• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • syskonlängtan14
    verkar skrev 2013-12-05 15:22:45 följande:
    Oj vad jobbigt när de där små gör en orolig men förstår att de måste vara svårt att hitta 2 olika hjärtljud. Hoppas de får stanna lite till i alla fall även ifall de kan klara sig bra utanför magen redan nu. Du får beställa en massa korsordstidningar och böcker nu då så du har något att göra. jag fick krupp av att ligga på igång sättning i ett dygn innan och kände mig bara instängd och uttråkad...
  • debbie85

Hej tjejer! Jag kanske tjatar om dyktekniken och hur fantastisk den verkar vara men jag vill ju att så många som möjligt av er får positiva förlossningsupplevelser. Kan inte sluta läsa i "dyktrådarna" här på Familjeliv med alla dessa häftiga förlossningsberättelser. Jag har faktiskt ordnat ett Word-dokument med dyktekniken-förlossningsberättelser om någon är intresserad. Här kommer en berättelse som är så häftig: "Jag födde vårt andra barn igår och är bara helt överlycklig över att jag hade läst om dyktekniken innan. Första förlossningen gick otroligt fort fr. (från att vara öppen tre cm till att dottern var ute gick på en och en halv timme). Jag upplevde det trots allt som en bra förlossning men jag blev mer eller mindre helt paralyserad av skräck för den smärta jag upplevde. Så ville jag inte att det skulle bli denna gång. Så i måndags började värkarna och de var ganska lugna till en början. Eftersom barnet låt i säte och då det gick väldigt fort förra gången valde vi att åka in med ganska god marginal. När vi väl var på plats var jag öppen 4 cm och värkarna var fortfarande så pass lugna att jag fortfarande kunde prata mig igenom dem. När jag nådde 5 cm ändrade de karaktär och jag fick börja gå in i mig själv för att kunna hantera dem. Efter 6 cm minskade pauserna mellan värkarna och varade vara i några enstaka sekunder för att vid 7 cm försvinna helt. Min man var helt otrolig och hjälpte mig att verkligen våga möta värkarna trots att de kom utan några som helst pauser. Barnmorskan kom in och min man sa bara till henne att jag hade en väldigt jobbig värk just nu. Hon satte sig bredvid mig och väntade för att efter en stund fråga min man om han var säker på att jag inte hade somnat . Men det hade jag ju inte utan jag kämpade verkligen konstant med att våga vara kvar i mig själv och undersöka värken/värkarna. Från 7 cm gick det otroligt fort, vattnet gick och helt plötsligt vad det dags att börja krysta. Eftersom bebisen låg i säte fylldes rummet och det var tre bm, en undersköterska och en förlossningeläkare där. Jag märkte dock inte av dem utan fortsatte mitt jobb. Övergången till att börja krysta var lite jobbig eftersom jag helt plötsligt skulle göra något aktivt men det gick ändå rätt så bra tycker jag. Efter ungefär fem minuters krystande kom vårt andra barn ut i fot- och sätesbjudning (dvs i skräddarställning). All personal i rummet grät glädjetårar och tackade mig massor av gånger för att de hade fått vara med på denna förlossning. Jag var så nöjd och stolt!"

28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • LivetEnligtSandra

Tänkte uppdatera läget här hos mig och bebis i magen! Gravid
    Länge sen jag skrev här nu känns det som så jag har noll koll på läget förutom alla fina
    magbilder som lagt in här på tråden! Fantastiskt fina allihopa! Hjärta

Jag och bebis i magen har nu i 2,5 veckors tid fått åka ut och in på FL, förra veckan så blev jag inlagd
    men behövde som tur va bara ligga över en natt, glad för det då jag ville hem till dottern!
    Jag har lidit av ihållande huvudvärk och högt blodtryck på 165/115 som högst, så de har 
    tagit en massa prover från och till. Misstänkt havandeskaps förgiftning, preklamsi igen, då jag hade det med dottern. Men det har nu börjat lugnat sig och senast så hade jag 155/85 Glad
    Ingen äggvita i urinet, men dock socker! Hade graviditets diabetes förra gången så nu är det inget socker för min del!

