• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • debbie85
    Kramardig skrev 2013-12-07 14:34:51 följande:
    Är det första barnet för er eller har ni sedan tidigare? För oss blir det andra barnet men då blev jag igångsatt, tog epidural, lustgas och mest troligt bäckenbottenbedövning också och jag hade sådan tur! Jag kände ingen smärta alls efter epiduralen så jag är lite nervös inför förlossningen :)
    Första barnet. Den erfarenheten jag har är att jag jobbat på förlossning tidigare och i och med det varit med på ca 300 förlossningar. Jag är beredd på att, trots att jag förbereder mig på alla tänkbara sätt så, det sannolikt inte blir som jag tänkt mig / önskar.

Men jag tänker att man verkligen inte har något att förlora på att lära sig slappna av och hitta en metod/teknik som gör att man kanske blir mindre rädd/överrumplad av smärtan.
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • Tokfrans
    Är de bara jag som har cp ont på kvällarna och på morgonen i ljumskarna/benen och magen? Kan fan inte vända mig om utan att vilja skrika rätt ut.
    Vill inte vara gravid längre, denna foglossning tar dö på mig och min sömn, kan skratta mig lycklig om jag får iaf 4 timmar sömn..

Förlåt va bara en klaga dag idag ^^
  • c4trin
    Tokfrans skrev 2013-12-07 15:48:37 följande:
    Är de bara jag som har cp ont på kvällarna och på morgonen i ljumskarna/benen och magen? Kan fan inte vända mig om utan att vilja skrika rätt ut.
    Vill inte vara gravid längre, denna foglossning tar dö på mig och min sömn, kan skratta mig lycklig om jag får iaf 4 timmar sömn..

Förlåt va bara en klaga dag idag ^^
    Jo jag kan ha riktigt ont, både på eftermiddagar o kvällar. På morgonen e de oftast bra! Nu ska jag bara jobba 1 vecka till o längtar såå efter att få vila mig ordentligt!
    BF januari 2014. tvablitre.blogg.se
  • youandme

Vore fantastiskt om någon kan försöka svara på vad som hände mig...

Var ute och handlade och helt plötsligt fick jag rejält ont i magen. Det kändes som magknip och som att magen drog ihop sig fast högt upp (istället för i nedre delen av buken som vid en vanlig sammandragning). Det gjorde så ont att jag bara stannade upp och tänkte "tänker bebisen komma nu?"... Det höll i sig i kanske 30 sekunder, men jag har inte känt något mer (det har gått ca 2 timmar nu sedan det hände).

Var det en förvärk? Eller vad sjutton hände..? Har väldigt mycket sammandragningar i normala fall, även de som gör lite mer "ont", men ingen har suttit så här högt upp och varit lika intensiv?

Vet inte om det kan vara värt att veta, men jag har haft högt blodtryck och huvudvärk senaste tiden men barnmorskan har inte hittat någon protein i urinen.

Någon som har någon idé eller varit med om liknande? Obestämd

• debbie85

Förlossningsbrev

Bra att veta om oss
    Jag arbetar som läkare inom psykiatrin. Jag har tidigare arbetat på förlossning och var under den tiden med på uppskattningsvis omkring 300 förlossningar. Det är det bästa jobbet jag haft i många hänseenden och har fortsatt god kontakt med många av dom som arbetar där. F är yrkesmilitär och är inom sitt yrke utbildad inom akutsjukvård. Vi har förberett oss för förlossningen genom att bl.a. lära oss den s.k. dyktekniken som vi vill tillämpa. Vi har med oss en nedskriven beskrivning av tekniken om ni är intresserade att veta mer om den.

Önskemål

Vi önskar oss en naturlig förlossning med så lite läkemedel och medicinska interventioner som möjligt.
    En lugn atmosfär i förlossningsrummet med nedsläckt ljus och musik.
    Under värkarna vill jag inte att någon pratar med mig om det kan vänta.
    Tydlig och rak kommunikation. Vi vill veta vad som händer och varför.
    Påminn gärna mig om att äta, dricka och gå på toaletten.
    Jag vill amma.
    Vi önskar att F får stanna hos mig efter förlossningen och sova på BB.

