• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • AndersFl
    Johan75 skrev 2013-05-19 14:24:46 följande:
    Hönan eller ägget?
    Vet inte riktigt vad du menar, men jag kan säga som så att min kusin ägnar sig åt kristen välgörenhet idag, för att "kompensera" för sin tid som satanist.

Han säger att han aldrig mer kommer att hemfalla åt ondskan, av fullt förståeliga skäl!

• Orcha
    Rikard skrev 2013-05-18 19:15:42 följande:
    Men inser du nu att definition och existens inte behöver ha med varandra att göra?

Om ditt resonemang skulle gälla - att definition och existens hör ihop - så kan skulle ju jag helt sakna uppfattning om begreppet gud, emedan jag inte tror på sådana. Då skulle begreppet gud för mig vara lika meningslöst som ordet pölm, men så är det naturligtvis inte.

Jag vet inte om du gör dig larvig eller om du faktiskt inte förstår resonemanget kring Jultomten. Byt då ut Tomten i mitt exempel mot Näcken eller skogsrå eller vad som helst, så kanske du till slut inser att man jan definiera något som inte finns.

Pölm!
    Bland det bästa idag.

Jag vet för lite om satanism för att uttala mig mer djuplodande fast jag som ateist har ju svårt att se någon av sidorna som särskilt trovärdiga, oavsett om vi snackar gudstro eller annan tro.

Vad är satanism och hur utövas det? Skillnader mellan att tro på gud, allah osv?
    *nyfiken*
    Finns dårar med utbildning här. Ryggen mot väggen rek.
  • Unbreakable
    Wolfclaw skrev 2013-05-14 00:07:47 följande:
    Men Bibeln säger ju också att vissa brott SKA straffas med döden. Säger inte den emot sig själv? Eller är det bara vissa som har rätt att döda andra människor?
    Kristendomen uppstod i och med Jesus och nya testamentet. Han sa åt den fariseiska överheten att den som är utan synd ska kasta första stenen när den otrogna kvinnan skulle stenas till döds. Hon blev inte stenad och han förlät henne och sa gå och synda inte mer. Gamla testamentet innehöll dödsstraff. Dagens kristendom kan vara korrupt men dödstraff ingår inte i den religionen. Till och med satanister som konverterar kan få visst beskydd från dem som känner sig pliktiga att döda avhoppare, men någon präst eller pastor kan inte hindra fängelsestraff om polisen får  fast satanisten. Är satanisten smartare kan han ange sina medsatanister också åt pastorn och så utarbetas en vettigare plan som kan vara lindrigare än satanisternas dödsstraff åt den konverterande satanisten och hans familj. Vill han veta mer kan han ringa en pastor för att höra hur allvarligt han tar på tystnadsplikten. Om valet står mellan att ange sig själv åt polisen eller fortsätta följa rangordningsprinciperna och följa order inom satanismen är det smartast att ange sig åt en pensionerad polis eller jurist som förstår sig på rättsystemet och som tar avstånd från satanism.
  • Johan75
    AndersFl skrev 2013-05-19 14:42:30 följande:
    Vet inte riktigt vad du menar, men jag kan säga som så att min kusin ägnar sig åt kristen välgörenhet idag, för att "kompensera" för sin tid som satanist.

Han säger att han aldrig mer kommer att hemfalla åt ondskan, av fullt förståeliga skäl!

Menar helt enkelt att det kanske var mental ohälsa som gav "satanismen" lika mycket som tvärt om.
    Behold, i come as a thief.
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-18 05:55:33 följande:
    Är du det då? räcker det att jag säger att du tror på det, ska du inte göra nåt själv?
    Anse inte för min del den saken gör jag själv utan du får ta din bit!

