• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • anaconda

blää jag har blivit sjuk. Börja här om dagen med lite snorigt men imorse när jag vakna så hade allt exploderat totalt, knappt sovit nåt i natt alls då ja vaknat hela tiden av en torrhosta som heter duga, hostar så jag typ kräks sen är jätte snorig fast de sitter i bihålorna mest. Ringde VC då jag misstänker att ja har bihåleinflammation men fick inte komma på tid till läkaren då han tyckte ja kunde avvakta men va faan ska ja må så här hela helgen tänkte dom? när jag är helt slut som människa redan. Dr rekommendera en nässpray med kortison i, som ja kunde ta en gång om dagen i ca 3 dagar kanske men inte mer. Sen köpte ja hostmedecin mot slemhosta (fick ej ta mot torrhosta som gravid) men tänkte att mot slemhosta är bättre än inget.  Så får se hur de går i helgen nu då.

BF 16 Mars 2014 ❤
  • Zobeideh
    Längtanefterlilladig skrev 2013-08-30 14:53:52 följande:
    Ska absolut tänka på det du skriver & jag meddelar hur det gått. Men blir nog inte fören ikväll. Har läst att det ska vara lätt att hitta sitt eget hjärtljud från den stora artären i ljumsken. Men det måste ju gå ganska lätt att skilja på sitt eget & barnets hjärtljud. Barnets slår väl dubbelt så snabbt, minst!!?
    Jag lyssnade först på mitt eget hjärtljud och därefter letade jag upp barnets hjärtljud och det lät inte alls samma =) Va jag hört ska det slå dubbelt så snabbt. Men vet inte riktigt om jag hörde att de va dubbelt jag kanske gjorde det. :) För emellanåt så blev det så svagt så man hörde knappt något. Men när man väl prickar rätt så slår det rätt kraftigt ;) Så ha inte volymen på max då lär det göra ont i öronen haha!

Ta det på kvällen det ska tydligen vara lättast då. Det står i manualen att tipset är att använda den 30 min efter man vaknat eller 1 timme efter man ätit eller 30 min innan man ska gå och lägga sig =)
  • Awanata
    Zobeideh skrev 2013-08-30 15:32:42 följande:
    Jag lyssnade först på mitt eget hjärtljud och därefter letade jag upp barnets hjärtljud och det lät inte alls samma =) Va jag hört ska det slå dubbelt så snabbt. Men vet inte riktigt om jag hörde att de va dubbelt jag kanske gjorde det. :) För emellanåt så blev det så svagt så man hörde knappt något. Men när man väl prickar rätt så slår det rätt kraftigt ;) Så ha inte volymen på max då lär det göra ont i öronen haha!

Ta det på kvällen det ska tydligen vara lättast då. Det står i manualen att tipset är att använda den 30 min efter man vaknat eller 1 timme efter man ätit eller 30 min innan man ska gå och lägga sig =)

Ett annat tips är att vara kissnödig om det är svårt att hitta! Då ska det vara lättare att höra. Jag hör bara om jag är kissnödig nu och vet inte om det är för att bebisen "trycks" upp eller vad det nu kan bero på.. läste det på ett annat forum och när jag provade då så hittade jag direkt
  • Längtanefterlilladig
    Tinapina skrev 2013-08-30 15:21:18 följande:

Är det någon här inne som har astma och medicinerar den? Jag vågar inte använda doppler då BM starkt avrådde från det:/ får snällt vänta tills rul.

Ja alla barnmorskor verkar vara anti både UL & doppler. Men riktig forskning har inte gjorts om det är skadligt eller inte. Jag kan tycka att hålla en mobiltelefon precis över livmodern också bör vara skadligt.

Man ska inte göra ett ultraljud om dagen kanske men som vissa här har skrivit innan så är oron som en mamma kan uppleva likställt med oron som ultraljudet ger barnet. Men jag vet inte. Just nu känns det som att jag testar idag med dopplern. Sen håller jag mig borta från den (om jag nu kan det) hihi.
  • Tinapina

Jag försöker tänka positivt. Än så länge är jag gravid och tänker på mig själv som så och skulle det visa sig sen att något gott galet så har jag iallafall fått vara lycklig istället för orolig. I övriga livet är jag en person som oroar mig över allt men inte så mkt över grav, märkligt.

Vår väg till grav har varit allt annat än rak så jag tror att jag helt enkelt bars är löjligt glad att vi ens kommit hit (om än med mkt hjälp och många tårar och år som gått)

Tror jag ska köpa en sån där tratt när tiden är inne:)

• Längtanefterlilladig
    Tinapina skrev 2013-08-30 16:46:56 följande:

Jag försöker tänka positivt. Än så länge är jag gravid och tänker på mig själv som så och skulle det visa sig sen att något gott galet så har jag iallafall fått vara lycklig istället för orolig. I övriga livet är jag en person som oroar mig över allt men inte så mkt över grav, märkligt.

