Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

Idag har vi varit på RUL! :)

Allt såg bra ut, det var en livlig liten krabat, så det var svårt att få bra bilder.

Men min sambo lyckades få bättre kort med mobilen än vad bm fick, så tänkte lägga upp en bild sen. :)

Vi har dock valt att inte ta reda på kön.

Beräknad BF blev ändrad från 13:e till 12:e mars, så är i vecka 19+0 imorgon!

Magen har växt massor senaste veckan och nu vet nästan alla på jobbet vad som är på g i magen! :)

• ananas86

Har läst igenom alla diskussioner om pojke/flicka.

För mig och min sambo spelar det absolut ingen roll, därför har vi valt att inte ta reda på kön. Vi kommer köpa lite könsneutrala kläder och tänka könsneutralt med saker och barnrum. Min sambo har bara bröder och jag har bara systrar, så våra familje- och syskonrelationer har sett väldigt olika ut under vår uppväxt.

Vi har båda skilda föräldrar och har en del jobbigt med oss i minnet med bråk och orättvisor från vår egen barndom.

Så det bästa vi kan göra är väl att ta lärdom av de negativa grejerna, t ex att aldrig blanda in barn i vuxnas bråk, så de hamnar mittemellan. Sen finns det självklart massa positivt att ta med sig från sin barndom också! Har alltid funderat mycket över hur jag vill vara/kommer bli som förälder.

Annars har jag lite andra tankar som snurrar i huvudet.. Dels tonårstiden (som ni pratat om här några av er) det måste ju vara den största prövningen för en förälder! Sen är jag också nervös för den första tiden när bebisen är liten och ännu inte kan prata eller gå, känns lite läskigt när jag tänker på det..

Så jag och min sambo har kommit fram till att den bästa tiden att vara förälder måste vara när barnet är mellan ca 1-11 år. Det är väl under de åren man som förälder har viktigast roll och har störst chans att påverka och bygga upp ett förtroende hos barnet..

Någon mer som tänker på hur ni kommer vara/vill bli som föräldrar?

• ananas86

På vår kallelse till RUL på Östra här i Göteborg stod det att en bild skulle kosta 60kr. Vi fick tre bilder, men behövde inte betala. Bilderna blev iofs inge vidare bra, men vi fick både ta kort och filma själva också. :)

• ananas86
    Zobeideh skrev 2013-10-21 08:43:25 följande:
    Nu är jag riktigt förbannad. Kom till ultraljuden och va händer!!??? De visar sig att dem glömt lägga in mig i system helvetet. Efter många om och men får jag lämna med en ny tid imorgon halv 4 och tårararna bara rann ch min sambo va galen. Denna dagen har vi väntat på och inte en blund har man fått och så råkar dem dubbelboka en. Idioter. Så nu blir de imorgon halv 4 istället och så får jag ta Ullared på torsdag.....

Fy, det är inte okej att sånt händer!

Man går ju och räknar ner till RUL långt i förväg, förstår att ni blev arga/ledsna!

Hoppas allt går bra imorgon nu då, tänker på er lite extra! :)
  • ananas86

Zobeideh: Grattis! Härligt att det gick bra idag! :)

Men det var en envis liten buse som inte ville avslöja könet! ;)

Jag ska också göra nytt UL runt vecka 32 för att kolla hur moderkakan är placerad då. Verkar ganska vanligt att man får kolla det..

• ananas86

Här är en till som blivit zombietrött! Känner mig helt utmattad, nästan som att jag skulle vara sjuk med feber! :( Idag har det varit fruktansvärt jobbigt att jobba!

Hade okej blodvärde sist jag kollade (för ca 1 månad sen), man ska väl inte ligga under 120 och jag hade 122.

Imorgon har jag gått halva tiden(!), så då är det väl dags att börja med järntabletter.. Har besök hos BM inbokat på fredag, så tänkte vänta och se hur blodvärdet ligger då först..

Ang. att föda tidigare eller gå över tiden, så har jag hört att det är ärftlig. Min mamma har fått oss alla tre systrar ca 2 veckor innan BF, så jag hoppas att jag ska följa den trenden! :)

• ananas86

Grattis till er som varit på RUL idag! :)

Ang. namnlistor så finns det en massa listor på SCB. Både över vanliga och ovanliga namn på pojkar och flickor.

Brukar kika runt där ibland. :)

• ananas86

Vi har andranamnen klara, antingen Rosia efter min farmor eller Gustav efter sambons morfar. Förnamnen är en svårare nöt att knäcka..

Jag skulle inte träffa BM förrän i vecka 26 (28/11) egentligen. Men jag tyckte att det kändes väldigt långt tills dess, så jag ringde och bokade ett tidigare besök också. Det var inga problem. :)

Så imorgon ska jag träffa BM för andra gången. Känns bra med tanke på mina bakgrundssjukdomar och att jag redan från början har lågt blodvärde och högt blodtryck.

Hoppas bara att jag får bättre intryck av henne denna gången, sist tyckte jag att hon  verkade väldigt vimsig och hon pratade med mig som att jag var 5 år gammal.. Men alla förtjänar en andra chans! :)

• ananas86

anaconda: Fy vad hemskt det din vän går igenom! :( Känner med henne! Nu längtar man ju jättemycket efter sin lilla/lille i magen och vill inte ens föreställa sig att något skulle gå fel! Förstår att det måste kännas jobbigt för dig också! Kramar till er båda!

• ananas86

Vi ska på nytt UL 3/12 för att kolla så inte den lilla/lille har samma hjärtfel som jag föddes med. Det är tydligen ärftligt, något jag fick reda på för två veckor sen.. :/

Sen blir det antagligen ytterligare ett UL vecka 32, för att kolla så inte moderkakan ligger i vägen.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014