• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Kattamaja

Hur mår ni tjejer? För min del har alla ork och energi försvunnit. Tidigare har jag iaf kunnat hålla efter hemma, plocka undan och så, men nu är det knappt man orkar plocka i diskmaskinen, får göra det i omgångar, typ dela upp det i fyra ... Benen domnar av, sammandragningar, får ingen luft blä. Dessutom har illamåendet kommit tillbaka nu de senaste dagarna. Det positiva med det är att det bara är på morgonen :-P

• Burberry

Vecka 34+1 idag. Var till BM igår. SF-måttet var 29 cm, alla värden bra, hb 131 (äter inte järn). Gått upp totalt knappa 13 kg.

Fått tid till tillväxtultraljud nästa torsdag (förstod jag rätt så görs det numera här i Finland på alla i vecka 36)

Mår otroligt bra, pigg o utan några problem. Mycket tacksam för det! Lider med er som mår dåligt, vet ganska bra hur det är, hade ingen enkel graviditet med tvillingarna.

Går officiellt på moderskapsledigt imorgon, men fortsätter som vanligt att varva jobb i egna lantbruksföretaget med hushållsjobb. Barnen dock hemma från dagis 2veckor runt jul.

Fortfarande inte hunnit tvätta upp några av bebiskläderna i förrådet (och väntar jag tills alla tvättkorgar är tomma så sker det väl aldrig..) eller bädda spjälsängen. Men det mesta annat är under kontroll. Vagnar, babyskydd, sitter mm inköpta i god tid. Till och med blöjor o våtservetter finns redan i lager. BB-väskan borde jag kanske börja packa för säkerhetsskull. Om exakt en vecka är jag lika långt gången som när tvillingarna föddes. Men som sagt, tror inte denhär kommer förrän tidigast i mitten av januari.

• Fru Persson
    Kattamaja skrev 2013-12-10 09:38:40 följande:
    Hur mår ni tjejer? För min del har alla ork och energi försvunnit. Tidigare har jag iaf kunnat hålla efter hemma, plocka undan och så, men nu är det knappt man orkar plocka i diskmaskinen, får göra det i omgångar, typ dela upp det i fyra ... Benen domnar av, sammandragningar, får ingen luft blä. Dessutom har illamåendet kommit tillbaka nu de senaste dagarna. Det positiva med det är att det bara är på morgonen :-P
    Mår helt ok faktiskt, hade ont av foglossning ett tag men tillslut tog vi beslut om att hundarna får rasta sig i trädgården själva och att maken tar promenad delen efter jobbet. På det visset har känningarna i fogarna nästan helt försvunnit. Känner mig som en ny människa, kan sova på nätterna och pyssla här hemma.
    Snart är vi äntligen färdiga med sonens rum imorgon flyttar han in, sen ska skötbordet och kläderna tvättas och allt annat som ska fixas till bebisen göras i ordning. :)

Mitt enda bekymmer är att jag senaste dagarna haft kraftig huvudvärk, känns som spänningshuvudvärk. Många gånger värst på natten och under morgonen. Vet inte riktigt vad det beror på men får försöka tänka på att ta det lite lugnt på dagarna man behöver ju inte göra allt hela tiden  :)
  • hundenhubbe

Min energi är helt slut... Är så trött så vet inte vart jag ska ta vägen. De börjar gbli tungt och jag vill bara sova. Fast jag kan inte sova pga myrkryp, värmeslag, ont i rygg, osv!

