Jag kommer inte att skriva förlossningsbrev, det är tredje barnet och jag tror kanske jag skrev ett med första men inte med andra.
Mitt tips och spontana tanke är att skriva brevet konkret. Visst är det jättekul och charmig att läsa ett brev som kanske ger en bild av familjen. Men den tiden finns sällan för förlossningspersonalen. Spalta upp med tydliga överskrifter om vad som finns var. Brevet ska finnas ifall man själv inte orkar svara på frågorna eller en kaos-situation uppstår. Man kanske kan lämna två sidor med ett försättsblad med viktig info och ett efterföljande "brev".
Jag skulle skriva börja med att skriva mitt namn, personnummer. Nummer till närmast anhörig (det KAN vara så att man fått åka in akut utan närstående av någon anledning) och den närståendes roll (make, mamma, bästa vän) och kanske även en extra närstående.
Särskilda problem typ GBS i urinen, allergi eller om jag går på nån medicin.
Jag känner mig: "Jag är nervös och lite rädd för smärtan, men tror att om jag får hjälp att andas kan jag hålla mig lugn" el "Jag mår bra i vatten, så finns möjlighet att bada gör jag gärna det".
Smärtlindring "Jag vill gärna testa lustgas" el "lustgasen skrämmer mig för jag har så lätt att må illa" "jag vill gärna testa epidural" el "Jag är spruträdd så jag vill inte ha smärtlindring med nålar". Eller om man vill testa akupunktur, kvaddlar eller så.
Vid bekymmer: Om det uppstår ev komplikationer så behöver de veta hur ni vill ha det. Om barnet inte syresätter sig som det ska, stannar pappan med mamman medans hon återhämtar sig, eller ska han springa med bebisen. Viktigt att de vet. Om det skulle bli akut-snitt, hur vill ni göra då.
Min mans roll: "min man är förlossningsrädd så pressa inte honom att delta" eller "min man är mitt stora stöd, han får vara tolken mellan er och mig" eller "jag vill inte att min man blir placerad vid utgången, för jag är rädd att bajsa på honom". Och viktigt "min man vill/vill inte klippa navelsträngen vid möjlighet"
Gör det så läsvänligt som möjligt, så det går att få en snabb överblick! :)