MagdalenaZ skrev 2013-11-06 20:47:03 följande:
Månadsinkomst (INNAN skatt, alltså bruttolön) x 12 = Årsinkomst = SGI (sjukpenninggrundande inkomst).
Jobbar man oregelbundet kan man ta tre senaste lönespecar, ta ett genomsnitt och där ligger månadsinkomst. Ta den x 12 och så har man årsinkomst.
Egna företagare kan räknas som nystartade upp till två år. Är man etablerad längre än så, så är det näringsverksamhetens överskott året innan man tittar på. Kan man styrka att man har mycket mer i överskott detta år, så ska man givetvis styrka detta.
Glöm inte att om man inte är nöjd med FK´s uträkning kan man alltid överklaga och hävda annat så länge man har underlag!
Helt rätt om 480 dagar, och att det blir 240 dagar för vardera vårdnadshavare. För oss som är sambo måste man genomgå ett faderskapserkännande och även ordna med gemensam vårdnad för att pappan ska få dessa dagar. Det skulle man kunna ordna runt v 35 (om jag inte minns rätt, BM hade faktiskt info kring detta)
Jämställdhetsbonus gäller de dagar båda föräldrar har tagit ut "sina" 60 S-dagar, vilket gäller totalt 270 dagar. Det förutsätter att mamman arbetar de dagar pappan är hemma. :)
Föräldrapenningen: SGI (årsinkomst) x 0,97 x 0,8 / 365 = dagpenning
:)
Skönt att vi har en expert här i tråden! :)
Jag skickade in mitt moderskapsintyg för en vecka sen, så väntar på att få hem papper från FK nu.
När måste man bestämma hur man vill fördela föräldraledigheten mellan mamman/pappan? Vi har kommit så långt att jag har tänkt vara hemma första halvåret, sen ska vi fördela resten av tiden så det blir så jämt i antal dagar som möjligt.
Jag har tänkt börja jobba nån helg först innan min sambo tar över föräldraledigheten helt. Man måste väl inte planera hela föräldraledighet i förväg, så länge man är överens med sin arbetsgivare?