Vi är oroliga för
    Att inte bli lyssnad på, känna mig utsatt, övergiven eller överkörd.
    Att behöva bli; igångsatt, förlöst med tång/klocka, snittad.

Smärtlindring
    Jag kan tänka mig att prova massage, värme (gärna dusch/bad), akupunktur, TENS och sterila kvaddlar. Min önskan är att klara mig utan lustgas, epidural och dylikt och vill därför inte bli erbjuden detta. Vill jag ha det så frågar jag efter det själv.

Utdrivning/krystfas
    Även här önskas ett naturligt icke-forcerat förlopp i största möjliga mån. Jag vill krysta i min egen takt, men säg till om jag behöver ta det lugnare för att undvika bristningar. Jag vill vara så upprätt som möjligt i detta skede, exempelvis på knä eller förlossningspall.

Syntocinon
    Jag vill inte ha någon syntocinoninjektion i förebyggande syfte efter förlossningen utan detta får ges vid behov i samråd med mig. Jag vill helst undvika synotocinondropp i värkstimulerande syfte. Dialog om detta får föras med oss om behov finns.

Avnavling
    Vi önskar helst sen avnavling enligt beskrivning nedan

När barnet fötts fram hålls det under placentanivå i 30 sekunder. En slynga av navelsträngen kläms av med ena handen. Navelprover tas distalt om handen, närmast barnet. När proven tagits släpps den manuella stasen. Skulle det uppstå ett större läckage komprimeras insticksstället med en kompress under några minuter. Barnet läggs upp på mammans mage. 2-3 minuter efter födelsen kan barnet avnavlas permanent.
    Om barnet är påverkat, navelsträngen är för kort eller när det finns annat som talar för tidig eller direkt avnavling så tillåter vi detta. I sådana situationer får ni klampa av navelsträngen, från vilket man kan ta prover.
    Vid kejsarsnitt önskas också sen avnavling. Obstetrikern ger barnet till barnmorskan, som håller barnet lågt bredvid mamman under de första 30 sekunderna. Om barnet är medtaget avnavlas det omedelbart för ett snabbt omhändertagande. Navelprover tas på samma sätt som beskrivits tidigare. Om placenta förlöses tidigare än vid rekommenderad avnavlingstid, 2–3 minuter efter födelsen, kan barnet flyttas till kvinnans bröst eller till barnbordet under pågående placentatransfusion. Innan den permanenta avnavlingen gjorts är det viktigt att barnet så långt det är möjligt hålls i nivå eller helst lägre än placenta. Permanent avnavling sker efter 2–3 minuter.

Induktion
    Vid en eventuell igångsättning vill vi att icke-medicinska interventioner som bard-kateter och amniotomi används så långt det är möjligt. Vid användning av läkemedel vill vi att ni diskuterar metod med oss först. Vi vill helst inte att läkemedlet Misoprostol används.

Vi förstår att förlossningen kanske inte blir som vi har tänkt oss och är öppna för detta. Om barnet är i fara går barnets säkerhet självklart före alla våra önskemål.

Vi ser fram emot att dela denna händelse med er!

28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • kokobell
    debbie85 skrev 2013-12-07 01:11:28 följande:

Ja, man kan säga att det är en typ av meditationsmetod eller snarare mindfulness/"medveten närvaro"-metod. Kan starkt rekommendera Susanna Helis bok "Föda utan rädsla" som handlar om dyktekniken (även om jag är osäker på om hon nämner just ordet "dyktekniken" i boken men hon är bl.a. "upplärd" av dykteknikens skapare Cayenne Ekjordh). Tycker dock att bokens titel är något missvisande. Det är nämligen inte en bok som specifikt riktar sig till dom som är rädda för att föda utan den riktar sig till alla (rädda som rädda, förstföderskor, omföderskor..). Sen finns en kortare sammanfattning om dyktekniken här: www.enbrastart.se/index.php?option=com_conten...
    tack!! har hört om den där boken men trott som du säger att den handlar väldigt specifikt om rädsla! rädd är jag inte, men tror absolut jag kan bli om jag inte får en bra upplevelse första gången. behöver inte vara rosa moln gubevars men helst inte värsta traumat där man känner sig helt maktlös och förvirrad mer än nödvändigt... 
  • c4trin
    debbie85 skrev 2013-12-07 18:20:40 följande:

