• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • annadenise

Det är bm som gör hinnsvepning. Va jag har hört från vänner så är det inte alla bm som utför hinnsvepning. De flesta av mina vänner har fått tid för det vid bf+7 eller bf+10, därför vart jag jätteglad när jag fick göra det idag, på bf dagen. Prata med din bm!

kallemaja skrev 2014-01-07 13:36:46 följande:
    Vem och när får man göra hinnsvepning? Får alla det när man närmar sig BF?

• Oh baby
    Kramardig skrev 2014-01-07 13:23:11 följande:

Jag har för mig att förvärkar gör lite mer ont? Typ en kombination av sammandragningar och mensvärk. Men jag kanske bara svamlar :)

För mig brukar sammandragningar vara att magen drar ihop sig till en hård liten boll. Den kan göra det enstaka tillfällen och ibland regelbundet under en period. Om den gör det regelbundet under en period brukar det bero på att jag är kissnödig eller att jag ligger/sitter/har kläder som retar magen just då och när jag åtgärdat "felet" försvinner de. Förvärkar brukar börja ungefär som en sammandragning, men går fort över i att det känns som att nån drar åt huden rejält i ryggen. Smärtan kommer i svanken, men hela magen blir spänd. Dock tror jag att det är som med värkar, att man känner det väldigt olika från person till person.

Själv är jag totalt anti allt som heter hinnesvepning å så, så jag har svårt att läsa i tråden nu på slutet Men läser då och då om det som inte handlar om olika igångsättningsförsök Flört

• annadenise

Oh baby: hinnsvepning fungerar på vissa och inte alls på andra. Jag tänkte att det kan vara värt att prova... bebisen kommer när den är redo. Att bli igångsatt med medicin är nog jobbigt både för mamma o bebis. Hinnsvepningen räknas ju inte som igångsättning, utan kan bara vara en hjälp på traven.. där jag bor får man gå över tiden upp till 3 v och de tror jag definitivt inte är bra...

• mammatillE11

Bm besök idag. Hade hoppats på att sf måttet ökat iaf en cm men icket... Ligger nu på sf 30 i vecka 38+2!!! Har tid för tillväxt UL igen på torsdag så då får vi se om bebisen har stannat helt i växt. Är less på att oroa mig nu:/ kom ut så jag får se att du mår bra lilla vän...

• Oh baby
    annadenise skrev 2014-01-07 14:46:40 följande:
    Oh baby: hinnsvepning fungerar på vissa och inte alls på andra. Jag tänkte att det kan vara värt att prova... bebisen kommer när den är redo. Att bli igångsatt med medicin är nog jobbigt både för mamma o bebis. Hinnsvepningen räknas ju inte som igångsättning, utan kan bara vara en hjälp på traven.. där jag bor får man gå över tiden upp till 3 v och de tror jag definitivt inte är bra...

Jag har inget som helst emot igångsättningar som tillkommit av medicinska anledningar. Men jag anser att bebis kommer när den kommer. Och anledningen till att inte alla BM gör det är just för att det så ofta drar igång pinvärkar hos den födande mamman vilket resulterar i en sämre förlossning (då mamman går med overksamma värkar i flera dagar) och sämre start för bebisen. Som jag ser det ger de ofta mer komplicerade förlossningar och risken för snitt ökar. Med andra ord, jag förstår inte poängen. Visst kan de hjälpa till på traven att sätta igång en förlossning, men bara om förlossningen redan är pågång sen innan, och skulle sätta igång av sig själv inom några dagar. Varför kan man då inte vänta dessa extra dagar istället för att riskera barnets hälsa (vilket man indirekt gör när mamman inte orkar med en förlossning sen). Så jag blir bara provocerad, kanske för att jag sett hur många barn som faktiskt blir sjuka och får extra vårddygn för att mamma har så bråttom att få ut dem. Och ännu mer skrämmande är de med de som gör hinnesvepningar hemma, jag mår illa över att man kan utsätta sina barn för det. Visst, man tvättar och spritar, men det kommer aldrig bli sterilt och varför varför utsätta sina barn för det?

Sen tycker jag absolut inte heller att man ska gå så länge som tre veckor över tiden, då finns det istället en medicinsk anledning att få en riktig igångsättning. En där man inte drar ut på igångsättningen under flera dagar. Sen gör ju alla som de vill, själv tycker jag att det borde förbjudas att göras av bm, det är för stora risker med det. Men de vet ju om att annars gör man det hemma och det är ju faktiskt värre. Som en BM sa "Man gör det för att det tjatas så mycket om att få det gjort, sen står man där och känner ansvaret när de blir sjuka".