• debbie85
    c4trin skrev 2013-12-08 15:00:20 följande:
    Tack för att du delar detta :D Behöver alla tips om innehåll o upplägg jag kan!
    Kul att du uppskattar det! Glad
    hundenhubbe skrev 2013-12-10 17:32:02 följande:
    Min energi är helt slut... Är så trött så vet inte vart jag ska ta vägen. De börjar gbli tungt och jag vill bara sova. Fast jag kan inte sova pga myrkryp, värmeslag, ont i rygg, osv!
    Om du redan tar järn (kan tydligen lindra myrkrypningar) så rekommenderar jag att du testar att ta dessa mot myrkrypningarna: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=118079 Det är magnesium i en bra form som kroppen kan ta upp. Sedan jag började ta 3 st varje dag (inte med mat utan mellan måltider) så har jag sluppit myrkrypningar och kramper. Men man kan inte ta vilka magnesium-tabletter som helst, vissa tas inte upp i tarmen ( http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra/comment-page-1 ).
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • Kramardig

Var hos barnmorskan igår, hjärtljudet låg på 136 om jag minns rätt, brukar ligga kring 140. Sonen låg ofta där i kring och jag tror faktiskt att det är en lillebror i magen. Även fast jag egentligen vet att det inte stämmer (under 150 = pojke) så tror jag ändå på det hehe.

Var i v.35+5 igår och sf-måttet var 35cm.

Bebis ligger med huvudet ner men är fortfarande rörligt så den kan få för sig att vända på sig.. fick till och med känna på huvudet och även på rumpan, väldigt obehagligt hehe

• syskonlängtan14

Bm idag. bara växt 1 cm de sista 3 veckorna så 34+4 med sf mått 32. Annars var allt bra. Jag var lite orolig i och med min sjukperiod. Hade inte heller gått upp så mycket som jag trodde jag gjort. Nästa gång är om 2 veckor så då fick vi se sa bm om vi behöver vara oroliga eller inte. Sonen var liten när han föddes så hon var inte så orolig över att magen inte växt mer så länge de inte är en pågående trend så att säga.

Annars var jag jätte pigg på jobb igår ingen hosta och knappt något täppt. Annat idag har pinat igenom mig hela dagen. snörvlig och en massa hostattacker. Om de fortsätter så här får jag väl vara hemma denna veckan med :( Känns som man måste vara pigg om i fall att en förlossning drar igång...

Vad har ni andra köpt för amningskläder. Vet inte hur jag ska hitta några bra. lånade en av syrran som var från Boob sjukt bra men den var utsleten efter förra grav och amningstid. 

• Kramardig

Jag hade aldrig några amningskläder förutom amningsBH med sonen och planerar inte att köpa nu heller.

Fungerade hur bra som helst med vanligt linne och en vanlig tröja/kofta över :)

• Burberry
    syskonlängtan14 skrev 2013-12-10 22:41:19 följande:

Bm idag. bara växt 1 cm de sista 3 veckorna så 34+4 med sf mått 32. Annars var allt bra. Jag var lite orolig i och med min sjukperiod. Hade inte heller gått upp så mycket som jag trodde jag gjort. Nästa gång är om 2 veckor så då fick vi se sa bm om vi behöver vara oroliga eller inte. Sonen var liten när han föddes så hon var inte så orolig över att magen inte växt mer så länge de inte är en pågående trend så att säga.

Annars var jag jätte pigg på jobb igår ingen hosta och knappt något täppt. Annat idag har pinat igenom mig hela dagen. snörvlig och en massa hostattacker. Om de fortsätter så här får jag väl vara hemma denna veckan med :( Känns som man måste vara pigg om i fall att en förlossning drar igång...

Vad har ni andra köpt för amningskläder. Vet inte hur jag ska hitta några bra. lånade en av syrran som var från Boob sjukt bra men den var utsleten efter förra grav och amningstid. 

Inte köpt några amningskläder. Tänker inte amma denna gång heller. Och måste säga, jag tycker alla amningströjor jag sett verkligen varit fula, skulle jag amma så skulle jag nog använda topp med en skjorta eller kofta över. Konstigt de inte kan designa snygga amningströjor, utan alla märkens ser mer eller mindre lika ut.
  • tulip79

Med sonen hade jag inga amningskläder . Bara amnings-bh. Detta fungerade väldigt bra för min del. Om vi var ute på stan hade jag oftast en sjal över bröstet o hans huvud när han ammade.

Svar på tråden BF januari 2014