• Ernst Hugo

Vår dåliga smak

I denna tråden erkänner vi våra brister gällande god smak. Gillar du Eddie Meduza, läser du alltid kvällsblaskan för DN, eller är du som jag att du gillar dammsugare. Erkänn din dåliga smak

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-17 19:24
    Vill tacka alla som friskostigt och detaljerat delat med sig av sin dåliga smak!
    Fortsätt och låt oss vara lika pinsamt ärliga som hittills

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 18:12
    Vi är många som delar med oss på ett personligt sätt av vår dåliga smak. Låt det fortsätta så och döm ingen även om det uppenbart råder väldigt olika meningar om vad som är god/dålig smak.

Har något tagit illa vid sig av mina "gliringar" så ber jag om ursäkt men det är en del av min dåliga smak ;-D
  • Svar på tråden Vår dåliga smak
  • dennis02
    Tjohalia03 skrev 2013-06-09 02:44:31 följande:
    Kan tycka att dansband är riktigt kul att lyssna på ibland. Skäms T.ex. när man är ute och campar eller på en sommarfest...
    Typiskt svennigt och absolut dålig smak!

Min farsa lyssnade jämt på dansband och sen jag flyttade hemifrån för 10 år sedan har jag totalvägrat att ens umgås med folk som lyssnar på sån tradig skit. Stelare och gubbigare musik finns knappt.

• Åsa
    dennis02 skrev 2013-06-09 07:58:04 följande:

Min farsa lyssnade jämt på dansband och sen jag flyttade hemifrån för 10 år sedan har jag totalvägrat att ens umgås med folk som lyssnar på sån tradig skit. Stelare och gubbigare musik finns knappt.

Du har missat rubriken på tråden va?
  • Åsa
    SweeneyToddy skrev 2013-06-09 02:53:37 följande:
    Det klassas som konstigt att lyssna på klassisk musik istället för vanlig musik.

Det, liksom så mycket annat beror på vem du umgås med. Liksom dansband är helt normalt i många befolkningsgrupper utanför de större städerna (där man med förakt talar om den "dunkadunka" etc det lyssnas på i andra grupper) så är klassisk musik det i andra.
    En annan grej är att status inte automatiskt är kopplat till hur vanligt något är (ibland tvärtom). Visst är klassisk musik mindre vanligt, rentav avvikande i stora grupper men "dålig smak" har jag aldrig sett det betraktas som. Helt logiskt eftersom de stora konsumenterna av klassisk musik är /övre/ medelklass och överklass. Det som betraktas som "dålig smak" är utan undantag sådant som är eller varit populärt i de breda folklagren ("Svensson", arbetare, lägre medeklass, socialt oetablerade).
  • Ernst Hugo
    SweeneyToddy skrev 2013-06-09 02:49:40 följande:
    Jag gillar Månskenssonaten av Beethoven.
    Spontant är varken Beethoven eller romantikens kompositörer generellt ansedda som dålig smak, men.....
    Bland dem som lyssnar mycket på klassisk musik så kan lite väl lättillgänglig musik från romantiken anses som lite dålig smak som ex Schubert.

Piano sonata Nr. 14. Nr. 2 i ciss-moll, eller Månskenssonaten (egentligen inte en sonat)skrevs 1801 och tillhör förromantiken (före Eroica 1804) och är så pass epokgörande men ändå lyssnarmässigt lätt att ta till sig så den är motsägelsefull i många avseenden.

Det är musik skriven i den i mina ögon mest intressant och vackra tiden världen skådat och bär på många olika egenskaper. Klart är att den är lika betydelsefull efter 211 år.   

• Tjohalia03
    dennis02 skrev 2013-06-09 07:58:04 följande:

Då valde jag ju rätt forum för att erkänna det då. :P
    Sedan sade jag aldrig att jag tyckte att dansband är BRA.

Synd för dig att du väljer vilka du umgås med på det sättet. Själv är jag till större del en rocker. Jag ogillar starkt större delen av all hiphop, ny r&b-musik och pop. Skulle jag välja bort vänner för sådana småsaker istället för deras personlighet så skulle jag nog inte ha allt för många vänner kvar. Har du? :)
  • SweeneyToddy
    Ernst Hugo skrev 2013-06-09 11:27:53 följande:
    Spontant är varken Beethoven eller romantikens kompositörer generellt ansedda som dålig smak, men.....
    Bland dem som lyssnar mycket på klassisk musik så kan lite väl lättillgänglig musik från romantiken anses som lite dålig smak som ex Schubert.

Piano sonata Nr. 14. Nr. 2 i ciss-moll, eller Månskenssonaten (egentligen inte en sonat)skrevs 1801 och tillhör förromantiken (före Eroica 1804) och är så pass epokgörande men ändå lyssnarmässigt lätt att ta till sig så den är motsägelsefull i många avseenden.

Det är musik skriven i den i mina ögon mest intressant och vackra tiden världen skådat och bär på många olika egenskaper. Klart är att den är lika betydelsefull efter 211 år.   

Jo, det klassas som dålig smak/konstigt om man lyssnar på klassisk musik.
    Who's for a free shave?
  • Ernst Hugo
    SweeneyToddy skrev 2013-06-09 17:37:43 följande:

´Det var inget av det jag skrev som landade in?
  • Åsa
    SweeneyToddy skrev 2013-06-09 17:37:43 följande:

Konstigt, visst, i miljöer där det är annat som gäller. Men i vilken grupp betraktas det som dålig smak?

Minns när jag då och då satt i kassan på en bio som visade filmer för gamla Triangelfilm. En bekant som hörde det noterade "ä, där dom visar såna där ...konstiga filmer?" En bekant åt det lite mer kulturella hållet: "Åh! som visar europisk kvalitetsfilm!"
    Jag är svag för såpor. Inte pseudorealistiska eller ens med glimten i öga som engelskspråkiga "Ugly Betty" (fast den var fin). Riktiga såpor av Brasilienstuk där handlingen och personskildringen är på nivå med en genomsnittlig opera, utan musiken. Jag tittar mycket sällan på dem, jag känner mig själv, skulle fastna och det har jag inte utrymme för  
  • Chocoholica

Jag dricker kamomillte med mjölk och tycker att det är gott. Är det dålig smak?
    Om man är så koko att man har detta i badrummet så att chilenska gäster inte tar fel handduk, är det dålig smak?

Svar på tråden Vår dåliga smak