Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

Här är en till som har "smygläst" i forumet i flera veckor.. :)
    Beräknad BF 13/3 2014, vecka 14+0 idag! :) Första barnet och första graviditeten.
    Har precis börjat förstå att jag verkligen är gravid, min livmoder känns tydligt!

Har läst att många är oroliga här i forumet, det har jag också varit och är fortfarande från och till.
    Man vet ju inte riktigt vad som är normalt, hur det ska kännas osv..

Var på läkarbesök och gjorde UL på MVC förra torsdagen, allt såg bra ut och den lilla i magen var 7.9 cm från huvud till rumpa. Tyvärr glömde vi att fota eller fråga om bild.
    Vi har berättat för familjen och de närmsta vännerna än så länge, jobbet får vänta till efter RUL 16/10.

Läste att någon/några här har skolios, det har jag också, är opererad för det.
    Har inte märkt av att det gör mer ont i ryggen än vanligt än så länge, men får väl se hur det kommer gå när magen blir större.

Allt känns väldigt spännande och både jag och min sambo är glada och förväntansfulla!

Känns bra att ha er andra här i forumet att läsa om och prata med fram till mars, har nämligen ingen nära vän eller syskon som fått barn ännu..

• ananas86
    Jessies1989 skrev 2013-09-13 14:59:42 följande:
    Grattis & välkommen :)
    Jag har också skolios men blev behandlad med korsett ist för operation. Dock känner jag av ryggen ibland. Jag går hos sjukgymnast (Reagera) kan jag varmt rekommendera! De har även "grupper" för gravid med tips på övningar, vad man ska tänka på m.m
    Ska gå på en sådan första gången om ett par veckor :)
    Tack! :)

Känns som jag har varit med här länge, men jag har ju bara tjuvläst.. :P

Jag hade också korsett från jag var 8-14 år, men min rygg blev allt snedare och korsetten hjälpte inte.
    Opererades första gången när jag var 14 år, men den operationen gick inte bra. Fick infektion i ryggen pga att det ena staget lossnat, de fick därför plocka ut stagen igen.

Gjorde en ny operation i mars 2011, den här gången blev operationen mycket mer lyckad och jag har nästan inte ont alls i ryggen längre.

Gick hos en helt underbar sjukgymnast på Östra sjukhuset i Göteborg under hösten 2011. 
    Hon hjälpte mig att komma igång med träningen och fick mig att tycka det var riktigt roligt! :)

Sen våren 2012 tränar jag själv på gym två gånger i veckan och det funkar jättebra, min rygg har aldrig varit bätte! :)

Har väl fått trappa ner träningen lite nu det senaste pga av illamående och att jag inte vågar lyfta lika tungt och på samma sätt som innan jag blev gravid. Men jag tänker fortsätta med träningen så länge det känns bra!

• ananas86
    Jessies1989 skrev 2013-09-13 19:27:21 följande:
    Låter klokt att fortsätta så länge kroppen orkar :) du kan ju ta lättare vikter?
    Själv tränar jag inte alls & det har jag lite ångest över...
    Skönt att du aldrig varit bättre i ryggen!
    Ja, det blir lättare vikter och färre repetitioner.
    Man har ju inte riktigt samma kondition och ork som innan man blev gravid..
    Har täkt gå över till simning eller vattengympa när gymträningen blir för jobbig, det ingår nämligen i mitt gymkort också. :)

Du har säker hört det förut, men det är aldrig för sent att börja träna! :)
    Gäller att lyssna på kroppen bara!
    Simning är ju bra både för ryggen och när man är gravid, så det kan jag rekommendera! :)
    Men du går hos sjukgymnast skrev du, då får du säkert jättebra tips där också! 
  • ananas86
    Hallonpaj88 skrev 2013-09-16 20:09:46 följande:
    Jobbar ni alla?

Jag är sjukskriven 3 veckor pga stressreaktion. Höll på att gå in i väggen. Jag arbetar som redaktör på en tidning men har gjort lite allt i allo den sista tiden för att företaget gått dåligt. Nu ska min chef anställa 2 nya personer och då trodde jag att jag ska få återgå till mina egentliga sysslor. Men nu vill min chef att jag ska omplaceras eller så hotade han med att jag inte kan jobba kvar. Jag sa att jag inte godtar det och att han då får sparka mig, men han kommer nog inte våga det för han vet att det inte är lagligt att avskeda pga sjukskrivning eller graviditet. Jag mår jättedåligt och vill bara säga upp mig o få må bra igen men vet inte hur det kommer påverka min a-kassa och föräldrapenning :(

Jag jobbar i butik med långa öppettider. (7-23) Det fungerar bra än så länge, trots att mina arbetstider varierar jättemycket. Men jag är väldigt trött de kvällarna jag jobbar till 23 numera.

