annadenise skrev 2014-01-07 14:46:40 följande:
Oh baby: hinnsvepning fungerar på vissa och inte alls på andra. Jag tänkte att det kan vara värt att prova... bebisen kommer när den är redo. Att bli igångsatt med medicin är nog jobbigt både för mamma o bebis. Hinnsvepningen räknas ju inte som igångsättning, utan kan bara vara en hjälp på traven.. där jag bor får man gå över tiden upp till 3 v och de tror jag definitivt inte är bra...
Jag har inget som helst emot igångsättningar som tillkommit av medicinska anledningar. Men jag anser att bebis kommer när den kommer. Och anledningen till att inte alla BM gör det är just för att det så ofta drar igång pinvärkar hos den födande mamman vilket resulterar i en sämre förlossning (då mamman går med overksamma värkar i flera dagar) och sämre start för bebisen. Som jag ser det ger de ofta mer komplicerade förlossningar och risken för snitt ökar. Med andra ord, jag förstår inte poängen. Visst kan de hjälpa till på traven att sätta igång en förlossning, men bara om förlossningen redan är pågång sen innan, och skulle sätta igång av sig själv inom några dagar. Varför kan man då inte vänta dessa extra dagar istället för att riskera barnets hälsa (vilket man indirekt gör när mamman inte orkar med en förlossning sen). Så jag blir bara provocerad, kanske för att jag sett hur många barn som faktiskt blir sjuka och får extra vårddygn för att mamma har så bråttom att få ut dem. Och ännu mer skrämmande är de med de som gör hinnesvepningar hemma, jag mår illa över att man kan utsätta sina barn för det. Visst, man tvättar och spritar, men det kommer aldrig bli sterilt och varför varför utsätta sina barn för det?
Sen tycker jag absolut inte heller att man ska gå så länge som tre veckor över tiden, då finns det istället en medicinsk anledning att få en riktig igångsättning. En där man inte drar ut på igångsättningen under flera dagar. Sen gör ju alla som de vill, själv tycker jag att det borde förbjudas att göras av bm, det är för stora risker med det. Men de vet ju om att annars gör man det hemma och det är ju faktiskt värre. Som en BM sa "Man gör det för att det tjatas så mycket om att få det gjort, sen står man där och känner ansvaret när de blir sjuka".