Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

BF Mars 2014

lills skrev 2013-07-24 21:20:59 följande:
    Har bälte hemma från förra gången. Blir så irriterad. Valt en annan mvc nu som alla rekommenderar då jag knappt fick nån hjälp med förlossningen förra året:/ När det bara gäller en liten skitremiss! Nä då e det bättre att vänta några veckor för det är inte säkert att det blir lika illa som sist! Man kan ju inte bota, men försöka förebygga men det bryr väl inte de sig om:/ Sorry för argt inlägg;) Kostar det mer att kontakta sjukgymnast själv?

Det är inga problem att boka själv, det har jag gjort och kostar 80 kr här
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • frukarlssonn
    asan25 skrev 2013-07-25 08:44:55 följande:
    Idag går jag in i vecka 9 och är hur lycklig som helst (det är tom kul att stryka kläder...Flört)

Jag har oroat mig jättemycket för missfall tidigare i min graviditet men har nu bestämt att så länge jag inte har ont eller blöder så ska jag inte lägga negativa tankar på min energi utan bara vara glad och ta en dag i taget. Det finns INGET som säger att just min graviditet ska sluta i missfall (även om jag har lite odds mot mig som tex ålder) men varför oroa sig för något jag ändå inte kan påverka?

Nej, nu ska jag njuta av att må illa, ha migrän varje dag, inte kunna känna stekos, vara trött jämt och kissa 1 gång/timman Skrattande, dvs mina symtom just nu. 2 arbetsdagar kvar innan semestern och exakt 1 vecka kvar till inskrivning.

Jag vet att det är svårt att inte tänka för mycket och att inte oroa sig men jag vill ge er alla en stor kram och säga att NJUT av dagen/helgen/veckan/livet som gravid och analysera inte symtom så mycket eftersom alla personer är olika, några har inga symtom alls men föder ändå ett välskapt barn och andra mår kass och så vidare. Symtom har inget med barnets mående att göra!

Kram!
    Håller helt med. Jag nojade ihjäl mig första graviditeten, måttligt andra men nu med tredje nojar jag nästan inget! Lite oro finns ju en det har vi nog alla lite inom oss. Jag fick ett mf innan första barnet och hade även svårt att bli gravid då, det förvärrade såklart det hela.
  • frukarlssonn

asan25: ojoj vilken fin liten kula Ja magen syns ganska tidigt pga svullna tarmar bl.a. Jag började svullna i de veckorna när jag väntade försa barnet. Andra barnet började jag blir rejält svullen redan i v6-7. Själv grävde jag fram mina gamla mammakläder, va ju nästan som julafton Fast än behöver jag inga

• frukarlssonn
    lills skrev 2013-07-25 21:46:49 följande:
    Jag är toksvullen på em! Träffade min chef igår och tyckte hon stirrade på min mage! v6 liksom! vill ju hålla det hemligt lite till
    Jag hade turen att jag ff va mammaledig när jag blev gravid med andra barnet för det syntes jättetidigt! När jag berättade för några vänner i v11 så hade en av dem redan misstänkt haha. När jag sedan gick till jobbet va jag ändå i sjätte månaden, va så roligt för sist de såg mig va jag lika gravid, såg nog ut som jag ff väntade första barnet

Igår tryckte jag på brösten för skojs skull, och det kom mjölk Förvånad Vet inte om det hade jort det om jag tryckt innan jag blev gravid hlr, för jag vet sedan tidigare att det kommer bröstmjölk om man klämmer även efter man slutat amma. Men nu har jag ju inte ammat på 2 år!! ngn mer som har bröstmjölk redan?
  • frukarlssonn
    Melody 88 skrev 2013-07-26 09:17:32 följande:
    dom säger ju att man ska amma upp till ett halvår sen del amma tills barnet är 2 år om man kan, men är antagligen inte nödvändigt, men är väl för att dom ska få starkare immunförsvar 
    2 år? Oj, jag slutade amma båda barnen runt 7 månader.

Jag fick också mjölk ett bra atg efter avslutad amning.