Förlossningsbrev

Bra att veta om oss
    Jag arbetar som läkare inom psykiatrin. Jag har tidigare arbetat på förlossning och var under den tiden med på uppskattningsvis omkring 300 förlossningar. Det är det bästa jobbet jag haft i många hänseenden och har fortsatt god kontakt med många av dom som arbetar där. F är yrkesmilitär och är inom sitt yrke utbildad inom akutsjukvård. Vi har förberett oss för förlossningen genom att bl.a. lära oss den s.k. dyktekniken som vi vill tillämpa. Vi har med oss en nedskriven beskrivning av tekniken om ni är intresserade att veta mer om den.

Önskemål

Vi önskar oss en naturlig förlossning med så lite läkemedel och medicinska interventioner som möjligt.
    En lugn atmosfär i förlossningsrummet med nedsläckt ljus och musik.
    Under värkarna vill jag inte att någon pratar med mig om det kan vänta.
    Tydlig och rak kommunikation. Vi vill veta vad som händer och varför.
    Påminn gärna mig om att äta, dricka och gå på toaletten.
    Jag vill amma.
    Vi önskar att F får stanna hos mig efter förlossningen och sova på BB.

Vi är oroliga för
    Att inte bli lyssnad på, känna mig utsatt, övergiven eller överkörd.
    Att behöva bli; igångsatt, förlöst med tång/klocka, snittad.

Smärtlindring
    Jag kan tänka mig att prova massage, värme (gärna dusch/bad), akupunktur, TENS och sterila kvaddlar. Min önskan är att klara mig utan lustgas, epidural och dylikt och vill därför inte bli erbjuden detta. Vill jag ha det så frågar jag efter det själv.

Utdrivning/krystfas
    Även här önskas ett naturligt icke-forcerat förlopp i största möjliga mån. Jag vill krysta i min egen takt, men säg till om jag behöver ta det lugnare för att undvika bristningar. Jag vill vara så upprätt som möjligt i detta skede, exempelvis på knä eller förlossningspall.

Syntocinon
    Jag vill inte ha någon syntocinoninjektion i förebyggande syfte efter förlossningen utan detta får ges vid behov i samråd med mig. Jag vill helst undvika synotocinondropp i värkstimulerande syfte. Dialog om detta får föras med oss om behov finns.

Avnavling
    Vi önskar helst sen avnavling enligt beskrivning nedan

När barnet fötts fram hålls det under placentanivå i 30 sekunder. En slynga av navelsträngen kläms av med ena handen. Navelprover tas distalt om handen, närmast barnet. När proven tagits släpps den manuella stasen. Skulle det uppstå ett större läckage komprimeras insticksstället med en kompress under några minuter. Barnet läggs upp på mammans mage. 2-3 minuter efter födelsen kan barnet avnavlas permanent.
    Om barnet är påverkat, navelsträngen är för kort eller när det finns annat som talar för tidig eller direkt avnavling så tillåter vi detta. I sådana situationer får ni klampa av navelsträngen, från vilket man kan ta prover.
    Vid kejsarsnitt önskas också sen avnavling. Obstetrikern ger barnet till barnmorskan, som håller barnet lågt bredvid mamman under de första 30 sekunderna. Om barnet är medtaget avnavlas det omedelbart för ett snabbt omhändertagande. Navelprover tas på samma sätt som beskrivits tidigare. Om placenta förlöses tidigare än vid rekommenderad avnavlingstid, 2–3 minuter efter födelsen, kan barnet flyttas till kvinnans bröst eller till barnbordet under pågående placentatransfusion. Innan den permanenta avnavlingen gjorts är det viktigt att barnet så långt det är möjligt hålls i nivå eller helst lägre än placenta. Permanent avnavling sker efter 2–3 minuter.

