• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • englasmamma86
    verkar skrev 2013-12-13 20:57:47 följande:
    Mina bebisar har också kommit V 34+4 kom de. Jag hadde en tid hos barnmorskan som konstaterade högt blodtryck och svunna vader och fötter även äggvita i urinet. Så tillbaka nästa dag och sedan uppskickad till BB. Väl där ser de att det är Havandeskapsförgiftning och det blev kejsarsnitt dagen efter. Det gick bra och nu ligger jag och mina flickor i ett samvårdsrum på Neo. Flickorna ska kunna hålla värmen själva sedan får de komma hem. Det sakta men säkert fram åt. Det finns bilder i mitt kryp in.

Gud förlåt är såååå förvirrad ha ha ,du har ju lagt upp bild i forumet på dina diamanter !! Du får bortse ifrån min förvirrade gravid hjärna hehe
  • Tokfrans

Inatt va verkligen de värsta jag vart med om. Fick en sån extrem smärta i nedre delen av magen, vid höften lite längre ner mot början av pubeshårets start på vänster sida. Kunde inte andas eller ligga still, va tvungen att andas igenom de, de kom 3 gånger under ca 15 min, dock sen avtog så jag kunde somna om, tillslut vid 8 tiden på morgonen...Rynkar på näsan

Bebis är redan fixerad och går inte rucka sen 3 veckor tillbaka om inte längre, kan de va han ändå? huvudet dvs eller vad är de som försiggår?! Tungan ute

• HimmelHav

Stort grattis till er som har fått redan! Nu börjar det på riktigt för er! Tokfrans: Det låter inget kul... Stackare. Har också haft ont i olika omångar, att det hugger till plötsligt och sen vägrar försvinna. Tror att det är ligament eller nåt annat som sträcks ut. Skönt att det gick över iaf. Sålänge du känner att bebisen rör på sig och det inte kommer blod så är det nog ingen fara Själv brottas jag med kramp i vader/hålfot fortfarande på nätterna. Det kommer aldrig på dagen, varför är det så!? Suck. Vaknade 5.26 idag av att jag höll på att kissa på mig så det var bara att så fort som möjligt vältra sig ur sängen och till toan. Som tur var så är den dörr i dörr med sovrummet... Lyckades smyga så att jag inte väckte kiddo nr 1 heller, ganska nöjd med det! Men sen var det omöjligt att somna om. Var på jobbet kl 7, en måndag. Vet inte när det hände sist haha!

• HimmelHav

Jajust skulle svara på pckaning också nej, jag har inte packat väskan. Den står i sovrummet med öppet lock, redo att svälja det jag vill slänga ner. Vad packar ni? Mysbyxor, 3-4 trosor (vet att jag hade sjukhusets första dygnet förra gången men de var konstiga), strumpor, några tröjor, LÄSK som jag faktiskt ska dricka den här gången, 3-4 bebisombyten... Telefonladdare. Kamera. Har svårt att komma på mera saker, hjälp mig? Vi bor 15 min från sjukhuset så skulle jag glömma nåt är det inte hela världen

• LinaThulin

Jag har packat skötväskan med saker till bebisen, men inget till mig själv än.
    Ja, vad packar man.
    Kläder, mysbyxor och amningslinnen. Leggings och tjocktröja att åka hem i.
    Underkläder, fast jag gillade nättrosorna på sjukhuset ð???
    Necessär med lite schampo, tandborste, borste, deo och smink.
    Laddare till telefonen.
    Tror inte jag behöver nåt speciellt på just förlossningen förutom min man och telefonen/kameran. Och journal pappren.

Är i v 38 nu. Och ändå känns det som en evighet tills det är dags. ð??? konstigt. Men är så trött på att vara gravid och inte kunna sova. Och så har jag Väldigt mycket förvärkar. I förrgår kväll övervägde jag nästan art ringa förlossningen och höra med dom. Trodde det var på gång. Men det lugnade ner sig. Jobbigt att ha ont. Kan ju hoppas att dessa värkar gör någon nytta, så förlossningen blir lättare. Men så är det väl inte.
    Hur känner ni er ?

• LeaveMeAlone
    kallemaja skrev 2013-12-16 11:29:13 följande:
    Vad har ni packat i BB-väskan?
    Det jag hittills packat ner är lite kläder till bebis, necessär med hygienpryttlar till mig och mannen, underkläder och amningstoppar. Det som är kvar är lite kläder till mig och mannen sen är det klart!
  • syskonlängtan14

Då var man sjukskriven hela veckan lång innan de är semester... Inte vad jag hade planerat men varit dunderförkyld i 3 veckor nu och nu orkar jag inte mer. blir ur och trött och matt i omgångar på dagen... De värsta är bara att läkaren tyckte jag skulle hålla sonen hemma och isolera oss. Hur ska jag orka aktivera honom hela dagarna när jag knappt orkar hålla upp ögonen stundtals... Men de är viktigt att bli frisk nu så jag orkar med en förlossning...