Ang immunförsvaret så har jag hört att råmjölken är abs det viktigaste mjölken. Men givetvis är det bra att amma. Men vid andra barnet bestämde jag att funkar det inte så kommer jag inte kämpa mig blå som med första för det va så enormt psykiskt påfrestande och inte värt det. Men nu funkade det jättebra direkt, när Freja väl orkade suga själv. Hon föddes 3.5 veckor för tidigt så jag fick ligga inne minst 3 dgr med henne och varva med ersättning/bröstmjölk, och fick pumpa mkt eftersom hon inte orkade suga bröstet själv i början.
  • frukarlssonn
    Pixlar skrev 2013-07-26 17:04:31 följande:
    Usch, jag "glömde bort" att jag var gravid igår kväll och åt rostbiff! Ni vet sån där kallskuren man köper inplastad som är så förrädiskt god med potatissallad! Kom på mig själv efteråt att det kanske inte var så bra och har nu gått och oroat mig för missfall och fosterskador halva dagen.. Att man ska vara så fruktansvärt klantig! :(
    Är det olämpligt att äta? Så länge du inte känner dis sjuk behöver du nog inte oroa dig. Jag åt t.ex salami första tolv veckorna och hade ingen anig om att det ska va fryst tre dygn innan, och andra sidan tror jag att risken för listeria m.m är större efter v12, senare i graviditeten. Försök att inte oroa dig Risken är ändå liten och då ska det till att det finns bakterier i rostbiffen och det behöver det ju inte finnas alls!
    lills skrev 2013-07-26 16:59:55 följande:
    Kämpade hårt i 4 månader med amninge. En son som inte hade tid att amma, och dåligt med mjölk. Jättetrist tyckte jag. Visste att det kunde göra ont, men inte att det inte alltid fungerar:/ Tog typ 1v innan mjölken kom igång öht och då fick han ju lite extra ersättning under tiden...

Drömmer hemska drömmar hela tiden nu! sover urkasst. längtar nästan till den där hemska tröttheten kommer så man får sova lite;)
    Jag tycker upplysningen om vilka svårigheter det kan uppstå är under al kritik. Varför ska det förskönas?  Jag trodde det va ngt fel på mig som inte fick min dotter ta rätt grepp och att jag blödde och fick såriga bröst. Nä informationen är mkt dålig.

• frukarlssonn
    Afla skrev 2013-07-26 20:26:30 följande:
    Har ammat båda barnen ca ett år, men har en mer lugn inställning till det nu. Har man möjlighet till att amma så är det väl bra, men om man inte har det så är ju ersättningarna som finns idag super-bra, så det funkar nog lika bra det. Så känner jag nu... Vilket känns rätt skönt, för med första barnet kände jag mig tvungen att amma, och då kändes det mest som en tung börda. Med andra barnet kändes det mer avslappnat när jag tänkte att går det inte så går det inte, så då kände jag inte av nån press

Ringde mvc idag, fick tid för inskrivning i september (!), i v 14... Men det finns väl ingen direkt anledning till att ha den tidigare, och börjar man må dåligt av nån anledning är det ju bara att ringa.
    Exakt så kände jag med, och att det funkade så mkt bättre än jag trodde med andra barnet va bara en bonus. Jag höll på med amningsnapp och skit första barnet och de va sååå bökigt, visst jättebr aatt det finns och det är underbart om man har såriga och ömma bröst. I början fick jag ont i bröstvårtorna med Freja med, och jag fick låna amningsnapp på BB men snabbt bestämde jag mig för att jag inte ville hålla på att kämpa mig blå med nappen igen utan funkar det inte utan skiter jag i amningen. Men det gick
  • frukarlssonn

Själv vägrade jag bröstet när jag va bebis så stackars mamma fick världens mjölkstockning och böld i bröstet och fick dränera ut mjölken så jag är uppvuxen på ersättning Solig Alltid varit väldigt frisk av mig, aldrig några allergier eller andra sjukdomar Men jag har nog haft tur och bara föddes med ett bra immunförsvar.

• frukarlssonn

Min kompis fick tvillingar och hon ammade lite i början, började nog varva med ersättning ganska omgående och gick sedan över till ersätting helt. Känn efter vad som funkar bäst för dig och bebisarna

• frukarlssonn
    Novalie2013 skrev 2013-07-27 17:27:16 följande:
    Ja de kommer jag göra,, men som det känns nu så känns ersättning väldigt enkelt men ska försöka göra mitt bästa.. Vet att de blev mer psykiskt efter 2 månader med dottern å efter de gav jag upp , å de va de bästa jag gjort på länge .. Hade helt plötsligt en tjej som vart nöjd, va glad å pigg.. Istället för de där smågnället hela tiden ..
    Ja jag tycker det är alla ggr mkt bättre att ge ersättning än att hålla på att kämpa sig blå ochmå psykiskt dåligt över amningen vilket många gör för att vi känner sådan press över att amma.
Svar på tråden BF Mars 2014