Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

MagdalenaZ skrev 2013-11-22 08:35:21 följande:
    Vet inte om ni menar att det drar på utsidan av magen, jättemärklig känsla, jag hade så ont att jag knappt kunde stå upp till slut. Har ont idag med, men inte lika jävligt som igår..

Imorse insåg jag verkligen att jag är "tjock".. jag har ett par jeans som är mina "tjockis"byxor De har passat trots att man gått upp några kilo, idag kunde jag inte ens stänga gylfen.. jag stannade upp och iaktog mig själv i spegeln, gylfen öppen, magen står ut (den har hittills inte gjort det på morgonen), innan jag ens hann säga något så kom min sambo och sa : "nej du är inte tjock älskling, du är gravid och du har aldrig varit vackrare".. Ganska mysigt när jag precis var på väg att gråta :)

Haha, ibland lyckas killarna läsa ens tankar.. :)

Underbar kommentar från din sambo! :)

Min sambo säger samma, att jag är finare än nånsin, trots att man själv känner sig hyfsat osmidig redan! :P
  • ananas86
    LillsmurfanLisa skrev 2013-11-22 10:40:31 följande:
    Dagens bm-besök avklarat! Hon är så härlig min bm. Trygg, glad och erfaren. Så skönt.

SF-mätning: 23-24 cm

Blodtryck (lågt): 95/50

Jag har fortfarande bra järndepåer, men järnet i blodet har sänks (även om det ligger på 105, vilket är precis över gränsen för rekommendation av tillskott, enligt min bm) så jag ramlar också dit på järntabletter nu. Varann dag med Niferex till att börja med.

Någon som vet vad som händer om man inte äter järntillskott? Kan det skada barnet? Jag är inte så sugen på att börja redan och känner mig både pigg och "opåverkad" av det låga värdet.

Jag äter också järntabletter varannan dag, har gjort det sen vecka 20.

Vad jag har förstått det som är det ingen fara för barnet, det tar den näringen det behöver. Så risken är att du kommer känna dig trött och matt för att du inte får tillräckligt med järn. Men de sätter in järntabletter innan du märker av att värdet är för lågt. :)
  • ananas86

Vi har anmält oss till föräldrgrupp, men den startar inte förrän januari. Tycker det känns lite sent faktiskt! Hade gärna sett att det började innan jul i alla fall..

Vi tror vi har namnen klara, men det kan ju ändra sig eller inte passa när barnet väl kommit ut..

Alice i förnamn och Rozia (efter min farmor) i andranamn eller William i förnamn och Gustav (efter sambons morfar) i andranamn..

• ananas86

Oj, det har hänt mycket här det senaste!

Skönt att ni som har haft ont/varit orolig verkar ha fått positiva besked! :)

Man vill ju verkligen att allt ska gå vägen för oss alla och att vi får friska bebisar i mars allihopa! :)

Själv har jag haft en fruktansvärd vecka!

Våra planer på att renovera badrummet innan vi flyttade in i huset har gått åt helvete. Vi upptäckte fukt och mögelskador i en vägg när vi började riva.

Efter mängder av samtal, tusen frågetecken, stress, oro, en bebis som slutat röra sig i magen och sömnlösa nätter verkar det äntligen som vi är på väg mot en lösning. Säljarnas försäkring står för halva skadan och antagligen blir säljarna tvungna att betala resten. Men detta kommer ta tid!

Tyvärr kommer vi antagligen inte kunna flytta in i huset förrän i januari, som det ser ut nu. En vägg har fått rivas och nu står det fläktar som ska torka ut fukten i två rum. Det finns bara ett badrum, så det går inte att bo där förrän allt är klart.

Vi gjorde ändå en besiktning innan vi skrev kontrakt, utan att det visade något tecken på fukt, så detta är som att leva sin egen mardröm!

Nu på lördag måste vi flyta från vår lägenhet. Vi kommer bo hos min sambos mamma tills allt är klart, ca en månad..