Börjar bli riktigt nervös inför att berätta för min närmsta chef att jag är gravid. Det är en kvinna i 45-50-års åldern, hon har barn själv. Man tycker ju att hon borde vara väldigt förstående och stöttande, men så verkar det inte vara..

Det är nämligen så att hon sagt till flera av mina kollegor att de valt ett yrke som inte passar att kombinera med småbarn. Företaget har ingen skyldighet att anpassa våra arbetstider så vi kan hämta på dagis osv, enligt henne. Allt sånt skulle vi tänkt på innan vi valde yrket eller valde att skaffa barn, har mina kollegor fått till svar.

Flera kollegor har blivit av med sina heltidstjänster när de har kommit tillbaka efter mammaledighet. De har istället fått en deltidstjänst helt plötsligt.

Jag har jobbat på företaget i 7 år och är fastanställd på ca 80%. Är jättenervös för vad hon kommer säga till mig. Till saken hör också att vi precis har köpt hus, så jag kommer verkligen vara beroende av min lön och en stabil inkomst framöver.

Jag har tänkt att vänta med att berätta till efter RUL 16/10. Jag och min sambo planerar att dela lika på föräldraledigheten, så jag kommer vara borta ett drygt halvår från jobbet. Har inga önskemål om att ändra på mitt schema heller, så jag hoppas att jag kommer få bättre respons än vad mina kollegor fått. Men jag är som sagt väldigt nervös över detta!

Hur känner ni andra inför att berätta om er graviditet på jobbet? Har ni bra chefer?

Ni som har berättat vad fick ni för respons?
  • ananas86
    flowers skrev 2013-09-16 22:36:01 följande:
    Det är säkert bara jag i hela världen som känner så här!!!

Ena dagen njuter jag av att vara gravid och verkligen längtar efter den lille.

Nästa dag så hatar jag allt som har med graviditeten att göra och önskar att jag inte är gravid och hatar min pojkvän.

Jag har blivit störd i huvet!!!       

Jag känner precis likadant. Känslorna är en blandning mellan "jag är lyckligast i världen" "tänkt om det är något allvarligt fel på barnet i magen" och "är jag verkligen redo för det här"

Ena stunden tycket jag att min sambo är den mest underbara och perfekta på jorden och nästa stund tycker jag att han är en omogen idiot..

Men jag antar att det är helt normalt att känna alla dessa känslor..
  • ananas86
    Xora skrev 2013-09-17 21:59:00 följande:
    Gick in i v 14 idag och livmodern växer som bara den =) Idag har den inte alls tyckt om att jag sitter vanligt eller böjer mig fram; trots att den inte är så stor än tycker den tydligen inte om att bli minsta ihoptryckt =)

Jag är i vecka 15 och känner precis likadant. Det är jätteobehagligt att sitta ner länge eller ännu värre att böja sig ner. Blir illamående och får en krampaktig känsla i livmodern.

Det får bli mammabyxor på jobbet snart, de vanliga byxorna känns trånga över magen nu, trots att jag bytt till en större storlek..

Men känns bra när man märker att magen växer! :D
  • ananas86

Känns som de flesta av er är från Skåne- eller Stockholmstrakten..

Är det några fler göteborgare här? :)

Var tänker ni föda i så fall?

För mig känns Östra sjukhuset som det bästa valet. Mölndal och Borås ligger mycket längre bort för oss!

Har hört en del negativ om ultraljudsundersökningarna på Östra bara, barnmorskorna ska vara väldigt stressade och även vägra säga könet på barnet.

Det är ju inte säker att detta stämmer, men har läst det på flera ställen..

• ananas86
    Xora skrev 2013-09-18 12:02:01 följande:
    Ja, lite krampaktigt känns det. Mina byxor sitter bra när jag står och går; när jag sitter är en annan femma. Det är kanske det som gör att det känns obehagligt, så jag funderar också på mammabyxor snart =) Den enda affären i Katrineholm som säljer mammakläder är HM, och de har ju inte alla storlekar tyvärr.

Ja, stå och gå funkar bra.

Har lagt undan alla mina vanliga byxor privat, så har bara leggingsmodeller med resår i midjan hemma.

På jobbet har vi däremot en stel byxa med knapp och gylf. Funkade ett tag med större storlek, men nu är det väl dags att köpa de första mammabyxorna då..

Har också kollat på HM bara, verkar vara okej priser där. Så i eftermiddag får jag kika där, kan ju inte gå runt och ha kramp i magen på jobbet!

Hoppas du hittar bra/billiga/bekväma byxor också!
  • ananas86
    anna14 skrev 2013-09-18 23:14:11 följande:
    Jag kommer hoppa av tråden nu eftersom det visat sig att vårat foster inte är friskt & vi kommer avbryta. känns så konstigt att jag haft så lite problem & ändå finns ett så stort fel där

inne i magen... Jag önskar er verkligen all lycka & håller tummarna för många bebisar i mars!

Nej, fy så tråkigt! :(

Stora kramar till er!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014