Tokfrans skrev 2013-11-13 16:53:50 följande:
Någon som vill lägga upp sitt förlossningsbrev? så man kan se hur de ska se ut,
För jag är super kluven hur om vad som ska stå osv. Hade vart till stor hjälp att man bara får se på ett ungefär hur de ser ut, så man vet vad man kan gå på

Här är mitt förlossningsbrev iaf =) ,jag plocka bort vårt efternamn samt personnummer.
Förlossningsbrev
Namn: Moa
Beräknad förlossning: 23 Januari 2014
Personnummer: 1986------
Partner: Hampus
Det här vill jag att ni vet om oss:
Jag är väldigt nål rädd och min partner har vid flera tillfällen svimmat när han ser blod eller blir väldigt yr i huvudet.
Detta är vårt andra barn, Vår dotter föddes 2008 och den förlossningen tog väldigt lång tid, hon föddes med vidbjuden hjässbjudning men jag sprack nästintill inget och behövde inte sys.
Min man klarade första förlossningen bra och klippte navelsträngen.
Mina tankar om förlossningen:
Jag vill och hoppas såklart att vår lille pojke som vi väntar ska ligga och födas som han bör så att förlossningen inte tar så lång tid.
Jag föreställer mig en vaginal förlossning. Jag vill och känner det nästan som en självklarhet.
Jag vill gärna bada om jag hinner det och sitter gärna på pilatesboll under värkarbetet.
Tankar kring smärtlindring:
Jag vill gärna ha lustgas då det funkade bra för mig sist.
Jag kan tänka mig att få akupunktur då jag svarat bra på det i andra sammanhang.
Jag vill INTE ha EDA , det beror bara på att jag är livrädd för smärtan av att sätta den och inget annat.
I övrigt är jag öppen för förslag.
Det här är jag/vi mest oroliga för:
Min störta rädsla är att få göra kejsarsnitt, dels för att sätta smärtlindringen och för att man ska behöva bli skuren i.
Jag är även rädd för att jag inte ska vara tillräckligt bedövad och känna all smärtan under kejsarsnittet men inte kunna säga till.
Jag är även livrädd för om jag skulle behöva klippas under förlossningen.
Jag är även super rädd för om jag behöver sys efteråt och vill därför att detta ska tänkas över riktigt om det verkligen behövs om det blir så!
Det här vill jag/vi också att barnmorskan ska veta:
Vi vill att Hampus ska klippa navelsträngen.
Jag tycker det är obehagligt att göra vaginalundersökning.
Jag har inte tänkt över förlossningsställning än, jag är öppen för förslag och kommer känna efter vad som känns bäst när det är dags. Sist födde jag i gyn ställning där BM och USK pressade benen upp samtidigt som en BM studerande låg över min mage eftersom tösen satt rejält fast.
Jag upplever ändå min förra förlossning som positiv och är inte rädd för en ny förlossning.
Detta är det vi tänkt på iaf. Med vänlig hälsning/Moa och hampus.