Vi hade sett fram emot att fira jul och fixa i huset de närmsta veckorna, men allt bara togs ifrån oss! Det känns fruktansvärt tungt just nu! :(

• ananas86
    MagdalenaZ skrev 2013-11-26 10:53:42 följande:
    Oj va tråkigt! 

Sen blir man så ledsen när folk säger: "men ni får flyttta in innan barnet kommer åtminstonde"

Deras huvuden vill man nästan bara slita loss :)

Man har mentalt redan flyttat in och så rivs liksom drömmarna pga en besiktningsman som inte har gjort sitt jobb. Usch, lider verkligen med dig...

Men för att komma med något positivt, du får vila upp dig hos svärmor (slippa städa och laga mat och dela ansvar lite) så du har kraft att flytta in sen när det är dags... Bit bara ihop !

Tack för stödet! :)

Ja, folk ska alltid kommentera och ha så mycket åsikter om allt!

Vi får väl alla här höra att vi antingen har stor eller liten mage för att vara i den veckan vi är i.. Fattar inte varför de måste säga något alls om storleken på magen, det är ju jättestor skillnad från person till person!

Du har rätt i att jag får passa på att samla krafter hos svärmor! :) Hon är bara glad att vi ska bo där, men jag kan inte med att låta mig bli uppassad allt det mycket! ;) Får väl hjälpa till med lite städ och matlagning i alla fall.. :)

Ska reklamera besiktningen också, besiktningsmannen vägrar erkänna att han har gjort fel. Så då får jag sätta mig och skriva ett långt brev till Allmänna reklamationsnämnden..
  • ananas86
    Sirek skrev 2013-11-27 07:47:06 följande:
    Ananas86: hur gammalt var badrummet? Lite det som avgör ersättning i detta fall. Som köpare har ni ju att förvänta att badrummet håller en viss standard, men då utgår man från teknisk livslängd för att bedöma den. Men gjorde inte besiktningsmannen någon fuktmätning när han kollade badrummet? Brukar göras runt brunnen och på väggen i våtzonen. Fukt är så himla tråkigt men hoppas det löser sig snabbt för er!

Huset är byggt 1993 och badrummet är original. Fuktskadan beror på en läcka i ett vattenrör och det syntes inget på utsidan av väggen. Kopparrören ska ha en livslängd på 50 år, så detta är inget som går under vår undersökningsplikt.

Däremot hade besiktningsmannen med sig fuktmätare och han kollade i vägarna och golvet i badrummet, men har ändå missat detta. Han var noga med att påpeka att han var extremt noggrann och har skrivit i besiktningsprotokollet att han använt fuktmätare. Så både vi och säljarna litade på att det inte fanns någon fukt

Nu har det hamnat i det läget att säljarnas villaförsäkring täcker halva skadan och resten ska väl säljarna stå för. Men om de vägrar kan vi bli tvungna att gå vidare till domstol och det orkar vi inte.

Vi anser att besiktningsmannen, som utger sig för att vara den bästa på marknaden, borde ha upptäckt fukten som var tydlig bakom våtrumstapeten. Då hade allt hamnat i ett annat läge. Säljarna hade fått fixa fukt- och mögelskadorna innan vi ens hade gått med på att skriva kontrakt och vår inflyttning hade inte blivit försenad.

Man tror ju inte att man ska hamna i detta läget, utan hem, få ringa alla samtal och reda ut vem som ska göra vad helt själv. Speciellt inte när man har betalat en besiktningsman 12 000 kr och han inte hitta något tecken på fukt alls. Det gör inte saken bättre att mäklaren inte hjälpt oss reda ut detta heller! :(

Pga all stress oroar jag mig för mini i magen, har inte alls känt lika mycket rörelse sen detta med huset hände. Magen är stenhård hela tiden och jag tycker att den har dragit ihop sig och blivit mindre. Ska till BM på tisdag så då hoppas jag att måtten på magen och hjärtljudet är bra! Vet inte vad jag tar mig till om något skulle hända mini nu också, klarar inte det! :S
  • ananas86

Japp, det fanns några som kostade runt 10 000 kr, men de hade inte alls lika bra rykte.. Vi bor i Göteborg och vad jag har förstått är det dyrare i storstäderna.

