• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • Selfish Geene
    dirpower skrev 2013-05-16 20:58:10 följande:
    Jesus dödade ingen, en kristen strävar efter att likna Jesus, kanske inte från dag ett men i längden. Jesus umgicks med Gud, han förlät många människor och gjorde många mirakler. Så gör också kristna som har kommit en bra bit på sin vandring. Om någon dödar i Jesus namn så hoppas jag verkligen att den den människan omvänder sig för sådant hör inte hemma i himlen.

Straffet tror jag beskrivs mycket väl av Bill Wiese eftersom att han kan förklara allt han upplevt med bibelverser, 
    " rel="nofollow" target="_blank">

Den relaterade frågan. Antikrist är chanslös mot Jesus eftersom att Jesus säger "Mig är given all makt i himmelen och på jorden", har man gudomlig makt så finns inga hinder. Varför ens kalla det krig om det nu skulle hända? Jag förstår inte varför det skulle hända men om du nu har en tanke kring det så får du gärna berätta vad den kommer ifrån.
    1. Varför har du inte sålt alla dina ägodelar och gett pengarna till de fattiga ännu?
    1b. När planerar du att ge allt du äger till de fattiga?

2. Jag hade en följdfråga till de som tror att domedagen följs av ett 1000(?) år långt krig mellan Jesusu och Anti-krist, men om du inte tror att kriget kommer inträffa får jag helt enkelt fråga någon annan. Tack ändå! 
  • Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-15 23:12:32 följande:
    Så här är det Rikard, innan våra kroppar skapades skapades våra själar. Allah swt samlade oss alla på ett ställe ( Kaulebela) och fråga det oss, vem är er skapare, vi sa DU och vi ska endast dig betjäna. Sen vi tog på oss "kroppdressen" och kom till jorden då hade vi stängd av 90% av hjärnan så vi inte kan komma ihåg allt. För vi ska hålla vårt löfte vi gav till Allah utan komma ihåg allt annars blir inget test. Därför är det mkt frågetacken men den som vill kan reda på mkt ändå...

De andra kommentarerna kan ej svara, jag upplever inte så som du och därför är det jätte svårt för mig att förstå hur du tänker precis som du inte förstår hur jag tänker...

Det kanske du kan läsa igen nu finns det massa nya Översättningar av Koranen.. :)
    Vad grundar du dessa teorier om själar som skapas innan kropparna osv.
    I mina ögon är detta inget annat än grundlöst struntprat.

• VojneVojne

Om jag hade sagt från Koranen och hadither skulle vara nåt grund för dig? Du kommer ju ändå inte tro på det så spelar ingen roll väl?

• Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-16 23:05:56 följande:
    Tror du nu på Gud och satan efter vår diskussion ?
    nope.

Har jag förstått dig rätt?

1.de som hjälper Satan är satanister
    2.De som saboterar för Gud hjälper Satan
    3.Jag arbetar aktivt för att människor ska sluta tro på Gud
    4.Jag är ändå inte satanist för att jag inte är "medveten om Allah eller Satan"
    5.jag kommer hamna i Helvetet för att jag är medveten om Allah men tror ändå inte på honom.

Det finns en tydlig konflikt mellan punkt 4 och punkt 5, antingen är jag medveten om Allah och Satan och straffet är någon sorts tortyr i Helvetet, men då måste du även anse att jaf är satanist (eftersom jag hjälper satan genom att leda människor bort från Gud)
    eller så är jag inte medveten om Gud och Satan men då slipper jag helvetet och får komma till Paradiset istället

• Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-16 23:22:07 följande:
    Om jag hade sagt från Koranen och hadither skulle vara nåt grund för dig? Du kommer ju ändå inte tro på det så spelar ingen roll väl?
    du kan inte använda koranen för att bevisa att koranen har rätt, det håller du väl med om?

Det är ju som att jag skulle säga "Selfish är den enda sanna guden för det står så i min presentation" 
  • Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-14 23:21:21 följande:
    Kan du definiera Gud? vad är gud för dig?
    Jag lovade att jag skulle återkomma med en utläggning om vad som definierar en gud när jag var mindre mosig i huvudet. Jag vet inte om det är så mycket bättre nu eftersom vi har en sjukt jobbig period på jobbet nu, men jag gör ett försök.

Först kan vi ju konstatera att det finns en rad olika slags gudar. Dels har vi de ensamma gudarna som vi hittar inom islam, kristendom och modern judendom (judendomen var inte monoteistisk från början). Sedan har vi de polyteistiska religionerna som hinduismen, japansk shintoism, asatron och de grekiska och romerska mytologierna där man har en hel pantheon av gudar.

Ibland anses guden eller gudarna ha skapat världen, men all religion har inte den uppfattningen. Asatrons skapelseberättelse är helt annorlunda på den punkten och jag kan rekommendera en läsning inte minst för underhållningsvärdet.

