Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

Har också skickat vänförfrågan på Fb till dig nu Lisa, Anna heter jag..

• ananas86
    j3nnyy skrev 2014-02-28 10:46:41 följande:
    Zobeideh jag köpte plastad frotté till spjälsängen, så jag la de så gott de gick i vår säng så länge :) tänker att de skyddar lite iaf

Kom på det också, köpte två st bomullsfrotté i Ullared, så bäddar med den andra i min säng i fall att.

Nu hoppas jag ju inte att vattnet ska gå innan tisdag, men lika bra att gardera sig! Hade ju varit tråkigt att förstöra madrassen!
  • ananas86
    Hallonpaj88 skrev 2014-02-28 11:54:30 följande:
    Nu är han är våran lilla pojke. 3825 gr och 51 cm. Allt började bra men det slutade med sugklocka.

Herregud det var det värsta jag varit med om. Hade aldrig klarat det utan epidural, lustgas och fantastisk personal på BB stockholm men detta vill jag aldrig vara med om igen. Trodde jag skulle dö. Sprack rätt mycket så opererades i natt och ligger med kateter. Ont gör det men inget slår känslan att våran bebis ligger på mitt bröst. Obeskrivligt

Åh, grattis! Äntligen ville han komma ut! :) Vilket tålamod du har haft!

Jobbigt att du känner så efter förlossningen! Hoppas du får all hjälp och stöd som finns! Hehe, om några år har du nog glömt smärtan och är där igen! ;)
  • ananas86

Usch, ligger på soffan nu och är helt yr och trött! Har sammandragningar och halsbränna konstant också.

Så fort jag reser mig upp känns det som hela världen snurrar och huvudet pressas ihop. Har tagit Gaviscon mot halsbrännan, men det hjälper inte! :(

Bara ynka fyra dagar kvar nu, men kan inte låta bli att fundera över varför jag har sån jäkla yrsel hela tiden! Har precis tagit min blodtrycksmedicin, så kan inte vara blodtrycket som spökar heller.

Min BM kunde inte svara på varför jag är yr, allt har sett bra ut på kontrollerna.. Någon mer som känner konstant yrsel?

• ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-28 15:44:03 följande:
    Säger samma som ovan att de på förlossningen har sagt 10 rörelser (ej hicka) på 60 minuter. Har du testat att ligga ner & känna? Jag tror att oro påverkar barnet. Man andas korta & många andetag & syresätter inte kroppen så bra. Därför drar bebisen ner på tempot för att kunna behålla sin syrenivå bra. Bara min egna tanke. Det är svårt att få bort oron. Bättre att du åker in tycker jag.

Om man ska känna 10 rörelser/timma hade jag fått åka in till förlossningen för koll ungefär varannan dag.

Ibland känner jag flera rörelser efter varandra, men oftast bara någon enstaka rörelse åt gången. Har varit så sen jag började känna rörelser.

Vissa bebisar är väl lugnare än andra, men så länge BM säger att allt ser bra ut får jag lita på det.

Alla släktingar och vänner vill alltid känna på magen efter sparkar, men det är bara jag och sambon som känt rörelser! Min syster kände en gång efter att ha suttit i ca 30 min med handen på min mage..

Undra om mini kommer vara lika lugn när h*n är född..? Kan ju vara så att det egentligen är en jättevild bebis i magen, men att det är jag som inte känner rörelserna.. Hoppas på en pigg och frisk bebis!
  • ananas86
    EmilyMAndersson skrev 2014-02-28 16:09:06 följande:
    Nu är vi hemma, vi hann komma innanför dörren innan han skulle ammas sen fick han lägga sig hos sin pappa så jag äntligen kunde få duscha. Jonas åkte ju hem direkt efter förlossningen så jag har verkligen luktar USCH! Fötterna är t.o.m. hårdskrubbade! Nu myser vi tills pappsen åker på resjobb på söndag :)

Skönt att ni har fått komma hem nu och att du fick en efterlängtad dusch! :)

Tråkigt att BB-personalen betedde sig så illa!

Nu får ni se till att njuta och mysa ordentligt med lilla familjen innan din sambo åker iväg! :)
  • ananas86

Haha, ni är så underbara! Ligger i sängen och skrattar högt för mig själv!

