• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • vartjagängår
    Tokfrans skrev 2013-11-13 16:53:50 följande:
    Någon som vill lägga upp sitt förlossningsbrev? så man kan se hur de ska se ut,

För jag är super kluven hur om vad som ska stå osv. Hade vart till stor hjälp att man bara får se på ett ungefär hur de ser ut, så man vet vad man kan gå på   

Vi antecknde lite i journalen hur jag bille ha det förra gången, eller ja, vi skrev; ge all smärtlindring ni har & tänker inte amma. Men såhär kan man annars skriva ;)

attvaranagonsfru.elsasentourage.se/bonan/att-skriva-ett-forlossningsbrev
  • Josefine02

Åh vad intressant! Är förstföderska och ni får gärna dela med er av era förlossningsbrev om ni vill och tips på vad man ska ta med! :)

• sunshine93
    LeaveMeAlone skrev 2013-11-13 14:20:08 följande:
    Du gör helt rätt! Jättebra att du vågar klaga och berätta om det du blivit utsatt för. Ingen ska behöva utstå det där när man är i ett sådant utsatt läge. Skulle du behöva åka in till KS vid förlossningen sen så se till att skriva med i förlossningsbrevet att du inte vill ha att göra med denna bm om hon nu skulle jobba kvar då.
    Tack för tipsetGlad , det ska jag komma ihåg att skriva i förlossningsbrevet om att jag absolut inte vill ha henne om jag nu skulle behöva föda på KS, dessutom en person som jag  med mycket panikångest så är det super viktigt för mig att ha personer som kan lugna mig och att jag känner mig trygg med personen inte någon som skäller på mig helt fel.
  • Allinrep
    vartjagängår skrev 2013-11-13 19:14:08 följande:
    Vi antecknde lite i journalen hur jag bille ha det förra gången, eller ja, vi skrev; ge all smärtlindring ni har & tänker inte amma. Men såhär kan man annars skriva ;)

attvaranagonsfru.elsasentourage.se/bonan/att-skriva-ett-forlossningsbrev

Haha, härligt brev. Det gav lite vettig inspiration ändå, jag hade inte tänkt på att förklara min sambos roll men det ska jag nog göra nu :)
    Väntar första barnet 20 januari 2014.
  • syskonlängtan14

Jag kommer inte skriva något brev. Jag tror jag tar de som de kommer precis som förra gången. I och för sig blev de igångsättning så de blev lite annat och helt hysteriskt när de väl satte igång så allt gick så fort så jag fick egentligen den förlossningen jag ville ha. endast lustgas till hjälp men om de blir mer segdraget så kan jag nog tänka mig mer smärtlindring. Men om sånt skriver bm i journalen. 

• Malimari

Skrev inte särskilt utförligt förra gången och kommer nog inte göra det denna gången heller. Är lite så att jag tar det som det kommer.. Vet att jag INTE vill ha ryggmärgsbedövning.

Skulle gärna bada och prova akupunktur mot smärtan.
    Kommer vilja ha lustgas.

Annars kör jag nog mest på xD      

• Burberry

Skriver heller inget förlossningsbrev. Känns liksom onödigt. Varje förlossning är ju olika, med olika behov. Föredrar ha en dialog med personalen o då efterhand besluta vad som känns bra för tillfället, omöjligt veta på förhand tycker jag.

Är öppen för all smärtlindring utom lustgas, förra förlossningen blev det åtminstone luftkuddar och ryggmärgs, kommer faktiskt inte riktigt längre ihåg. Hade en lång förlossning. Vattnet gick på söndag kväll, barnen föddes först natten till tisdag. Sugklocka åt ena, de hann bedöva men inte klippa, så sprack vid krystvärken hon föddes med. Jobbig förlossning, men ändå positiva minnen, superbra personal. Så är inte rädd att föda på nytt. Blir bra vare sig det blir vaginalt eller snitt, för- o nackdelar med båda.

Hoppas dock att denna gång få bebis med på bb, var aningen tråkigt att vara ensam där medan barnen var på neo.

• Oh baby

Jag kommer inte att skriva förlossningsbrev, det är tredje barnet och jag tror kanske jag skrev ett med första men inte med andra.

Mitt tips och spontana tanke är att skriva brevet konkret. Visst är det jättekul och charmig att läsa ett brev som kanske ger en bild av familjen. Men den tiden finns sällan för förlossningspersonalen. Spalta upp med tydliga överskrifter om vad som finns var. Brevet ska finnas ifall man själv inte orkar svara på frågorna eller en kaos-situation uppstår. Man kanske kan lämna två sidor med ett försättsblad med viktig info och ett efterföljande "brev".

Jag skulle skriva börja med att skriva mitt namn, personnummer. Nummer till närmast anhörig (det KAN vara så att man fått åka in akut utan närstående av någon anledning) och den närståendes roll (make, mamma, bästa vän) och kanske även en extra närstående. 

Särskilda problem typ GBS i urinen, allergi eller om jag går på nån medicin.

Jag känner mig: "Jag är nervös och lite rädd för smärtan, men tror att om jag får hjälp att andas kan jag hålla mig lugn" el "Jag mår bra i vatten, så finns möjlighet att bada gör jag gärna det".

Smärtlindring "Jag vill gärna testa lustgas" el "lustgasen skrämmer mig för jag har så lätt att må illa" "jag vill gärna testa epidural" el "Jag är spruträdd så jag vill inte ha smärtlindring med nålar". Eller om man vill testa akupunktur, kvaddlar eller så. 

Vid bekymmer: Om det uppstår ev komplikationer så behöver de veta hur ni vill ha det. Om barnet inte syresätter sig som det ska, stannar pappan med mamman medans hon återhämtar sig, eller ska han springa med bebisen. Viktigt att de vet. Om det skulle bli akut-snitt, hur vill ni göra då.

Min mans roll:  "min man är förlossningsrädd så pressa inte honom att delta" eller "min man är mitt stora stöd, han får vara tolken mellan er och mig" eller "jag vill inte att min man blir placerad vid utgången, för jag är rädd att bajsa på honom". Och viktigt "min man vill/vill inte klippa navelsträngen vid möjlighet"

Gör det så läsvänligt som möjligt, så det går att få en snabb överblick! :)  

Svar på tråden BF januari 2014