• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • VojneVojne

Nja du är inte medveten om varken Allah eller satan så är du inte utan du är offer för satan...

• Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-16 14:51:34 följande:
    Nja du är inte medveten om varken Allah eller satan så är du inte utan du är offer för satan...

Ah! Då förstår jag

Det är trixigt det där!

Slipper jag Helvetet då?

Jag menar, det är väl inte rimligt att straffa mig för att jag inte tror på någon jag inte är medveten om?!
  • dirpower
    VojneVojne skrev 2013-05-16 18:02:45 följande:
    Nu vet du det är du medveten, kan inte säga det där...
    Instämmer. Känner man till straffet men är ändå ovillig att ta emot förlåtelsen så får man ta straffet själv.
  • Unbreakable

Det finns en allmän regel, behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det finns mord inom många religioner, även inom satanismen. Då främst på oskyldiga eller kristna. Jag kan inte direkt säga att jag är rädd för en satanist för det vet jag inte riktigt längre. Jag vill inte döda någon och jag vill inte dödas därför är inte satanismen något för mig. 

• Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-16 18:02:45 följande:
    Nu vet du det är du medveten, kan inte säga det där...
    så.... då är  jag satanist?
  • Selfish Geene
    dirpower skrev 2013-05-16 19:22:18 följande:
    Instämmer. Känner man till straffet men är ändå ovillig att ta emot förlåtelsen så får man ta straffet själv.
    Men jag känner ju inte till straffet.
    jag känner till vilket straff ni säger att jag kommer få, men jag har inga bevis för att det verkligen är så.

En relaterad fråga: Tror du att jesus kommer tillbaka för att kriga mot anti-krist? 
  • Unbreakable

Det där tiondegivandet i kristendomen kunde användas bättre. Jag upplever att överheten i friförsamlingar lockar med ekonomiskt välstånd om man ger pengar. Press och suggestion förekommer inom kristenheten men man frångår djuroffer.

• dirpower
    Unbreakable skrev 2013-05-16 19:30:35 följande:
    Det finns en allmän regel, behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det finns mord inom många religioner, även inom satanismen. Då främst på oskyldiga eller kristna. Jag kan inte direkt säga att jag är rädd för en satanist för det vet jag inte riktigt längre. Jag vill inte döda någon och jag vill inte dödas därför är inte satanismen något för mig. 
    Jesus dödade ingen, en kristen strävar efter att likna Jesus, kanske inte från dag ett men i längden. Jesus umgicks med Gud, han förlät många människor och gjorde många mirakler. Så gör också kristna som har kommit en bra bit på sin vandring. Om någon dödar i Jesus namn så hoppas jag verkligen att den den människan omvänder sig för sådant hör inte hemma i himlen.
    Selfish Geene skrev 2013-05-16 19:42:31 följande:
    Men jag känner ju inte till straffet.
    jag känner till vilket straff ni säger att jag kommer få, men jag har inga bevis för att det verkligen är så.

En relaterad fråga: Tror du att jesus kommer tillbaka för att kriga mot anti-krist? 
    Straffet tror jag beskrivs mycket väl av Bill Wiese eftersom att han kan förklara allt han upplevt med bibelverser, 
    ">

Den relaterade frågan. Antikrist är chanslös mot Jesus eftersom att Jesus säger "Mig är given all makt i himmelen och på jorden", har man gudomlig makt så finns inga hinder. Varför ens kalla det krig om det nu skulle hända? Jag förstår inte varför det skulle hända men om du nu har en tanke kring det så får du gärna berätta vad den kommer ifrån.
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?