Har de flesta valrossymtomen här också! Svettas, dreglar och kan knappt vända mig i sängen! Tur att man kan skratta åt det i alla fall! :)

• ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-03-01 16:22:52 följande:
    Sitter & läser en bbarnmorskars erfarenheter om när man ska åka in till förlossningen. Tyckte det var så roligt. Hon skriver att många blivande föräldrar känner att de inte får de stöd & råd de vill ha. Många barnmorskor på förlossningen säger "ta en alvedon & en dusch & avvakta lite". En kvinna hade ringt in flera gånger & fått olika råd varje gång. Vila, gå en promenad, ta en dusch, baka bullar. Någon timme senare kommer hon in på förlossningen med en påse bullar som hon slänger till barnmorskan & säger "här är dina jävla bullar". Sen krystar hon 3 ggr & barnet kommer. Haha tyckte det lät komiskt. Var säkert INTE komiskt utan snarare hemskt men ni förstår....

Haha, underbar historia med bullarna! Undra om den BM som sa det hade väntat sig att hon skulle ta med sig bullarna till förlossningen.. :P
  • ananas86
    SEM skrev 2014-03-01 16:35:05 följande:
    Jo.. Jag ringde.. Fick rådet att dricka is kallt vatten o ligga på vänster sida i 2 h...

Tycker det var dåligt respons från förlossningspersonalen! Oftast har man ju redan testat allt sånt INNAN man ringer!

Man ringer ju efter att ha märkt av förändringar på rörelserna under många timmar!

Drick något kallt och sött eller ät glass. Tryck på magen och se om du får respons inifrån.

Vänta i kanske 1 timma, kommer inte bebisen igång och rör sig då tyckte jag du ska ringa igen!

Hoppas det ska gå bra och att bebis kommer igång, så du slipper oroa dig mer och åka in! :)
  • ananas86
    zizuna skrev 2014-03-01 18:35:34 följande:
    Våran son kom 05.09 idag på 39+0

3485g 50cm

Åkte in 22.00 va då öppen 4cm dem tog hinnorna kl 23.50. Kl 4 va jag öppen 7cm och efter ca 10 rejäla värkar krystar så kom han :)

Grattis! Hoppas allt har gått bra! :)

Nu börjar det bli fler och fler bebisar här, spännande! :)
  • ananas86
    MagdalenaZ skrev 2014-03-02 15:26:32 följande:
    Var iväg och shoppade lite idag.. trodde jag skulle få gå runt i lugn och ro, men mensvärken startade igång, samtidigt som hon snurrar på sig däe nere så det strålar som aldrig förr ner i benen.. fötterna kändes som att de gått i veckor! Höll till slut på att svimma så jag åkte hem.. någon som käbber igen sig i att sängen / soffan lockar oerhört mkt?

Jag som har en del att köpa. . Ikea bkwv helt plötsligt inte lika spännande! :)

Orkar heller inte med som jag brukar!

Igår var vi och shoppade gardiner och lite annat.. (har inte fått upp gardiner i alla rum sen vi flyttade in i huset) Fick för mig att jag måste fixa det innan mini kommer.. :P

Vi flängde runt lite och hittade självklart lite bebiskläder också.. ;)

Hur som helst var jag helt död efteråt, helt yr, världens huvudvärk och ont överallt! :(

Idag har jag skruvat upp gardinstänger och hängt upp gardiner, så nu är jag helt slut igen!

Hoppas man får tillbaka energin och orken ganska snart sen!
  • ananas86

Vaknade förresten i natt och hade världens magknip!

Det började med lätt mensvärk, men sen spred det sig i hela magen.

Kändes som jag skulle behöva gå på toaletten, men var inte så! Det höll på från och till i ca två timmar.

Under dagen har det suttit kvar lite grann nu, känns som gaser i magen ungefär, fast starkare.

Är det förvärkar tro?

Känns inte som någon idé att ringa förlossningen, när jag ändå ska dit på inskrivning för snittet imorgon..

Skulle vattnet gå eller om det blir värre får jag väl ringa, men annars är det väl bara att vänta..

Känns ju bra på ett sätt om det är förvärkar och kroppen börjar göra sig redo, då kanske mini är mer redo att komma ut. Annars har man ju hört att ett snitt blir en stor chock för barnet..

