Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

Mango08: Jag har också velat fram och tillbaka om jag skulle vaccinera mig eller inte, men blev till sist övertygad. Fick en tid direkt på vårdcentralen också, så hann inte fundera så mycket mer.

Jag har inte känt av några biverkningar än så länge i alla fall, känner inte ens av någon ömhet i armen! :) Men började grubbla efteråt, precis som du, om jag hade tagit rätt beslut. Förhoppningsvis är det ett så säkert och biverkningsfritt vaccin som det sägs!

• ananas86

Jag älskar också inredning! :)

Vi blir ju husägare nu på fredag, så har allt det roliga framför mig med att inreda alla rummen den närmsta tiden. :) Sambon får väl vara med och bestämma lite, men han litar på mitt omdöme! ;)

Vi ska renovera badrummet innan vi flyttar in, så på måndag kommer kakelsättarna. Från att ha varit våtrumstapet i rosa och lila och en gammal duschkabin ska det nu blir kakel och klinker i vitt och grått och ett kombinerat badkar med dusch. :)

Annars är det mesta i huset nytt och fräscht, så behövs bara lite färg och tapeter! :)

Barnrummet kommer vi vänta med till januari, men har redan ganska klart för mig hur jag vill ha det. :)

Tycker också om ljust och lantligt, men vill gärna få med någon färg också. Det blir lätt väldigt stelt med för mycket vitt, kan jag tycka. En blandning av gammalt och nytt är fint också! :)

• ananas86

Galaxy79a: Låter som ni bor i ett stort palats ju! :) Lägg gärna ut lite bilder om du vill. Jag vill gärna ha lite inspiration nu när jag ska börja inreda vårt hus! :)

• ananas86

Jag heter Anna och jobbar som säljare i en butik utanför Göteborg. Min sambo heter Patrik och är elektriker. Vi är båda 27 år och har varit tillsammans i snart 6 år

Vi bor i lägenhet i Partille utanför Göteborg, men om två dagar blir vi husägare och flyttar till Olofstorp, som också ligger utanför Göteborg.

Vi har en urmysig hund också, en golden retriever som heter Siri. Hon kommer nog gilla att få en liten plutt i familjen att leka med! :)

Har ni andra djur?

Jag har tänkt jobba till sista februari, har BF 12/3. Än så länge har jag mått väldigt bra, så jag har inga planer på att gå hem tidigare om det håller i sig. Har möjlighet att påverka mina arbetsuppgifter och kan slippa allt tungt om jag behöver. Det enda är bara att de sena kvällarna kan vara lite jobbiga. Men jag hoppas att det kommer gå bra! :)

• ananas86

Kul att få veta lite mer om er andra! :)

Jag skickade in mitt moderskapsintyg för två veckor sen. Har inte fått hem några papper och när jag loggar in mig på försäkringskassan står det inte något alls om mig där.

Kanske ska ringa och fråga om intyget har kommit fram? Hur lång tid har det tagit för er andra att få hem svarsbrevet?

Vill ju inte vara ute i sista stund med ansökan om föräldraledighet på jobbet..

• ananas86

Heene:Fy vad jobbigt att ligga vaken pga oro och sammandragningar. :( Hoppas att det går över och att du kan fortsätta jobba som du tänkt/vill!

Själv har jag legat vaken för att jag inte känt några sparkar från mini under kvällen igår. Har blivit bortskämd med att känna varje kväll nu ju..

Men nu på morgonen känner jag rörelse i magen, så kan andas ut! :) Tror jag överansträngde mig lite igår med att packa flyttkartonger hela eftermiddagen och kvällen.. :/

Ang. faderskapsintyg så kan man tydligen inte fixa det förrän barnet är fött i Göteborg. I Partille kommun kan man fixa det innan, men eftersom vi flyttar nu så får vi inte fixa det i Partille då. :(

Någon som vet hur pappan ska kunna söka föräldrapenning för att gå föräldrautbildning när man inte kan skriva faderskapsintyg? Föräldrautbildningen börjar i januari..

• ananas86

Idag har vi "kommit ut" med graviditeten på Facebook.. Har inte vågat skriva något förrän nu! Passade på att lägga till kommentaren: "...och i mars blir vi fler i huset" När jag la ut första bilen på vårt hus, som vi blev ägare till idag! :) Så nu njuter jag av alla "likes" och "grattis" som strömmar in! :)

• ananas86

Jag har också börjat blöda näsblod var och varannan dag! Känns lite obehagligt, speciellt när det kommer på jobbet! :S

Ang. efternamn så har jag dubbla och vi har väldigt vanliga efternamn både jag och sambon. Vi har funderingar på att ta någon släktings efternamn. Men har vi inte bestämt oss innan mini kommer så blir det sambons efternamn.

Föräldrapenningen har jag tänkt sätta mig och räkna på snart, ska prata med personalchefen på jobbet nästa vecka. Har i alla fall tänkt ta ut full föräldrapenning fösta tre månaderna. Sen har jag tänkt börja jobba mina två helger och ta ut färre föräldradagar, då jag tjänar ganska bra med ob. Efter ett halvår har vi tänkt att jag ska börja jobba mer och sambon ska vara hemma.

Får se om vi får ihop det med dagarna.. Vi hoppas i alla fall att dagarna ska räcka så mini kan börja på dagis augusti 2015. Förhoppningsvis får vi ihop det med 10 veckor semester var och en snäll farmor som blir pensionär nästa år! :)

När har ni andra tänk att era små ska få börja på dagis?

• ananas86

Tror det är 1-årsgräns på dagis ja.

Tycker också att 1 1/2 år är ganska lagom och då blir ju augusti 2015 bra. :)

Det är ju bra om småttingarna kan gå och prata lite i alla fall.

Kan tänka mig att det kommer bli jobbigt att lämna bort sitt barn på dagis ändå, men det får man väl bara ta! :P

• ananas86

Tänker på min kollega...

Hon har BF 10:e mars, två dagar innan mig. Hon fick jätteont i magen idag på jobbet och fick åka akut till läkarn! :(

Hoppas verkligen att det inte var någon fara med varken henne eller bebis!

Vi umgås inte utanför jobbet, så har inte hört något.. :(

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014