Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

Oj, här var det blandade känslor.. :S

flowers: Antar att det finns orsaker som du kanske inte vill prata om till att du mår dåligt. Men hoppas du har någonstans du kan vända dig och tar all hjälp du kan få! Även om vi inte känner dig här i tråden, så bryr vi oss om dig! Stora kramar till dig!

LillsmurfanLisa: Grattis till lägenheten! Skönt att ha det klart innan bebisen kommer! :)

Ångande om tiden går snabbt/långsamt så känns det både och tycker jag. När man tänker tillbaka, så har det gått jättefort sen i somras när pluset kom! :) Sen tänker jag som du Zobeideh, det kommer gå snabbt till jul, sen kommer det gå snabbt till mars efter jul och nyår! :)

• ananas86

Idag har vi varit på Ikea och kikat på möbler till vårt hus, som vi flyttat till om några veckor. Hittills har det inte varit speciellt svårt att stå emot alla bebisgrejer för mig, men när vi kom till barnmöblerna blev jag helt såld! :P Tittade på spjälsäng, byrå och småprylar, fick verkligen tvinga mig själv att inte köpa något! Drömde mig bort och såg framför mig hur våran lilla/lille mini kommer ligga sött och sova i spjälsängen. Blev så verkligt helt plötsligt så jag blev lite tårögd! :)

Har inte känt riktiga sparkar än, men känner rörelse och små ryck/buffar någon gång varje dag. Har känt utanpå magen en gång, men sambon har inte känt än. Så vi väntar med spänning och pratar med mini och ber om lite sparkar! :) (Är i vecka 21+3)

• ananas86
    MagdalenaZ skrev 2013-11-06 20:47:03 följande:
    Månadsinkomst (INNAN skatt, alltså bruttolön) x 12 = Årsinkomst = SGI (sjukpenninggrundande inkomst).

Jobbar man oregelbundet kan man ta tre senaste lönespecar, ta ett genomsnitt och där ligger månadsinkomst. Ta den x 12 och så har man årsinkomst.

Egna företagare kan räknas som nystartade upp till två år. Är man etablerad längre än så, så är det näringsverksamhetens överskott året innan man tittar på. Kan man styrka att man har mycket mer i överskott detta år, så ska man givetvis styrka detta.

Glöm inte att om man inte är nöjd med FK´s uträkning kan man alltid överklaga och hävda annat så länge man har underlag!

Helt rätt om 480 dagar, och att det blir 240 dagar för vardera vårdnadshavare. För oss som är sambo måste man genomgå ett faderskapserkännande och även ordna med gemensam vårdnad  för att pappan ska få dessa dagar. Det skulle man kunna ordna runt v 35 (om jag inte minns rätt, BM hade faktiskt info kring detta)

Jämställdhetsbonus gäller de dagar båda föräldrar har tagit ut "sina" 60 S-dagar, vilket gäller totalt 270 dagar. Det förutsätter att mamman arbetar de dagar pappan är hemma. :) 

Föräldrapenningen: SGI (årsinkomst) x 0,97 x 0,8 / 365 = dagpenning

:) 

Skönt att vi har en expert här i tråden! :)

Jag skickade in mitt moderskapsintyg för en vecka sen, så väntar på att få hem papper från FK nu.

När måste man bestämma hur man vill fördela föräldraledigheten mellan mamman/pappan? Vi har kommit så långt att jag har tänkt vara hemma första halvåret, sen ska vi fördela resten av tiden så det blir så jämt i antal dagar som möjligt.

Jag har tänkt börja jobba nån helg först innan min sambo tar över föräldraledigheten helt. Man måste väl inte planera hela föräldraledighet i förväg, så länge man är överens med sin arbetsgivare?
  • ananas86

Här är en till som börjar känna sig trött och klumpig! Har alltid varit ganska liten, pigg och smidig, men nu har jag ingen ork alls vissa dagar..

Inbillade mig att det blev bättre med tröttheten när jag började med Niferex, men det känns inte så längre.

Jobbar väldigt oregelbundna tider, så man får inga rutiner för varken mat eller sömn. Vill fortsätta jobba så länge det går, för jag mår ju bra för övrigt!

Men hur mår mini i magen när jag ena dagen går upp kl 06 och nästa dag kl 10 för att ena dagen slutar jobbet kl 15 och nästa dag kl 23? Jag har inte haft så ont att det förut, men nu är jag trött dygnet runt känns det som.. :(

• ananas86

Måste säga att alla tjejer här i tråden är så otroligt kloka och starka!

Underbart att läsa om hur alla ger varandra råd och stöttar varandra, trots att vi alla har vårt eget jobbiga!

Min mamma och jag har väldigt ytlig relation och allt har alltid handlat om henne och hur jobbigt hon har det.

