• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • dirpower
    Rikard skrev 2013-05-17 23:19:07 följande:
    Det har inte slagit dig att orsaken till att du inte kan gå på vatten kanske inte beror på att du tror för lite, utan på att det faktiskt inte går att gå på vattnet?
    Det är väl ungefär som i Star Wars, bara enstaka har lyckats få en sådan tillit till kraften, även där är kraften bara begränsad till karaktärernas egna tro på den. Kraften kan flytta planeter för de som är tro på det.
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-18 09:47:51 följande:
    För övrigt tror jag inte alls att två milliarder människor gör felet att blanda ihop definition med existens.
    Min erfarenhet är att det finns många intelligenta muslimer som jag bedömer inte skulle ha några problem med att se att det är två helt olika saker.
    Men andra ord jag saknar intelligensen? tack för den...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-18 09:46:01 följande:
    Det är intressant att du tydligen inte ens kan förstå skillnaden mellan en definition av vad en gud är och frågan om gudar existerar.

Jag ska försöka med ett exempel som inte involverar gudar, eftersom jag har märkt att så fort man blandar in begreppet gud så fördunklas tänkandet.

Jultomten.
    Jag vågar gissa på att du inte tror på tomten.
    Men skulle du kunna definiera tomten. Jag tror det. Du skulle förmodligen ha en uppfattning om vad jultomten gör, när han uppträder och kanske lite annat. Du kan alltså definiera tomten, fast du samtidigt är övertygad om att han inte finns.

Omvänt finns det saker som existerar fast vi inte har definierat dem. Virus, t.ex. har ju funnits hela tiden, fast man inte hade upptäckt dem och därför inte definierat dem. Vad som finns idag som vi ännu inte har upptäckt kan vi naturligtvis inte veta. Det ligger i sakens natur.

Definition och existens har alltså inget nödvändigt samband.
    Alltså behöver en frågan om vad som definierar en gud inte ha något med gudars eventuella existens att göra.

Eller förnekar du att romarna, grekerna, vikingarna, egypterna, hinduerna trodde/tror att deras gudar var gudar?

Vaddå jultomten inte finns? Klart att han har funnits, ursprungligen kommer han från turkiet. Om vi överdriver hans forna existens och gör teater av hans forna gärningar på julafton  gör inte honom icke existerade utan vi människor gör honom till sagofigur  genom att  tillägga massa egenskaper som  han inte skulle ha kunnat ha, till den fornexisterade personen.

Jag nekar inte att människor har hittat på de idolerna och tillagt egenskaper som inte de skulle kunna ha men jag nekar att de har aldrig existerat så som de har definierat , precis som jultomten!
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • Rikard

Men inser du nu att definition och existens inte behöver ha med varandra att göra?

Om ditt resonemang skulle gälla - att definition och existens hör ihop - så kan skulle ju jag helt sakna uppfattning om begreppet gud, emedan jag inte tror på sådana. Då skulle begreppet gud för mig vara lika meningslöst som ordet pölm, men så är det naturligtvis inte.

Jag vet inte om du gör dig larvig eller om du faktiskt inte förstår resonemanget kring Jultomten. Byt då ut Tomten i mitt exempel mot Näcken eller skogsrå eller vad som helst, så kanske du till slut inser att man jan definiera något som inte finns.

• AndersFl

Märkligt att det bara är två personer som deltagit i tråden de sista 20 sidorna..

• VojneVojne

Ja det väl inte många tycker det är intressant ämne antar jag märkligt nog som du säger :))

• Rikard
    AndersFl skrev 2013-05-19 06:11:16 följande:
    Märkligt att det bara är två personer som deltagit i tråden de sista 20 sidorna..
    Det stämmer inte riktigt. Vi är fler än två.
    Å andra sidan så diskuteras inte trådens ämne längre.
    Kanske för att de flesta tar satanism på lika stort allvar som de tar asatro.
  • AndersFl
    Rikard skrev 2013-05-19 13:05:42 följande:
    Det stämmer inte riktigt. Vi är fler än två.
    Å andra sidan så diskuteras inte trådens ämne längre.
    Kanske för att de flesta tar satanism på lika stort allvar som de tar asatro.
    Nej jag har märkt att det spårat ur lite. Jag hade sett fram emot en mer givande debatt om satanism. Det är intressant för mig då jag haft en yngre kusin som blev mentalsjuk iom att han var satanist i sin ungdom, som du kan läsa om tidigare i tråden.

Är det inte trådens huvudämne man vill diskutera kan man ju förslagsvis starta en ny tråd!

• Johan75
    AndersFl skrev 2013-05-19 13:23:51 följande:
    Nej jag har märkt att det spårat ur lite. Jag hade sett fram emot en mer givande debatt om satanism. Det är intressant för mig då jag haft en yngre kusin som blev mentalsjuk iom att han var satanist i sin ungdom, som du kan läsa om tidigare i tråden.

Är det inte trådens huvudämne man vill diskutera kan man ju förslagsvis starta en ny tråd!

Hönan eller ägget?
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?