Har nu i 2 dygn haft otroliga smärtor i nedre delen i livmodern och svank. Känns som jag är "skitnödig" från och till, som vid krystvärkarna! Så ringde FL igår. Då inget vatten gått än lr slempropp så beordrades jag vila och alvedon! Suttit nu med värmedyna dygnet runt och vilat mkt, så hoppas jag "slipper" detta obehag, förvärkar nu snart så bebis får vara kvar till 2014! :) 

• 84Johanna

Jag är i v32+4 idag. Har åkt på en hosta som kan väcka döda. Jag hostar tills jag klöks. 

Annars flyter det på som vanligt. Har lite foglossning men inget jag inte kan leva med. Jag jobbar 2 veckor till sen ska jag bara vara hemma och mysa med blivande storasyster. 

Ska även hålla tummarna att lillasyster stannar där inne tills över nyår..

• Tokfrans
    verkar skrev 2013-12-05 15:23:38 följande:

Hur gick det för dig?
    Gick bra, allt verkade normalt. Allt de jag kände och va med om förklara hon som att kan va plötslig blodtrycksfall samt att bebis kankse trycker mot den stora pulsådern i ryggen, jag bär han ju rätt långt bak. :)

Har gått upp 11 kg allt som allt och bebis är fixerad, går inte rubba huvudet.
    v.33 idag och har ett SF på 30 cm, precis på normal linjen. Har legat under normala kurvan nästan hela tiden men nu växer han som han ska och uppskattas väga runt 3kg när han föds enligt henne. Så vi får se om bebbe vill stanna hela vägen ut eller hur han vill göra, jag själv va ju 16 dagar för tidig men vägde ändå 3.680 :)
  • Tokfrans
    verkar skrev 2013-12-05 15:23:38 följande:

Hur gick det för dig?
    Och hur går de för dig nu? glömde jag skriva :)
  • Kramardig

Roligt att läsa att det går bra för er alla även fast vissa har det sämre!

Jag är inne i en sån där "depp-period". Jag bara klagar här hemma om hur tungt allt är. Att ställa sig upp, vända på sig i soffan/sängen. Hur matt jag blir av att bara stå och laga mat. Det är tur att jag har en hjälpsam sambo!

Idag var jag på stan en sväng och köpte lite julklappspapper och några julklappar. Snacka om att foglossningen kom tillbaka! Aj aj! Samtidigt kände jag mig stor som en valross som svettades som en gris inne i butikerna och jag vaggade fram och tillbaka som en pingvin :)

Men nu är det ganska nära! V.35+2 idag!

• kokobell
    debbie85 skrev 2013-12-05 18:27:48 följande:
    Hej tjejer! Jag kanske tjatar om dyktekniken och hur fantastisk den verkar vara men jag vill ju att så många som möjligt av er får positiva förlossningsupplevelser. Kan inte sluta läsa i "dyktrådarna" här på Familjeliv med alla dessa häftiga förlossningsberättelser. 
    oj dyktekniken verkar jätteintressant. men jag är inte så sugen på andras berättelser, tycker de lätt skrämmer upp mig mer. har du tips på var jag kan lära mig mer om själva tekniken? verkar vara nån meditationsmetod typ? skulle jag behöva redan nu...  nervöööös
  • debbie85
    kokobell skrev 2013-12-07 00:40:48 följande:
    oj dyktekniken verkar jätteintressant. men jag är inte så sugen på andras berättelser, tycker de lätt skrämmer upp mig mer. har du tips på var jag kan lära mig mer om själva tekniken? verkar vara nån meditationsmetod typ? skulle jag behöva redan nu...  nervöööös

Ja, man kan säga att det är en typ av meditationsmetod eller snarare mindfulness/"medveten närvaro"-metod. Kan starkt rekommendera Susanna Helis bok "Föda utan rädsla" som handlar om dyktekniken (även om jag är osäker på om hon nämner just ordet "dyktekniken" i boken men hon är bl.a. "upplärd" av dykteknikens skapare Cayenne Ekjordh). Tycker dock att bokens titel är något missvisande. Det är nämligen inte en bok som specifikt riktar sig till dom som är rädda för att föda utan den riktar sig till alla (rädda som rädda, förstföderskor, omföderskor..). Sen finns en kortare sammanfattning om dyktekniken här: www.enbrastart.se/index.php&view=article&id=64
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • debbie85

"rädda som orädda" skulle det stå.

Svar på tråden BF januari 2014