Har pratat med besiktningsmannen två gånger och försökt få honom att betala tillbaka en del i alla fall, men han tycker att han har gjort sitt jobb och att alla kan göra misstag.

Vi fick jättebra intryck av honom när han gjorde besiktningen i augusti, men nu vet jag inte vad jag ska säga om honom. Trodde han var mer mån om sitt rykte och sina kunder än så här!

Ska sätta mig och skriva en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden nästa vecka, när vi har flyttat ut ur lägenheten. Har ju inget att förlora på det och både kommunens konsumentvägledning och Villaägarnas riksförbund tyckte att jag skulle reklamera besiktningen!

• ananas86

Hej alla!

Nu har jag inte skrivit här på en vecka.
    Det har varit en väldigt händelserik vecka och först nu känner mig lite lugnare efter allt.

Förra lördagen flyttade vi från vår lägenhet, själva flytten gick jättebra.
    Fyra starka killkompisar till min sambo och en av hans bröder hjälpte till att bära, så det gick väldigt smidigt. :)

På lördagskvällen och söndagen flyttstädade vi lägenheten, det var däremot inte alls lika lätt och smidigt. 
    Har känt mig helt utmattad efter det, både fysiskt och psykiskt.
    Det blev helt enkelt för tungt för min kropp, både pga graviditeten och min skolios.
    I kombination med för lite sömn, blev det alldeles för mycket.

Nu börjar jag hitta energi igen och det känns helt okej att bo ett tag hos svärmor.
    Vi har bott här sen i lördags och har fått hela övervåningen i huset för oss själva. 
    Idag är jag ledig och är själv hemma en hel dag för första gången på väldigt länge.
    Har hunnit med en massa saker och varit ute med hunden och lekt i snön. :)  

Har pratat med byggföretaget som ska reparera skadan i vårt badrum också.
    De ska göra en ny fuktmätning nästa vecka och förhoppningsvis är det torrt då, så de kan börja bygga upp det nya.
    Fick även veta att vi inte kommer få någon räkning från byggföretaget alls, utan halva kostnaden går till säljarnas försäkringsbolag och resten skickas till säljarna. Förhoppningsvis betalar då säljarna sin del utan att ifrågasätta något.

I tisdags var vi på nytt fosterhjärtultraljud (andra kontrollen pga att jag själv föddes med hjärtfel)
    Allt de kunde se såg perfekt ut, men mini ville inte riktigt samarbeta och vred sig bort och sparkade hejvilt. :)
    Läkaren såg det bara som ett friskhetstecken, för vem skulle inte bli störd av att bli petad på med en ultraljudsstav i över 30 min! :P

Efter ultraljudet var det nytt besök hos BM. Fick mäta magen för första gången, hade ett mått på 24 cm i vecka 25+5.
    Allt såg jättebra ut och sambon fick höra hjärtljudet för första gången.
    Det enda som oroade mig lite var att urinprovet visade svagt positivt för bakterier, så BM skickade iväg det.
    Hoppas verkligen inte jag har urinvägsinfektion!

Har lämnat in ansökan om tjänstledighet på jobbet nu också.
    BF är 12:e mars och jag söker föräldrapenning från 3:e mars.
    Har en vecka semester kvar också, så tänkte ta ut den veckan innan.

Känns skönt att börja planera för föräldraledigheten nu, efter jul kommer tiden nog gå väldigt snabbt till slutet av februari, då det är dags att gå hem.

Vi är inte riktigt överens om min lön bara.
    Har en fast tjänst på 31 timmar/vecka i snitt, men jobbar i snitt ca 34 timmar/vecka.
    Utöver det kommer Ob-ersättning och ansvarstillägg.
    Personalchefen på jobbet räknade ut en årslön som var ca 50 000 kr lägre än den jag räknat ut själv.
    Jag tog mina lönespec:ar från senaste halvåret och tog ett snitt som jag multiplicerade med 12 månader.