Jag har upprepat detta vet inte hur många ggr men ska säga en gång för alla;

Du är inte satanist när du inte har gudstro och att inte tror att satan finns, att vara medveten om att gud kan finnas är det inte samma som att du tror på gud. I mina ögon du är bara offer till satan och hoppas att du kommer att vakna en dag....
    Jag är inte medveten om att Gud kan finnas, det var du som sa att jag är det
  • Selfish Geene
    AndersFl skrev 2013-05-19 13:23:51 följande:
    Nej jag har märkt att det spårat ur lite. Jag hade sett fram emot en mer givande debatt om satanism. Det är intressant för mig då jag haft en yngre kusin som blev mentalsjuk iom att han var satanist i sin ungdom, som du kan läsa om tidigare i tråden.

Är det inte trådens huvudämne man vill diskutera kan man ju förslagsvis starta en ny tråd!

Post hoc.
    Du vet förmodligen inte att din kusin blev psykiskt sjuk av sin satanism 
  • Orcha

Men vad är satanism? För mig verkar det vara allt från mörka mystiska mässor till att bita huvudet av mindre djur. Finna det någon bok som förklarar hur det funkar på riktigt där fanatiska troende senare får spunk och sätter ett extra minus i kanten på den riktiga tron... Jag vet så lite och många med mig att det mest verkar som hemliga slutna sällskap med konstiga ceremonier. Svårt att diskutera utifrån det.

Finns dårar med utbildning här. Ryggen mot väggen rek.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Orcha skrev 2013-05-20 20:38:09 följande:
    Men vad är satanism? För mig verkar det vara allt från mörka mystiska mässor till att bita huvudet av mindre djur. Finna det någon bok som förklarar hur det funkar på riktigt där fanatiska troende senare får spunk och sätter ett extra minus i kanten på den riktiga tron... Jag vet så lite och många med mig att det mest verkar som hemliga slutna sällskap med konstiga ceremonier. Svårt att diskutera utifrån det.
    Satanism är, i mångas ögon, ondskans religion. Man pratar om offer av både människor (inklusive spädbarn) och djur, man pratar om rituella våldtäkter och alla möjliga övergrepp i religionens namn. Man tillber även Satan som en gud.

I verkligheten är de flesta som identifierar sig som satanister LaVey-satanister, en icke-teistisk religion där Satan används som en symbol för den egna viljan och egna behov. Det handlar inte om djävulsdyrkan, Church of Satan är ateistisk och ska man blanda in gudsbegreppet alls så innebär det i stort sett att varje människa är sin egen gud.

Problemet med den här sammanblandningen är uppenbar.

Sedan fanns det en period i främst USA som kallades The Satanic Panic, detta skedde under 80-talet och spädde på bilder av djävulsdyrkare som drog in ungdomar i sekter som offrade djur och människor och i allmänhet utövade vad man kallar SRA (Satanic Ritual Abuse). Exakt vad de påstods göra skiljer sig men det handlar om allt från våldtäkter för att se till att kvinnor inte är oskulder till offrande av stora grupper djur till bebisfabriker där kvinnor tvingades föda barn för att utöka den satanistiska armén.

Något av det värsta var att man ansåg att flera dagis och skolor drevs av satanister som regelbundet genomförde övergrepp på barnen, det mest tydliga exemplet var McMartin preschool där det hävdades att barn spolats ner i toaletter ner till stora underjordiska komplex där de utsattes för flera timmars övergrepp i Satans namn och det var flygande häxor och demoner i varje hörn. Inga som helst bevis fanns för det men gott om barn som vittnade om samma sak, i praktiken påhejade och "coachade" av poliser, föräldrar och kristna intressegrupper.

Det finns mycket lite belägg för att något sådant här faktiskt har hänt, det finns enstaka isolerade småhändelser men inget som tyder på att det förekommit i någon större skala.

Så såg det ut då, även i Sverige i mindre skala. Nu är vi då tillbaka 2013, de som var barn under den här tiden har nu egna barn och tonåringar. Många av dessa bryr sig mindre om bevis och belägg än om den egna uppfattningen och så blandar de ihop satanism med djävulsdyrkan och offer. Och de har minsann hört om "många" situationer där satanister varit inblandade och det är mord här och våldtäkter där, alla inspirerade av djävulsdyrkan.