Vår väg till grav har varit allt annat än rak så jag tror att jag helt enkelt bars är löjligt glad att vi ens kommit hit (om än med mkt hjälp och många tårar och år som gått)

Tror jag ska köpa en sån där tratt när tiden är inne:)

Det är jätte bra att tänka positivt. Alla är oroliga till en viss grad. Det sa min barnmorska är helt normalt. Jag är nog mer nyfiken just nu & vill också höra min bebis som många här gjort. Sen kan man ju såklart inte få runt & tänka att man ska få missfall. Och de tankarna har jag kommit ifrån nu. Jag har ett väldigt kontrollbehov och det är svårt att släppa kontrollen. Man kan inte kontrollera en graviditet sa min barnmorska. Man kommer vara orolig hela livet för barnet. Graviditet, förlossning, utveckling, första dagen på förskolan, vänner, skolan osv. Det är bara så .

Verkar inte bli någon doppler för mig idag. Maken fick jobba över & jag är utan bil (den är på lagning). Så jag får hålla mig.
  • Tinapina

Går det inte att beställa på nätet? Brukar vara ganska kort lev.tid på det mesta idag:)

Jo, oroa sig gör man mer ju större de blir tycker jag;) min dotter är född med kejsarsnitt och det jag oroar mig mest för är en "vanlig" förlossning. Snacka om att tappa kontrollen,hua!

Jag har bara 4 veckor kvar till rul och längtar:)

• Lovely90
    Tinapina skrev 2013-08-30 16:46:56 följande:
    Jag försöker tänka positivt. Än så länge är jag gravid och tänker på mig själv som så och skulle det visa sig sen att något gott galet så har jag iallafall fått vara lycklig istället för orolig. I övriga livet är jag en person som oroar mig över allt men inte så mkt över grav, märkligt. Vår väg till grav har varit allt annat än rak så jag tror att jag helt enkelt bars är löjligt glad att vi ens kommit hit (om än med mkt hjälp och många tårar och år som gått) Tror jag ska köpa en sån där tratt när tiden är inne:)

Jag har inte varit det minsta orolig faktiskt. Mest tänkt att det som händer är meningen att det skall hända. Vet inte om jag tar det ganska enkelt för att det gick så fort, vi hade inte ens börjat "försöka" på riktigt utarn hade egentligen tänkt vänta ett litet tag till. Klart man vill behålla det nu men om det skulle det hända något nu så är det inte meningen att vi skall bli föräldrar än :)
  • Längtanefterlilladig

Är det någon mer än jag som upplever att man är tung i magen. Jag vet inte hur jag ska förklara det. Men om jag sätter mig ner plötsligt så känns det så bastant i magen som om jag hade satt mig på något riktigt hårt. Och nu tog jag cykeln en sväng & det var samma då. Kändes inte bra i magen. Vet inte hur jag ska förklara alls för att ni ska förstå vad jag menar. Det är inte som en tyngdkänsla neråt. Men det är en tyngdkänsla. Som om jag redan hade haft ett barn i mig på 2 kg. Upplever det som att jag är öm i magen också. Såhär har jag haft det flera gånger. Typ från vecka 10 fram tills nu. Och läkaren fattade inte vad jag menade. Allt såg bra ut sa han bara. Är det någon som har samma?Kanske är det livmodern som jag känner så oerhört tydligt eller så är det nerv i kläm. Vet inte.

• Zobeideh
    Längtanefterlilladig skrev 2013-08-30 18:34:01 följande:
    Är det någon mer än jag som upplever att man är tung i magen. Jag vet inte hur jag ska förklara det. Men om jag sätter mig ner plötsligt så känns det så bastant i magen som om jag hade satt mig på något riktigt hårt. Och nu tog jag cykeln en sväng & det var samma då. Kändes inte bra i magen. Vet inte hur jag ska förklara alls för att ni ska förstå vad jag menar. Det är inte som en tyngdkänsla neråt. Men det är en tyngdkänsla. Som om jag redan hade haft ett barn i mig på 2 kg. Upplever det som att jag är öm i magen också. Såhär har jag haft det flera gånger. Typ från vecka 10 fram tills nu. Och läkaren fattade inte vad jag menade. Allt såg bra ut sa han bara. Är det någon som har samma?Kanske är det livmodern som jag känner så oerhört tydligt eller så är det nerv i kläm. Vet inte.
    Menar du som en smärta eller bara en tyngd?. Jag känner mig ibland tung i magen precis som  jag är längre gången än va jag är. Och gör jag något snabbt så kan de kännas som de strålar från äggstocken? hmm ja en konstig känsla. Svårt att förklara men jag antar att det är för där är så mycet som händer och kroppen kanske inte är van vid det? Hm ja jag vet inte hehe. Riktigt svårt att förklara men ibland känns det bara konstigt.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014