• Oh baby
    mammatillE11 skrev 2014-01-07 14:47:43 följande:
    Bm besök idag. Hade hoppats på att sf måttet ökat iaf en cm men icket... Ligger nu på sf 30 i vecka 38+2!!! Har tid för tillväxt UL igen på torsdag så då får vi se om bebisen har stannat helt i växt. Är less på att oroa mig nu:/ kom ut så jag får se att du mår bra lilla vän...
    Men lilla hjärtat bebisen då. Har ni fått nån beräknad födelsevikt på bebis? Förstår att du oroar dig, man får försöka tänka att de har extra koll på en. Jag var också väldigt liten med min andra bebis, men kanske inte så liten. SF-mått 33 i v 41+5, hon beräknades ligga ganska mycket under på bikten, men kom ut som en nöjd 52 cm bebis och 2505 gram tung Hjärta
  • majpan

Börjar bli galet less nu! Ont i ryggen och hur trött som helst. Ensam hemma med sonen idag och han får mest sitta och kolla på film i soffan. Han är rätt nöjd men jag får ändå sjukt dåligt samvete. 9 dagar kvar till bf och imorgon ska sonen tillbaka till dagis efter julledigheten och jag ska SOVA. 

• annadenise

Jag har aldrig sagt att jag har bråttom att få ut bebisen. Jag går in i v.41 (40+0 imorn så bebisen är definitivt färdigbakad.. jag gjorde ul i v.38 o vikt+längd såg mycke bra ut.

Oh baby skrev 2014-01-07 15:21:23 följande:
    Jag har inget som helst emot igångsättningar som tillkommit av medicinska anledningar. Men jag anser att bebis kommer när den kommer. Och anledningen till att inte alla BM gör det är just för att det så ofta drar igång pinvärkar hos den födande mamman vilket resulterar i en sämre förlossning (då mamman går med overksamma värkar i flera dagar) och sämre start för bebisen. Som jag ser det ger de ofta mer komplicerade förlossningar och risken för snitt ökar. Med andra ord, jag förstår inte poängen. Visst kan de hjälpa till på traven att sätta igång en förlossning, men bara om förlossningen redan är pågång sen innan, och skulle sätta igång av sig själv inom några dagar. Varför kan man då inte vänta dessa extra dagar istället för att riskera barnets hälsa (vilket man indirekt gör när mamman inte orkar med en förlossning sen). Så jag blir bara provocerad, kanske för att jag sett hur många barn som faktiskt blir sjuka och får extra vårddygn för att mamma har så bråttom att få ut dem. Och ännu mer skrämmande är de med de som gör hinnesvepningar hemma, jag mår illa över att man kan utsätta sina barn för det. Visst, man tvättar och spritar, men det kommer aldrig bli sterilt och varför varför utsätta sina barn för det? Sen tycker jag absolut inte heller att man ska gå så länge som tre veckor över tiden, då finns det istället en medicinsk anledning att få en riktig igångsättning. En där man inte drar ut på igångsättningen under flera dagar. Sen gör ju alla som de vill, själv tycker jag att det borde förbjudas att göras av bm, det är för stora risker med det. Men de vet ju om att annars gör man det hemma och det är ju faktiskt värre. Som en BM sa "Man gör det för att det tjatas så mycket om att få det gjort, sen står man där och känner ansvaret när de blir sjuka".

• Oh baby
    annadenise skrev 2014-01-07 16:44:40 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag har bråttom att få ut bebisen. Jag går in i v.41 (40+0 imorn så bebisen är definitivt färdigbakad.. jag gjorde ul i v.38 o vikt+längd såg mycke bra ut.
    Fast man har ju bråttom, om man inte kan låta naturen har sin gång utan att försöka peta igång det själv? Eller gör du det för att du tycker att det är skönt? Obestämd
  • Oh baby
    Oh baby skrev 2014-01-07 17:07:03 följande:
    Fast man har ju bråttom, om man inte kan låta naturen har sin gång utan att försöka peta igång det själv? Eller gör du det för att du tycker att det är skönt? Obestämd

Jag känner att jag låter mer provocerande än jag menar. Det är bara det att jag verkligen inte förstår varför man gör såna saker. Men det är baserat på mina erfarenheter. Det är bättre att jag är tyst om saken. Antagligen gör man det inte för att man tycker att det är skönt. Men det innebär också en del risker som jag tycker att man ska veta om och det är så lätt och vanligt att folk säger att "fråga Bm om du kan få en hinnesvepning". Jag tycker att det inte är nåt som ska göras som rutin och faktiskt aldrig. En igångsättning ska inte dras ut på flera dagar.

Sen förstår jag frustrationen många höggravida känner och längtan att få ut de små. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden BF januari 2014