Det känns ju mer på riktigt för mig också om jag hinner få känna på lite hur det "ska" kännas.. Men vill ju inte att det ska bli akut snitt så nära det planerade, känns ganska onödigt!

• ananas86
    Mango08 skrev 2014-03-02 21:36:42 följande:
    Nu har jag börjat landa lite efter att vi kommit hem från BB i torsdags. Jag har inte haft tid att ens titta in i forumet förens nu.

Här kommer min förlossningsberättelse: Natten mellan söndag/måndag vaknade jag till 3-4 gånger av sammandragningar som gjorde ont, jag började ana att någonting var på G inne i kroppen eftersom dessa sammandragningar inte liknade dem som jag känt av tidigare i graviditeten. På morgonen var smärtan borta så jag drog till jobbet. Under dagen kände jag värk i magen men inga direkta värkar. Efter jobbet åkte jag till BM där jag hade tid för besök. Hon undersökte mig och kände att jag var öppen 1,5cm. Hon gjorde en hinnsvepning (Det gjorde inte ont om någon undrar). Sen åkte jag hem i hopp om att förlossningen skulle starta.

1,5 timme efter hinnsvepningen satte värkarna igång (Runt kl 20 i måndags). Värkarna var hanterbara i några timmar men blev mer och mer smärtsamma. Jag klockade värkarna som var oregelbundna, var mellan 2-8 minuter mellan värkarna och de varade mellan 30-60 sekunder. Jag ringde till Södra BB (Södersjukhuset i Stockholm) och rådfrågade, fick rådet att ta två Alvedon samt lägga mig i badet. Sagt och gjort lade jag mig i badkaret vilket lindrade smärtan ganska bra. Värkarna var fortfarande oregelbundna. Efter en timme i badet försökte jag sova men värkarna gjorde riktigt ont så jag lade mig i ett nytt bad. Denna gång var jag tvungen att andas mig genom värkarna och jag kände hur de blev värre. Efter badet ringde jag in till BB igen och frågade om jag kunde komma in. Hon tyckte att jag skulle vänta tills jag hade värkar som höll i sig i minst 1 minut samt återkom med 3 minuters mellanrum. Jag höll ut i en timme till men hade tillslut så ont att jag varken kunde stå, sitta eller ligga, jag bara kved av smärta och kände att jag började få panik. Vi bestämde oss för att åka in till BB.

Runt kl 04:00 kom vi in till Södra BB efter en 40 minuters bilfärd där jag fick andas mig genom varje värk. På BB möttes vi upp av en barnmorska som kollade mig och konstaterade att jag var öppen 5-6 cm med helt utplånad livmodertapp. Jag fick stanna kvar vilket var en lättnad.

Jag fick andas lustgas vilket var ganska skönt. Jag blev inte alls fnittrig eller hög, men det gav mig något att fokusera på när värkarna kom. Jag hade sedan innan bestämt mig för att försöka föda utan medicinsk smärtlindring och avstod därför från epidural. Mina värkar blev mer och mer intensiva och smärtsamma. Jag vill inte ens tänka på den smärta jag kände. Jag fick heller ingen återhämtning mellan värkarna då jag inte kunde slappna av, jag var mycket spänd i kroppen. Jag fick testa akupunktur, pilatesboll, gåstol, sacosäck mm, allt var bara jobbigt. Det gick knappt att kommunicera med mig. Jag bara blundade och andades och försökte ta en värk i taget.

Runt klockan 13:00 så var jag öppen 10 cm. Jag lade mig då i badkar och andades lustgas. Jag hade kraftiga och smärtsamma värkar men badet gjorde det aningen bättre. Sedan fick jag krystvärkar som jag hade i ca en timme. Det tog väldigt lång tid, inte alls som på tv där man krystar 3 gånger och ungen bara kommer ut. Efter att BM kunde se huvudet så hade jag fortfarande 40 minuter kvar av krystande innan bebisen kom ut. Innan han kom ut fick jag känna på huvudet vilket var en konstig upplevelse.

Jag födde min son i badkaret kl 15:46 (både jag och barnmorskan tyckte att det var bäst för just mig att föda i vattnet eftersom jag hade så ont).  När han kom ut fick jag upp han på bröstet och jag bara grät av lycka och utmattning. Han skrek grät och det var det vackraste ljud jag har hört i hela mitt liv.