De ensamma gudarna påstås ju ofta vara allsmäktiga, men det gäller inte de religioner där man har en hela grupper av gudar. Där har gudarna istället olika ansvarsområden och dessa gudarna kan till och med dö (vilket ju i och för sig även kristendomens gud gör när han uppträder som Jesus enligt den kristna tron).

Generellt kan man väl säga att en gud är ett övernaturligt väsen som har övernaturliga krafter. En gud har också en vilja och ett känsloliv och ska aktivt kunna ingripa på något sätt (därför anser jag det fel när en del religiösa påstår att ateister har slumpen som gud, eftersom slumpen saknar dessa egenskaper).

Exakt var gränser går för en gud och andra övernaturliga väsen har jag inte riktigt klart för mig.
    Bibeln, som sägs handla om en ensam gud, pratar om "gudaväsen" som inte är guden utan att riktigt klargöra vad det är. Dessa gudaväsen sägs gilla jordiska tjejer och får barn med dem. Intressant är också att det man i början av Bibeln använder uttrycket Elohim vilket är plural för gudar, samt att guden i Bibelns absoluta inledning säger "Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss" -. också plural.

Ibland har ju även naturliga fenomen ansetts vara gudar. Det mest kända exemplet är väl solen. Det är väl ett minne av solgudsdyrkan som man hittar i kristendomens tal om "låt ditt ansikte skina över oss oss", samt tankarna på att det är skadligt att skåda guden. Vulkaner har också ansetts vara gudar och det är ganska tydligt i Bibeln att det är en vulkangud som avses när Israels folk är vid berget Sinai och får stentavlorna. Läs 2 Mosebok 19 och framåt och tänk vulkan, så är den kopplingen väldigt uppenbar.

Hur vet man att Balder, Afrodite,Jehova, Allah, Isis eller Shiva är en gudar, men inte ärkeängeln Mikael eller Satan. Jag har faktiskt inget bra svar på det och skulle gärna höra vad andra har för idéer kring detta.
  • Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-16 23:22:07 följande:
    Om man inte kan styrka Koranens påstående med något annat så är det inte mer än en text i en bok hopfantiserad av en man som hette Mohammed för snart halvannat årtusende sen, och det imponerar inte det minsta på mig.

Däremot anser jag att det är intressant att läsa Koranen och sätta sig in i vad som påstås där, eftersom en så stor del av mänskligheten tror att detta är sant och försöker leva efter det.
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-16 23:41:15 följande:
    nope.

Har jag förstått dig rätt?

1.de som hjälper Satan är satanister
    2.De som saboterar för Gud hjälper Satan
    3.Jag arbetar aktivt för att människor ska sluta tro på Gud
    4.Jag är ändå inte satanist för att jag inte är "medveten om Allah eller Satan"
    5.jag kommer hamna i Helvetet för att jag är medveten om Allah men tror ändå inte på honom.

Det finns en tydlig konflikt mellan punkt 4 och punkt 5, antingen är jag medveten om Allah och Satan och straffet är någon sorts tortyr i Helvetet, men då måste du även anse att jaf är satanist (eftersom jag hjälper satan genom att leda människor bort från Gud)
    eller så är jag inte medveten om Gud och Satan men då slipper jag helvetet och får komma till Paradiset istället

1) Du kan väl inte hjäpa någon när du inte tror att den finns?
    2) Detta har du tat fram från saker jag inte har sagt antar jag men du måste väl vara medveten om det du gör för att du ska kalla dig nåt, du kan inte vara "katatist" om du inte vet va det är men du gör lite som de bruka göra? 
    3)4) Fortfarande du gör det för själv vill det, inte för att du vill hjälpa satan eller sympatisera satan och allt eftersom du inte tror på satan  så fortfarande du kan inte vara satanist pga att man inte kan vara något man inte tror på...
     5) För va du inte medveten om det jag berättade (sa du ju) efter att jag har berättat hur det ligger till så det är upp till dig att gå vidare med den infon och bearbeta den eller strunta i det helt i hållet. Tron kommer inte på en dag, islam etablerades i 23 år så kan inte förvänta mig att du ska tro på gud i två dygn.

Om att hamna helvetet så har jag ingen information om det, det där kan bara Allah, jag får inte yttra mig ja eller nej. 
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-16 23:43:07 följande:
    du kan inte använda koranen för att bevisa att koranen har rätt, det håller du väl med om?

Det är ju som att jag skulle säga "Selfish är den enda sanna guden för det står så i min presentation" 

Han frågade inte bevis utan grund, för mig är Koranen tillräkligt bevis, den som inte tror på det får ta den som det är. Jag kan inte trolla fram annat bevis. Vill man inte ta som det är så får man strunta i informationen och går vidare till andra intresanta frågor...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?