Sen ville hon jag skulle ringa bm också för att kolla så yrseln och tröttheten inte beror på graviditeten. Bara de inte är en havandeskapförgiftning eller nått... Hur länge kan man gå med de innan de sätter igång en?

Jag har inte packat något eller förberett något för bebis. tänkt att göra de efter julen. men kanske får ta och sätta fart :/

• kokobell

kan man lägga in bilder i forumet på nåt vis?

vi bollar som bäst på olika namn till vår glytt, just nu testar vi frida för att se om hon har några åsikter i saken. 

hon fyller en vecka i dag och har kommit upp till sin födelsevikt på hela 2,5 kg. Hon är 45 cm lång och även storlek 44 är för stort. Mormor har skickat en body i storlek 38 i ilfart, den ser ut att passa men förmodligen kommer inte blöjan att rymmas för blöjorna är snäppet för stora också... Hon äter som en häst dock så vi får se hur det här går. Det ligger flera utflyktsoveraller i olika storlekar och väntar på henne i vagnen.

hon verkar vilja vara mer vaken nu, tittar omkring sig innan och när hon ska ammas. jag använder en silikongrunka ovanpå mina bröstvårtor för att hon lättare ska få grepp, iom att mina bröstvårtor är typ lika stora som hennes huvud! råmjölken har gått över till vanlig mjölk och jag har börjat pumpa lite till kylskåpet för att maken ska kunna hjälpa till. som tidigt i morse när jag var så trött att jag höll på att dö... fick tips på bb hur jag ska kunna ligga och amma vilket verkar väldigt skönt och avslappnande i teorin men funkar inte alls för oss. jag har enorm byst som det känns som att jag bara häller fläsk över det lilla livet och kväver, så jag spänner mig och orkar inte ligga i de minst 30 minuter som hon vill ha till sina.  jag sitter helst i skräddarställning i soffan med massa kuddar och mys både för henne och mig, har tv nära till hands och facebook och annat att fördriva tiden med så jag inte blir stressad. men då kan man inte slumra till hur som helst, så kräver sin utvilade mamma. Jag kände mig jättestressad på BB, särskilt på nätterna, och det sitter i än, jag kan vara jätteorolig inför natten när vi ska vara själva (jag väcker maken om jag vill/behöver, men han tar mycket markgöra under dagen och supportar på alla möjliga vis, så kan vara rätt bra om han får sova). baby blues osv gör det säkert inte lättare, men vi jobbar på det. jag blir alltid lugnare av att amma, som jag har förstått det får jag en massa oxytocin av hennes jobbande, MYCKET tacksam är jag för det! men man blir också trött, mentalt också faktiskt. Jag har flera olika möjliga sovplatser, i morse låg jag nervikt i soffan och delade kudde med katten i tre timmar - vaknar hon så hör jag skriken och vaknar ändå, men jag vaknar inte vid minsta ljud som ibland när jag ska sova i vår vanliga säng. 

jag tror det är JÄTTEVIKTIGT att man dels får till amningen (eller flaskmatningen för all del) rent tekniskt, vilket de hjälper en med på bb, men också att man får till en MYSIG STUND. Det var jättesvårt på BB. Men man lär sig vad man saknar iaf... för mig är det tv och netflix! Inte allt för smarta program bara, för så himla engagerad är jag inte. Men då kan jag slappna av ordentligt! För det funkar inte alltid superbra även om man kanske har värsta bästa tekniken eller nåt, och då känns det så mycket bättre om man har lite mysrutiner att falla tillbaka på. Som både hon och jag gillar. Amning är så himla känsligt känner jag, svårt att vänja sig vid att "allt" hänger på MIG och mina brösts innehåll! Det är ett stort och ärofyllt uppdrag kan man väl se det som? 

Så här trött fysiskt och mentalt var jag aldrig under graviditeten, vilken iofs var lite av en lyxgraviditet har jag förstått... Jag är orolig för baby blues och förlossningsdepression iom att jag har en behandlad depression i botten, och hormonerna spelar en ju spratt. Jag kan sakna min egen mamma nåt enormt, hon bor jättemånga mil bort så kan inte hälsa på hur som helst. Det hade varit jätteskönt om vi hade bott nära och hon hade kunnat komma förbi lite nu och då, som ett slags äldre och mer erfaret lugn. Men lilltjejen är lätt att tycka om, amningen är nog nyttigt för baby blues, och BVC ska tydligen hjälpa till att hålla koll på mig också. Det ska komma en och hälsa på oss på fredag. Det är ju läskigast så här i början, det är så mycket vi inte vet. Kan bli helt nojig av tanken på allt vi ska hinna gå igenom på ett år, lära oss av henne trots att hon inte kan förklara något för oss!

Oj jag hade tänkt bara skriva om hennes vikt å så, men det var skönt att skriva av sig! Nu ska jag försöka vila lite till... 

• Allinrep

Hur vet man vilken storlek på bebiskläder som man borde packa i bb-väskan?

Väntar första barnet 20 januari 2014.
Svar på tråden BF januari 2014