Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

Ang. vaccin så valde jag att vaccinera mig för ALLA runt omkring mig rekommenderade det. Sen sa alla inom sjukvården, som någon skrev här, att detta är ett gammalt och beprövat vaccin som inte ska ge några biverkningar, så jag litar på det. :)

Ang. faderskap om man inte är gifta, så kan man inte fastställa det förrän barnet är fött här i Göteborg. Ska kolla upp om man i alla fall kan boka in ett möte innan BF.

Känns jättekonstigt att det är så olika i landet! Sen är det ju ännu mer konstigt att vi som varit tillsammans i snart 6 år ska behöva intyga att min sambo är pappa, medan ett annat par som träffats några månader innan BF och gift sig direkt automatiskt blir föräldrar båda två. Även om tjejen redan var gravid då de träffades!

• ananas86

Nu bombar jag med inlägg här, men måste klaga lite också..

Har ju inte haft några gravidkrämpor direkt hittills, utom när vi hade flyttstädat vår lägenhet.

Men i förrgår fick jag världens halsbränna, har aldrig varit med om något liknande! :(

Sen jobba jag ju i butik och det har funkat jättebra hittills. Men nu när julruschen kommit igång på allvar stiger stressen och man lyfter dumt, hinner inte ta pauser och jag glömde nästan av att jag är gravid igår mitt i kalabaliken.

Så efter 9 timmar på jobbet hade jag ont i hela kroppen och fick obehagliga krampkänslor i magen. Känner helt klart att jag inte orkar hålla samma tempo och vara lika effektiv som jag brukar på jobbet!

Men idag är jag ledig och ska vila upp mig, för att sedan återgå till julhysterin lördag, söndag, måndag, tisdag och onsdag, innan jag är ledig nästa gång!

Här blir det ingen julledighet inte, inte förrän på annandagen! Men bra betalt blir det i alla fall som tröst! :) Får försöka dra ner lite på tempot bara om jag ska överleva julhelgen! :P

• ananas86
    j3nnyy skrev 2013-12-20 11:34:55 följande:
    Ja vad olika det är! Hon jag pratade med på familjerätten frågade om det fanns risk att jag skulle föda för tidigt, då hade jag fått tid redan nu innan jul. Men annars rekommenderar dom tidigast två månader innan. Det är något med om något skulle hända mamman under förlossningen, så måste pappan krångla jättemycket för att få vårdnaden om barnet om man inte är gifta, och har man skrivit papprena innan så underlättar det. Det fick jag dock veta när jag ringde, jag tänkte mer att de e smidigt att fixa så mycket som möjligt innan för att slippa tänka på de sen när bebisen kommit :)

I Göteborg måste det finnas särskilda medicinska skäl om de ska fastställa faderskapet innan barnet är fött

Har också tänkt på det att något kan hända under förlossningen.

Jag har ju mina bakgrundssjukdomar och räknas ju tydligen som "riskgraviditet" så ska nog ringa och prata med dem på familjerätten i alla fall..
  • ananas86

Någon mer som har ont i underlivet? Det känns ömt och ibland hugger det till också.

Funderar på om mini har vänt sig med huvudet neråt. För känner inte av lika mycket rörelser heller.

Känns jätteobehagligt att jobba långa dagar och stå upp mycket när jag är helt öm där nere! :(

Testade negativt för UVI senast i onsdags, så det kan det inte vara..

• ananas86
    Idiiis91 skrev 2013-12-21 12:49:38 följande:
    Hej alla!

Jag har nu haft ett stort uppehåll från denna tråd pga av allt.

Dock känner jag att jag behöver nog eran stöttning i allt som händer runt omkring mig. Ni har varit så stöttande tidigare!

Skrev ju tidigare för ett tag sen varför jag tog ett uppehåll men det är längesen.

Jag fick ju reda på att sambon ville gå isär och detta har varit en sjukt jobbig period och det har inte hänt än.

Bor fortfarande under samma tak som pappan till barnet som inte alls tar något som helst ansvar för att avlasta mig i hemmet och jag är nu i v28, med stor mage :(

Storbråkar varje dag för att jag ber om hjälp och han flyr iväg och kommer inte hem föräns sent inpå natten :(

Orolig om att han inte kommer flytta för jag behöver verkligen det nu. Jag har fått nog. Han verkar inte förstå att jag inte orkar hålla på här hemma för 2 vuxna människor längre.

Dessutom har jag sovit ca 4,5 timme varje natt dom senaste 4 månaderna.

Mitt i allt detta har jag dessutom fått göra ett tungt steg i mitt liv med att lägga ut min häst på annons för att ekonomin har kraschat helt för att sambon har lekt livet med våra gemensamma pengar.

sambon kräver att jag gör faderskapstest för att han är så osäker på om det är han :(

Jag känner att jag är helt slut i kroppen, helst skulle jag bara vilja försvinna ett tag.

Jag är nu sjukskriven och träffar kurator en till två gånger i månaden.

Jag har försökt att vara stark, men man orkar inte tillslut :(

FÖRLÅT för ett Deppigt inlägg, men behövde skriva av mig!

