• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • vartjagängår

Sjukskriven sen 13 oktober för foglossning, mest sängliggandes hela tiden när jag inte jagar vår 10 månaders son haha.

Crawings har jag sluppit denna gång även om jag kom lindrigt undan med äpplen & nektariner förra gången. Dock äääälskar jag lukten i garage och skulle kunna hänga där jämt haha. Typ gummidoft & målarfärg & sånt är också mycket trevligt att lukta på hah.

• c4trin

Jag kommer att jobba till lucia, sen tar jag semester 1 månad och sen börjar det närma sig BF (e beräknad den 22 jan). Ska bli sååå skönt! Räknar ner då det börjar kännas tungt att ta sig till och från jobbet (tåg) och jag är himla trött efter en dag. Jobbar heltid.

BF januari 2014. tvablitre.blogg.se
  • englasmamma86
    Tokfrans skrev 2013-11-13 16:53:50 följande:
    Någon som vill lägga upp sitt förlossningsbrev? så man kan se hur de ska se ut,
    För jag är super kluven hur om vad som ska stå osv. Hade vart till stor hjälp att man bara får se på ett ungefär hur de ser ut, så man vet vad man kan gå på   Oskyldig

Här är mitt förlossningsbrev iaf =) ,jag plocka bort vårt efternamn samt personnummer.

Förlossningsbrev

Namn: Moa 

Beräknad förlossning: 23 Januari 2014

Personnummer: 1986------

Partner: Hampus 

Det här vill jag att ni vet om oss:

Jag är väldigt nål rädd och min partner har vid flera tillfällen svimmat när han ser blod eller blir väldigt yr i huvudet.

Detta är vårt andra barn, Vår dotter föddes 2008 och den förlossningen tog väldigt lång tid, hon föddes med vidbjuden hjässbjudning men jag sprack nästintill inget och behövde inte sys.

Min man klarade första förlossningen bra och klippte navelsträngen.

Mina tankar om förlossningen:

Jag vill och hoppas såklart att vår lille pojke som vi väntar ska ligga och födas som han bör så att förlossningen inte tar så lång tid.

Jag föreställer mig en vaginal förlossning. Jag vill och känner det nästan som en självklarhet.

Jag vill gärna bada om jag hinner det och sitter gärna på pilatesboll under värkarbetet.

Tankar kring smärtlindring:

Jag vill gärna ha lustgas då det funkade bra för mig sist.

Jag kan tänka mig att få akupunktur då jag svarat bra på det i andra sammanhang.

Jag vill INTE ha EDA , det beror bara på att jag är livrädd för smärtan av att sätta den och inget annat.

I övrigt är jag öppen för förslag.

Det här är jag/vi mest oroliga för:

Min störta rädsla är att få göra kejsarsnitt, dels för att sätta smärtlindringen och för att man ska behöva bli skuren i.

Jag är även rädd för att jag inte ska vara tillräckligt bedövad och känna all smärtan under kejsarsnittet men inte kunna säga till.

Jag är även livrädd för om jag skulle behöva klippas under förlossningen.

Jag är även super rädd för om jag behöver sys efteråt och vill därför att detta ska tänkas över riktigt om det verkligen behövs om det blir så!

Det här vill jag/vi också att barnmorskan ska veta:

Vi vill att Hampus ska klippa navelsträngen.

Jag tycker det är obehagligt att göra vaginalundersökning.

Jag har inte tänkt över förlossningsställning än, jag är öppen för förslag och kommer känna efter vad som känns bäst när det är dags. Sist födde jag i gyn ställning där BM och USK pressade benen upp samtidigt som en BM studerande låg över min mage eftersom tösen satt rejält fast.

Jag upplever ändå min förra förlossning som positiv och är inte rädd för en ny förlossning.

Detta är det vi tänkt på iaf. Med vänlig hälsning/Moa och hampus.

• majpan

Igår jobbade jag min sista dag på väldigt länge. Känns grymt skönt! Går med full gravidpenning de sista två månaderna. Har även fått besked om min SGI som blev betydligt högre än förra gången och även högre än jag trott så jag är himla nöjd över hur det löst sig. Trodde det skulle bli mer tjafs från fks sida eftersom jag haft dåliga erfarenheter tidigare. Sonen kommer att gå halvtid på dagis medan jag är gravledig så jag kommer få mycket tid för vila. Är nästan rädd att jag kommer hinna bli less och uttråkad haha.  

• Wilmis07
    englasmamma86 skrev 2013-11-16 15:39:03 följande:

Här är mitt förlossningsbrev iaf =) ,jag plocka bort vårt efternamn samt personnummer.

Förlossningsbrev

Namn: Moa 

Beräknad förlossning: 23 Januari 2014

Personnummer: 1986------

Partner: Hampus 

Det här vill jag att ni vet om oss:

Jag är väldigt nål rädd och min partner har vid flera tillfällen svimmat när han ser blod eller blir väldigt yr i huvudet.

Detta är vårt andra barn, Vår dotter föddes 2008 och den förlossningen tog väldigt lång tid, hon föddes med vidbjuden hjässbjudning men jag sprack nästintill inget och behövde inte sys.

