sunshine93 skrev 2013-12-08 18:03:18 följande:
Jag har en fråga, vad har ni för järnvärde och vad tar ni för medicin för att hålla ett bra järnvärde /öka järnvärdet?
Jag har haft ett bra järnvärde (135 vid inskrivning) och det låg bra tills vecka 20 då sjönk det och jag fick börja med niferex......usch , den har bara gett mig en massa problem , magkatarr, sura uppstötningar, kan inte äta då det blir jobbigt och så fort jag skippar den mår jag bra.
Men mitt järnvärde är dååligt för 3 veckor sedan låg det på 100 och jag fick då ta 35 droppar niferex 2 gånger om dagen...och när jag var hos BM en vecka senare så steg det till 112 ......och nu förra veckan var det på 106(vecka 35+5)
Men jag klarar inte av den ....mår bara dåligt och får dessutom hjärtklappning av den och ont i huvudet ...men den hjälper mig bra men är TORTYR att ta...tror jag håller på att dö av alla symtom den ger mig.
Dureferon kan jag inte ta då man ska svälja dom och jag klarar inte av att svälja och den finns ej i flytande form.
jag har fått tips om blutsaft men den kostar 290 och den innehåller inte heller så mycket järn.
Jag hade 125 vid inskrivning och har fallit några få steg vid varje mätning. Senast var det på 117 så bm tyckte att jag borde börja med järntabletter (det har hon tyckt varje gång) men eftersom jag har lyckats hålla mig vid okej värden av att bara välja rätt mat och lovade att vara extra noga så släppte hon det. Har ätit mestadels leverpastej för att få i mig järn. Har också försökt tänka på C-vitamin eftersom det underlättar för upptagandet av järn, så det har blivit en del nyponsoppa, broccoli, paprika och apelsinjuice.