Råttan i pizzan helt enkelt.

Om någon kallar sig själv satanist så kan man vara ganska säker på att denne värdesätter den egna viljan, sin egen (och generellt andras) integritet och vill bli lämnad ifred. Vanligen lämnar de också andra ifred, helt i enlighet med Church of Satan.

Kan man inte den här distinktionen mellan djävulsdyrkan och satanism så har man i min mening diskvalificerat sig från diskussionen, det är en större skillnad än mellan judendom-kristendom-islam.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Rikard
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-21 13:42:59 följande:
    Satanism är, i mångas ögon, ondskans religion. Man pratar om offer av både människor (inklusive spädbarn) och djur, man pratar om rituella våldtäkter och alla möjliga övergrepp i religionens namn. Man tillber även Satan som en gud.

I verkligheten är de flesta som identifierar sig som satanister LaVey-satanister, en icke-teistisk religion där Satan används som en symbol för den egna viljan och egna behov. Det handlar inte om djävulsdyrkan, Church of Satan är ateistisk och ska man blanda in gudsbegreppet alls så innebär det i stort sett att varje människa är sin egen gud.

Problemet med den här sammanblandningen är uppenbar.

Sedan fanns det en period i främst USA som kallades The Satanic Panic, detta skedde under 80-talet och spädde på bilder av djävulsdyrkare som drog in ungdomar i sekter som offrade djur och människor och i allmänhet utövade vad man kallar SRA (Satanic Ritual Abuse). Exakt vad de påstods göra skiljer sig men det handlar om allt från våldtäkter för att se till att kvinnor inte är oskulder till offrande av stora grupper djur till bebisfabriker där kvinnor tvingades föda barn för att utöka den satanistiska armén.

Något av det värsta var att man ansåg att flera dagis och skolor drevs av satanister som regelbundet genomförde övergrepp på barnen, det mest tydliga exemplet var McMartin preschool där det hävdades att barn spolats ner i toaletter ner till stora underjordiska komplex där de utsattes för flera timmars övergrepp i Satans namn och det var flygande häxor och demoner i varje hörn. Inga som helst bevis fanns för det men gott om barn som vittnade om samma sak, i praktiken påhejade och "coachade" av poliser, föräldrar och kristna intressegrupper.

Det finns mycket lite belägg för att något sådant här faktiskt har hänt, det finns enstaka isolerade småhändelser men inget som tyder på att det förekommit i någon större skala.

Så såg det ut då, även i Sverige i mindre skala. Nu är vi då tillbaka 2013, de som var barn under den här tiden har nu egna barn och tonåringar. Många av dessa bryr sig mindre om bevis och belägg än om den egna uppfattningen och så blandar de ihop satanism med djävulsdyrkan och offer. Och de har minsann hört om "många" situationer där satanister varit inblandade och det är mord här och våldtäkter där, alla inspirerade av djävulsdyrkan.

Råttan i pizzan helt enkelt.

Om någon kallar sig själv satanist så kan man vara ganska säker på att denne värdesätter den egna viljan, sin egen (och generellt andras) integritet och vill bli lämnad ifred. Vanligen lämnar de också andra ifred, helt i enlighet med Church of Satan.

Kan man inte den här distinktionen mellan djävulsdyrkan och satanism så har man i min mening diskvalificerat sig från diskussionen, det är en större skillnad än mellan judendom-kristendom-islam.
    Tack CDSJGRD GCEHCS IAGOTSE, jag älskar och beundrar dig, trots att du har ett nick som ingen vettig människa orkar försöka stava rätt. Du är alltid saklig, sansad och intressant. Önskar att jag hade lite mer av de egenskaperna själv.

Ser du några likheter med myterna om satanism och djävulsdyrkan och tidigare århundradens häxprocesser, där barn vittnade om hur de först till Blåkulla där häxorna bolade med djävulen, eller de påstående som gjorts i vår tid om pedofila nätverk och rituella barnmord.
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?