Usch vilken mardröm du har hamnat i, tycket verkligen synd om dig!

Hoppas sambon i alla fall har vett nog att låta dig få vara ifred och vila! Hoppas också att du har folk omkring dig som kan stötta och hjälpa till!

Stor kram till dig!
  • ananas86

Vi fick ett mindre trevligt besked lagom till jul..

F.o.m efter nyår och några månader framåt kommer min sambo jobba ca 10 mil bort!

Det känns ju verkligen lägligt att skicka iväg honom på resjobb när BF börjar närma sig, men hans chef sa att han inte kan ta hänsyn till det.

Vi har bokat in föräldragrupp, förlossningsplanering och ett till ultraljud också. Vi vill väldigt gärna vara med på det båda två, men han kan ju inte gå ifrån jobbet och åka 20 mil (fram och tillbaka) för att vara med på det..

Tidigare har han jobbat inne i Göteborg och haft ca två mil hem..

Blir så trött på omänskliga chefer som inte tar någon hänsyn!

• ananas86
    MagdalenaZ skrev 2013-12-22 12:47:29 följande:
    Jag fick precis ett samtal av pappa att man har beslutat att flytta en av norrlands största fabriker utomlands. Jag får ont i magen och ställer mig frågande till.hur framtiden kommer se ut. Medmänskligt eller omänskligt, det känns som att man ska vara glad att man ens har ett jobb idag.. Helt sjukt!

Det är ju helt otroligt att de kan med dessa chefer!

Att dessutom ge beskeden lagom till jul! Så osmakligt och okänsligt!

De tänker inte på att de förstör hela julen för hela familjer, eller de verkar inte bry sig i alla fall!
  • ananas86
    LillsmurfanLisa skrev 2013-12-22 11:15:48 följande:
    Jag har inte ont, men det låter verkligen som att mini börjar förstå var hen ska ut senare. Det är ju inte ovanligt att de börjar fixera sig nu, har jag förstått (läst mycket om det senaste veckan). En del verkar inte känna någonting, medan andra känner väldigt mycket (som att en bowlingklot ligger lågt i magen/knivar i underlivet/plötsligt bara sparkar uppåt/mm). 

När ska du till bm nästa gång?

Vår lilla groda ligger väldigt lågt jämt och sparkar oftast väldigt långt ner, så om/när hen vänder sig och börjar sparka uppåt tror jag att jag kommer bli lite förvånad över känslan. 

Längtanefterlilladig skrev 2013-12-22 11:25:07 följande:
    Kan mycket väl vara så att bebisen vänt sig med huvudet neråt.

Jag har upplevt en skärande smärta i blygdbenet samt hugg. Det sa min barnmorska

kunde vara nerver som bebisen kom åt när den sparkade. Det kan ju också vara foglossning.

Kan kännas så också. Försök att korta ner de timmarna du står upp & ta många pauser att vila om det känns obehagligt.

Har också läst en del om att bebisen kan fixera sig redan nu, så det är inte omöjligt, även om det känns lite tidigt..

Har faktiskt ingen tid inbokad till BM, ska till en läkare på MVC den 8:e.

Min BM håller på och ändrar mina besök hela tiden till tider då jag inte kan. Har ingen möjlighet att gå ifrån mitt i ett arbetspass på mitt jobb, utan måste ta ledigt hela dagen i så fall.

Men har inte obehagskänslan släppt tills imorgon så får jag ringa förlossningen och rådfråga.

Kan variera mig mellan att sitta och stå på jobbet, men har tyvärr ingen möjlighet att ta pauser nu i julruschen.

Ikväll är jag ansvarig i kassan och ska då ha koll på att allt fungerar, jobbar 15-23 och brukar knappt hinna ta någon rast alls.

Hade kanske varit bra att ta ledigt de här dagarna när jag tänker efter, men man kan ju inte veta hur man ska må i förväg.

Får förklara läget för mina arbetskamrater så de kan avlasta mig, sen är det väl bara att härda ut..
  • ananas86
    Hallonpaj88 skrev 2013-12-23 22:14:04 följande:
    Ja alltid är man orolig för något.

Jag har senaste veckan oxå haft ont i nedre delen av magen, känns som magknip emellanåt och har även fått ont på högra sidan nedanför bröstet precis. Tror bebisen försöker göra mer plats. Hoppas det iaf. Har inte känt mig såpass orolig att jag måste ringa in men känner efter så mycket att jag kanske inbillar mig.

Jag har haft likadant, med tryck neråt också.

Kände inga rörelse heller på ett helt dygn, trots att vi testade alla knep.

Så igår morse åkte vi in till förlossningen för att kolla.

Hade inte känt en enda rörelse alls, men så fort de kopplade på CTG:n började mini sparka hejvilt!

Kändes nästan lite löjligt, men det är tydligen väldigt vanligt att det blir så.

Nu sparkar mini hela tiden nästan! :)

God jul på er alla!

Tänk, nästa jul är våra små bebisar nästan ett år! :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014