Min närmsta chef räknade som jag, men personalchefen verkar räkna på något helt annat sätt.

Vet att man inte får räkna med semesterlön och sjuklön, men man måste ju ändå få med de timmarna man skulle ha jobbat.. (sjuklönegrundande frånvaro)

Hur har ni andra räknat fram er årslön och årsarbetstid om ni har tillägg på er lön, t ex ob-ersättning, mertid och ansvarstillägg?

MagdalenaZ: Det är väl du som jobbar på Försäkringskassan?
    Hur ska man räkna egentligen? Känns ju konstigt att det kan skilja 50 000 kr på årslönen mellan min och personalchefens uträkningar!

Ursäkta det megalånga inlägget, men hade mycket på hjärtat idag, hoppas någon orkar läsa! :P

• ananas86
    MagdalenaZ skrev 2013-12-06 13:58:43 följande:
    Jag måste bara säga en sak, Det är riktigt kul att dela med sig av den här livshändelsen i livet med er.. trots att vi aldrig träffats eller aldrig kommer att fysiskt ses, att dela både upp och nedgångar i graviditeten har stärkt, ialla fall, mig.. Jag slipper känna mig ensammast i världen och jag slipper känna mig gnälligast (jag uppskattar iaf "gnällinläggen", för jag känner ofta igen mig). Även om jag inte svarar på allt som jag hade velat svara på, så läser jag ändå allt Skrattande

Vi är verkligen världens starkaste framtida mars-mammor!!
    Håller helt med dig!

Har inga syskon eller nära vänner som har barn eller är gravida, så hade känt mig väldigt ensam i graviditeten utan er här!

Har självklart varit inne och läst den senaste veckan också, trots att jag inte har haft ork att svara.

Det är tur att vi har varandra här och att man kan skriva om allt här i tråden!

Trevlig helg och kram på er tjejer!
  • ananas86
    MagdalenaZ skrev 2013-12-06 15:27:48 följande:
    ananas86: ang. din lön så kan det vara så att du och chefen inte kommer överens och då får du ju hävda din rätt, alltså skicka in underlag på det du tycker du har och haft i inkomst. Som du säger, lönespecifikationer, scheman osv.. Det är inte alltid man går på det chefen säger! :)
    Kan du styrka att du arbetat 34 tim/ vecka senaste 6 månaderna (och haft de tillägg, förutom mertid i vissa fall, du haft) så ska FK besluta utifrån ditt yrkande!
    MagdalenaZ skrev 2013-12-06 15:31:39 följande:
    ananas86: skönt att kostnaden splittades på försäkringsbolag och säljaren! .. har du/ni funderat på att lägga det på rotavdrag om det nu råkar komma kostnader på er?

Vila dig nu efter flyttstäd och annat!
    Tack för infon! :)

Det känns bra att veta att det inte behöver vara arbetsgivarens uppgifter som FK går på.
    Men jag hoppas att vi ska komma överens, personalchefen har ju inget att förlora på att skicka in rätt inkomstuppgifter.
    De har ju tillgång till samma underlag som jag har och jag är långt ifrån den första som är föräldraledig eller sjukskriven. Känns lite tröttsamt, vi är ändå ca 130 anställda på företaget, så det borde ju inte vara några problem!

Ang rotavdraget kommer vi använda oss av det på den renoveringen som vi själva tänkt göra (redan innan vi upptäckte skadan) Den offerten är redan klar och de hantverkarna kommer kunna börja så fort försäkringsbolagets hantverkare är klara med sitt.

Förhoppningsvis kommer vi inte bli inblandade alls i kostnaderna för försäkringsbolagets hantverkare.
    Det är visserligen vårt hus, men det är försäkringsbolaget som har anlitat de hantverkarna, som i sin tur jobbar åt säljarna. Vi är ju inte kund hos någon av dem.
    Känns väldigt invecklat, men så länge säljarna betalar sin del (vilket de sagt att de kommer göra) behöver vi endast bry oss om offerten från "våra" hantverkare. :)

Ja, nu ska jag ta det lugnt ikväll, ska jobba hela helgen!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014