sunshine93 skrev 2013-11-12 14:12:13 följande:
Har blivit rejält KRÄNKT på karolinska förlossningen.
Började må plötsligt jättedåligt med kallsvettningar, svårt att andas och massa sammandragninar och ringde 112 och hon på 112 bedömde att jag behövde åka ambulans in.
Väl inne på förlossningen så får jag en HEMSK barnmorska som skäller ut mig och hennes exakta ord är:
Ambulans är aldrig taxi utan den är till för sjuka människor , PÅ GRUND AV DIG SÅ HAR NÅGON ANNAN MIST SITT LIV.
Försökte förklara och berätta att jag MÅR dåligt och hade andningsproblem men hon sa att det inte ser ut som det.....USCH jag började gråta en massa och fick mer och mer sammandragninar(jag brukar inte gråta trots att jag mår dåligt eller att någon är elak men det var EXTREMT)
Sen så kommer hon in igen och vad säger hon:
Orora dig inte det du kommer inte behöva betala för ambulansen utan de 8000 kronorna betalas av SKATTEBETALARNAS PENGAR!
Vad f*n menar hon med det?..dömer hon mig p.g.a min etnicitet .....tror hon att jag p.g.a. min bakgrund från ett annant land betyder att jag sitter på soc bidrag eller vad?
jag sa då att jag är villig att betala 8000 kronor men att hon ska sluta sätta skuld på mig angående ambulans och någons liv och att hon på 112 bedömde att jag behövde åka ambulans så hon ska inte ifrågesätta det.
Läkaren var lika skit som henne ........det kändes jobbigt att vara där och jag visste inte att dom vill att man ska skrika eller jag vet inte vad för att visa att man mår dåligt....jag fortsatte ha andningsvårigheter men orkade inte bry mig....orkade inget mådde hemskt
Idag ringde jag iallafall ambulansen där jag fick prata och sa att jag är villig att betala om jag gjort fel men hon sa då att jag ABSOLUT INTE GJORDE NÅGOT FEL utan om någon på 112 bedömt att jag behöver åka så behöver jag åka....det är ju inte så att du ringer efter ambulans för en sticka i fingret utan du ringde för andningsbesvär och obehag i bröstet.
Jag pratade också med barnmorskan och sedan med patientnämnden och dom tycker inte heller jag gjorde fel utan att det är SERIÖST FEL PÅ BARNMORSKAN.
Men jisses vilken människa! Hon borde anmälas för sådär ska man inte behöva bli behandlad då man mår dåligt. Om hon tycker att ambulans skickades ut i onödan så är det väl sånt fall personalen på 112 som hon borde banna om de inte kan avgöra vad som är akut och inte. Som privatperson kan det ju inte vara så enkelt att veta vad som är rätt eller fel i det läget. Andningssvårigheter är ett allvarligt tillstånd och rejält obehagligt. Jag fick åka ambulans en gång då jag svimmade vid ett blodsockerfall. Var ingen fara alls med mig men personalen på butiken jag var i ringde och ambulanspersonalen tyckte det var viktigt att kolla mig inne på sjukhuset "för säkerhets skull". Hade någon skällt ut mig när jag kom in hade jag mått skitdåligt. Är väl inte vi som patienter som ska bli dömda i det läget heller.