tror nog du tyvärr hade lite för stora förväntningar, tycker detdär låter helt normalt. Är tid bokat för kontroll av moderkakan så har de inte tid för annat, är ju bokat kortare besök än t.ex. RUL när man går igenom allting noggrannare.

Tråkigt att du blev besviken, men tycker inte den som gjorde ul gjorde fel eller kan klagas på. Och känner du att du vill se mera och få alla detaljer förklarade går det ju alltid att boka privat ul, de besöken är ju längre och mer till för föräldrarna än för sjukvården.

Hoppas du inte tar illa upp, det är verkligen inte meningen, vill bara försöka ge perspektiv på det hela.

Nej, jag förstår att det är annat än RUL. Men då hade hon kunnat förklarat det på ett trevligt sätt känner jag, "Nej, tyvärr hinner jag inte försöka se eftersom det är bokat endast för att kontrollera moderkakan". Sen att hon inte log en enda gång gör inte saken bättre, otrevlighelt enkelt kände både jag och sambon.

Tyvärr kan man inte boka in ett köns-ul här uppe, finns ingen som gör det.

Ingen fara :)
Svar på tråden BF januari 2014