Hon ringer aldrig mig och inte ens nu när jag är gravid. Har ringt henne några gånger för att uppdatera henne om graviditeten, men då pratar hon bara om sig själv. Det är så tröttsamt!

Som tur är har jag en pappa som ringer flera gånger i veckan och är överlycklig över att bli morfar! Han kommer stötta och hjälpa till både med mini och med vårt nya hus! :)

På min sambos sida är det tvärt om. Han har ingen kontakt alls med sin pappa, de träffas max två gånger om året på släktkalas. Hans mamma däremot är jättestöttande, nästan lite för mycket ibland! ;) Trots att det blir hennes 7:e barnbarn är hon lika glad och förväntansfull som när första var på g för 15 år sen. :)

Vi har valt att tänka såhär: Vi vet att morfar och farmor kommer finnas till hands hela tiden och skulle mormor eller farfar höra av sig är det bara en bonus! :)

• ananas86

Känner förresten mini i magen flera gånger om dagen nu! :)

Precis som flera av er andra har skrivit är det mest aktivitet på kvällen när man ska sova.

Senaste veckan har även min sambo kunnat känna buffar utanpå magen, så otroligt häftigt! Nu känns det mer på riktigt än på RUL! :)

Känner överallt i magen under naveln..

• ananas86

Tråkigt att vi är många som har familjemedlemmar som bara tar energi!

Tycker vi ska omge oss med personer som får oss att må bra, nu när det är så mycket som är nytt!

De som inte kan glädjas åt att vi är gravida och inte är intresserade av att engagera sig är inte värda att lägga någon energi på!

Man behöver ju inte säga upp kontakten, men man kan ju hoppas att de får en tankeställare och hör av sig själva efter ett tag..

Håller med Hallonpaj88, bättre att lägga fokus på allt positivt istället! :)

Ha en bra helg nu tjejer! Kram på er!

• ananas86
    Strumpan81 skrev 2013-11-08 18:49:11 följande:
    Förstår att du känner så!

Dock är de bättre för bebisen att komma ut med snitt om mamman varit igenom ett värkarbete först, jämfört med om bebisen kommer ut med planerar snitt (där mamman inte haft värkar innan).

Det beror på att bebisen mår bra av att bli måttligt stressad (som den blir under ett värkarbete). Stresshormonerna hjälper bebisen att komma igång att andas när den kommit ut, stresshormonerna underlättar också den nödvändiga cirkulationsomställningen som måste äga rum hos bebisen när den kommer ut.

Pga detta är det många fler barn som mår dåligt och behöver hjälp med att komma igång att andas efter planerade snitt jämfört med efter akuta snitt.

Så även om det är jobbigt att vara igenom ett värkarbete innan snitt så är det det bästa för ens barn

Tack för information! :)

Jag har också skolios och är opererad i ryggen. Jag har frågat både läkare och BM om hur det ska gå med förlossningen, men har inte fått något svar alls.

Har själv tänkt att jag vill försöka föda vaginalt, men blir det kejsarsnitt så får det bli så..

Känns bra att veta att det inte är någon fara för mini att i alla fall sikta in sig på det, så länge vi både mår bra! :)
  • ananas86
    flowers skrev 2013-11-08 21:14:02 följande:
    Förlåt, förlåt att jag skriver, vågar knappt skriva men vill bara få ur mig...

När äntligen min pojkvän fått mig att ändra inställning om att vi ändå ska behålla barnet och fortsätta kämpa så händer det här!

Min mamma tycker att jag ska göra ABORT!

Väldigt olämpligt och väldigt opassande tycker hon.

Sen säger hon att det räcker med dom barn, barnen hon har!

Självmordstankar igen och bara gråter, gråter och gråter, skriker och är helt förkrossad. HATAR MIN MAMMA, önskar att hon vore död i stället för att såra mig som hon gör.

Vill inte ha barnet men ändå vill jag. 

Kanske bästa sättet att DÖ både jag och bebis. 

Tänker på hur jag ska göra...      

Fy, jag blir så arg när jag läser vad din mamma sagt!

Hur kan man tro sig ha rätten att ta ett sånt beslut åt någon annan?

Lyssnar inte på din mamma, utan gör det du känner är rätt och bäst för dig/er i hjärtat/magen!

Vi har ju skrivit om familjemedlemmar som stjäl energi här.

Fokusera på det/dem som ger dig energi istället! Du är stark, du klarar det här!

Stora kramar till dig!
  • ananas86

Längtarefterlilldig: Häftigt med 4D ultraljud! Det får du berätta om sen! :) Perfekt farsdagpresent ju!

Ang. hur magen ser ut så har min navel börjat puta ut ganska mycket. Men min navel är inte så djup i vanliga fall heller..

Det ser ganska lustigt ut nu bara! :)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014