Han är en frisk pojke som är helt sjukt söt. Jag och min man lever som i en bubbla med honom och kan inte äta oss mätta med blicken, han är bara så himla underbar!!!

Själv mår jag bra nu i efterhand. Trots en långdragen och smärtsam förlossning så är jag väldigt nöjd med förlossningen. Det blev precis som jag ville och jag är stolt att jag klarade det utan smärtlindring. Nästa gång kanske jag dock överväger att ta epidural. Jag fick inga bristningar förutom ett brustet blodkärl där de fick sy ett stygn, så det känns ju bra.

Till er som ska föda i Stockholm kan jag starkt rekommendera Södra BB. Man får en personlig barnmorska som är med i rummet hela tiden, väldigt skönt för mig men ännu skönare för min man som slapp lämnas ensam med mig i det tillstånd jag befann mig i. Sedan efter förlossningen fick vi bo kvar i samma rum som jag födde i, ett stort rum med dubbelsäng och eget badrum. Personalen var fantastiska och hela upplevelsen och vistelsen var riktigt bra.

Tips till BB väskan: Ta med sköna mjukiskläder till dig och din partner samt ett ombyte var samt ett par ombyten till bebisen. Ta även med tofflor till dig och partner. Babynest och filt till bebisen är inget måste men bra att ta med om man har. Ta med schampo och balsam, tandborste, tandkräm, hårsnoddar och hårborste. Trosor, bindor, blöjor och torklappar finns på BB så det behövde inte vi ta med. Skippa smink och dator, det kommer inte till användning även om man tror det. Glöm inte kamera, mobilladdare, legitimation samt viktiga papper och pengar till parkering.

Till alla er som ska föda, det kommer att gå superbra! Alla har vi olika förlossningar och smärttrösklar men oavsett hur eran förlossning blir så kommer den att vara så värt det när ni får ert lilla knyte i armarna. Våra kroppar är gjorda för att klara av det här och det är helt fantastiskt hur de kan föda fram små människor!

Vilken berättelse! Jätteintressant att läsa! Du har verkligen kämpat!

Grattis igen!
  • ananas86
    Hallonpaj88 skrev 2014-03-03 03:36:30 följande:
    Jag har mycket att läsa i kapp märker jag:) hur mår ni tjejer?

Här rullar det på. Vi trodde vi skulle få åka hem igår söndag men det visade sig att vår lilla Loke gått ner för mycket i vikt för min mjölk har inte runnit till än. Så nu ammas han och får ersättning var 3e timme och däremellan handmjölkar jag för att få igång det.

Kändes lite jobbigt tills vi hörde att de hade fullt upp med att introducera ersättning. Är vanligt så då lugnade jag ner mig. Vill ju så gärna kunna amma! Men nu börjar brösten bli större och mjölken rinna till så jag hoppas han gått upp igen.

Annars mår jag själv mycket bättre. Kan både göra ettan och tvåan på toaletten även fast det är lite obehagligt, men det gör inte ont. Sved till pyttelite första gången jag kissade men inget man direkt reagerar på efter en förlossning :)

Igår satt jag och åt middag i dagrummet för första gången. Har inte kunnat sitta för jag varit så öm men nu känns det bättre.

Håll tummarna att lillen gått upp, att min amning kommit igång och att vi får åka hem i morgon :)

Hoppas det ska gå bättre med amningen nu då! Skönt att du börjar må bättre själv också! Hoppas också att lille Loke ska lägga på sig så ni får åka hem snart! :)
  • ananas86
    SEM skrev 2014-03-02 20:58:01 följande:
    Oooh!! Jag vill veta vem bebisen är nuuuu! Pojke? Flicka? Vikt? Längd? Mycket hår på huvudet? Har h#n min sambos öron, eller mina?!:p o framför allt... Kommer bebisen ha en hörselnedsättning...?

Är också sjukt nyfiken på vem det är som gömmer sig i min mage! :)

Men varför funderar du över hörselnedsättning? Är det något ärftligt du eller pappan har?
  • ananas86

Kl 08.44 kom vår prins, 48 cm och 2895 g

Han är det finaste jag sett, allt känns underbart, som en saga! :)

Vi mår bara fint alla tre och amningen börjar komma igång också.

Känner mig otroligt lyckligt lottad som får uppleva det här!

Vi är en familj, älskar sambon mer än nånsin också! <3

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014