Min man klarade första förlossningen bra och klippte navelsträngen.

Mina tankar om förlossningen:

Jag vill och hoppas såklart att vår lille pojke som vi väntar ska ligga och födas som han bör så att förlossningen inte tar så lång tid.

Jag föreställer mig en vaginal förlossning. Jag vill och känner det nästan som en självklarhet.

Jag vill gärna bada om jag hinner det och sitter gärna på pilatesboll under värkarbetet.

Tankar kring smärtlindring:

Jag vill gärna ha lustgas då det funkade bra för mig sist.

Jag kan tänka mig att få akupunktur då jag svarat bra på det i andra sammanhang.

Jag vill INTE ha EDA , det beror bara på att jag är livrädd för smärtan av att sätta den och inget annat.

I övrigt är jag öppen för förslag.

Det här är jag/vi mest oroliga för:

Min störta rädsla är att få göra kejsarsnitt, dels för att sätta smärtlindringen och för att man ska behöva bli skuren i.

Jag är även rädd för att jag inte ska vara tillräckligt bedövad och känna all smärtan under kejsarsnittet men inte kunna säga till.

Jag är även livrädd för om jag skulle behöva klippas under förlossningen.

Jag är även super rädd för om jag behöver sys efteråt och vill därför att detta ska tänkas över riktigt om det verkligen behövs om det blir så!

Det här vill jag/vi också att barnmorskan ska veta:

Vi vill att Hampus ska klippa navelsträngen.

Jag tycker det är obehagligt att göra vaginalundersökning.

Jag har inte tänkt över förlossningsställning än, jag är öppen för förslag och kommer känna efter vad som känns bäst när det är dags. Sist födde jag i gyn ställning där BM och USK pressade benen upp samtidigt som en BM studerande låg över min mage eftersom tösen satt rejält fast.

Jag upplever ändå min förra förlossning som positiv och är inte rädd för en ny förlossning.

Detta är det vi tänkt på iaf. Med vänlig hälsning/Moa och hampus.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • kallemaja

Hur vet man hur mycket man får i sgi?

Jag har skickat in alla papper och så för längesen, men inte fått hem några papper? Försökte kolla på nätet där det står att jag kan ansöka om sgi osv. Men kan inte se nån månadssumma?

Kan nån hjälpa mig

• Endag
    majpan skrev 2013-11-16 22:43:03 följande:
    Igår jobbade jag min sista dag på väldigt länge. Känns grymt skönt! Går med full gravidpenning de sista två månaderna. Har även fått besked om min SGI som blev betydligt högre än förra gången och även högre än jag trott så jag är himla nöjd över hur det löst sig. Trodde det skulle bli mer tjafs från fks sida eftersom jag haft dåliga erfarenheter tidigare. Sonen kommer att gå halvtid på dagis medan jag är gravledig så jag kommer få mycket tid för vila. Är nästan rädd att jag kommer hinna bli less och uttråkad haha.  

Får man fråga varför du gick på gravidpenning? Lite nyfiken bara :) Skönt att du blev beviljad :)
  • c4trin
    kallemaja skrev 2013-11-17 10:23:09 följande:
    Jag har skickat in alla papper och så för längesen, men inte fått hem några papper? Försökte kolla på nätet där det står att jag kan ansöka om sgi osv. Men kan inte se nån månadssumma?
    Kan nån hjälpa mig
    Jag fick igår hem papper på att de fått in mina papper iaf. Där stod visserligen bara samma årsinkomst som chefen fyllt i på pappert vi skickat in men iaf. Skönt att få en bekräftelse, men det har tagit måånga veckor. Som jag förstår det kan jag nu logga in på deras sida och se mina detaljer, har inte hunnit med det men ska göra det nu i dagarna tänkte jag. =)
    BF januari 2014. tvablitre.blogg.se
  • vartjagängår
    kallemaja skrev 2013-11-17 10:23:09 följande:

Kan nån hjälpa mig

Har du fått hem papper där de beslutat din sgi? Om inte får du ringa och höra hir det går eller vänta.. Det står aldrig någon månadssumma då det beror på hur många dagar du ansöker om varje månad. När du ansöker om fp så står det dock hur mkt du får per dag & sen också ut mycket du kommer få ut just den månaden. :)
  • kallemaja
    vartjagängår skrev 2013-11-17 12:28:56 följande:
    Har du fått hem papper där de beslutat din sgi? Om inte får du ringa och höra hir det går eller vänta.. Det står aldrig någon månadssumma då det beror på hur många dagar du ansöker om varje månad. När du ansöker om fp så står det dock hur mkt du får per dag & sen också ut mycket du kommer få ut just den månaden. :)

Ok nej inget papper än men jag kan logga in med e-legitimation och där verkar min ansökan vara igenom för det står att jag nu kan ansöka om föräldrapenning, men jag är nyfiken på hur mycket jag får? Alltså per dag? Kan man se det nånstans?
Svar på tråden BF januari 2014