Induktion
    Vid en eventuell igångsättning vill vi att icke-medicinska interventioner som bard-kateter och amniotomi används så långt det är möjligt. Vid användning av läkemedel vill vi att ni diskuterar metod med oss först. Vi vill helst inte att läkemedlet Misoprostol används.

Vi förstår att förlossningen kanske inte blir som vi har tänkt oss och är öppna för detta. Om barnet är i fara går barnets säkerhet självklart före alla våra önskemål.

Vi ser fram emot att dela denna händelse med er!

Tack för att du delar detta :D Behöver alla tips om innehåll o upplägg jag kan!
  • sunshine93

Jag har en fråga, vad har ni för järnvärde och vad tar ni för medicin för att hålla ett bra järnvärde /öka järnvärdet?

Jag har haft ett bra järnvärde (135 vid inskrivning) och det låg bra tills vecka 20 då sjönk det och jag fick börja med niferex......usch , den har bara gett mig en massa problem , magkatarr, sura uppstötningar, kan inte äta då det blir jobbigt och så fort jag skippar den mår jag bra.

Men mitt järnvärde är dååligt för 3 veckor sedan låg det på 100 och jag fick då ta 35 droppar niferex 2 gånger om dagen...och när jag var hos BM en vecka senare så steg det till 112 ......och nu förra veckan var det på 106(vecka 35+5) 

Men jag klarar inte av den ....mår bara dåligt och får dessutom hjärtklappning av den och ont i huvudet ...men den hjälper mig bra men är TORTYR att ta...tror jag håller på att dö av alla symtom den ger mig.
    Dureferon kan jag inte ta då man ska svälja dom och jag klarar inte av att svälja och den finns ej i flytande form.

jag har fått tips om blutsaft men den kostar 290 och den innehåller inte heller så mycket järn.

• c4trin
    sunshine93 skrev 2013-12-08 18:03:18 följande:
    Jag har en fråga, vad har ni för järnvärde och vad tar ni för medicin för att hålla ett bra järnvärde /öka järnvärdet?

Jag har haft ett bra järnvärde (135 vid inskrivning) och det låg bra tills vecka 20 då sjönk det och jag fick börja med niferex......usch , den har bara gett mig en massa problem , magkatarr, sura uppstötningar, kan inte äta då det blir jobbigt och så fort jag skippar den mår jag bra.

Men mitt järnvärde är dååligt för 3 veckor sedan låg det på 100 och jag fick då ta 35 droppar niferex 2 gånger om dagen...och när jag var hos BM en vecka senare så steg det till 112 ......och nu förra veckan var det på 106(vecka 35+5) 

Men jag klarar inte av den ....mår bara dåligt och får dessutom hjärtklappning av den och ont i huvudet ...men den hjälper mig bra men är TORTYR att ta...tror jag håller på att dö av alla symtom den ger mig.
    Dureferon kan jag inte ta då man ska svälja dom och jag klarar inte av att svälja och den finns ej i flytande form.

jag har fått tips om blutsaft men den kostar 290 och den innehåller inte heller så mycket järn.
    Mitt järnvärde va lite lågt så jag började med Niferex i vecka 20. Har haft turen att de legat bra sedan dess. Kapslarna funkar okej för mig o ger mig inte symtom nog att jag mår dåligt av dem som tur e!
  • syskonlängtan14
    sunshine93 skrev 2013-12-08 18:03:18 följande:

Jag hade ett järnvärde på 115 sist vilket min bm tyckte var bra läste sen att de helst skulle ligga mellan 120-130. Jag slarvar jätte mycket med niferex men jag tar de i kapslar. Jag tycker de bara är krångligt med de där järntabletterna inte 1 h innan mat och inte 2 h efter. finns knappt något logiskt när man ska ta dem då.....  
Svar på tråden BF januari 2014