• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Idiiis91
    Mango08 skrev 2013-09-16 18:29:32 följande:

Jag har sedan igår börjat känna fosterrörelser på riktigt! Det är inte bara fladder, utan små buffar, som om bebisen sparkar mot livmoderväggen. Buffarna är ganska diffusa och jag känner de bara när jag ligger eller sitter stilla, men jag har aldrig känt något liknande i hela mitt liv så det måste vara bebisen! Det är supermysigt! Jag längtar tills man kan känna av sparkarna även utanpå magen så att min sambo också kan på uppleva denna häftiga känsla! :D

Åh jag får prova att smörja varje gång de kliar då :) å hoppas på att de blir bättre för mig med :)
  • anna14

majsa88: Vi väntar på resultat... om det är dåligt kommer det via telefon imorgon eller onsdag... om det är bra blir det på posten denna veckan, men även då måste vi vänta 2v till på en mer djupgående analys & ultraljud för att kolla organ!

• flowers

Det är säkert bara jag i hela världen som känner så här!!!
    Ena dagen njuter jag av att vara gravid och verkligen längtar efter den lille.
    Nästa dag så hatar jag allt som har med graviditeten att göra och önskar att jag inte är gravid och hatar min pojkvän.
    Jag har blivit störd i huvet!!!       

• Idiiis91
    flowers skrev 2013-09-16 22:36:01 följande:

Nästa dag så hatar jag allt som har med graviditeten att göra och önskar att jag inte är gravid och hatar min pojkvän.

Har sånna dagar jag med så du är inte ensam!

Hormonerna spelar en ett spratt!
  • ananas86
    Hallonpaj88 skrev 2013-09-16 20:09:46 följande:
    Jobbar ni alla?

Jag är sjukskriven 3 veckor pga stressreaktion. Höll på att gå in i väggen. Jag arbetar som redaktör på en tidning men har gjort lite allt i allo den sista tiden för att företaget gått dåligt. Nu ska min chef anställa 2 nya personer och då trodde jag att jag ska få återgå till mina egentliga sysslor. Men nu vill min chef att jag ska omplaceras eller så hotade han med att jag inte kan jobba kvar. Jag sa att jag inte godtar det och att han då får sparka mig, men han kommer nog inte våga det för han vet att det inte är lagligt att avskeda pga sjukskrivning eller graviditet. Jag mår jättedåligt och vill bara säga upp mig o få må bra igen men vet inte hur det kommer påverka min a-kassa och föräldrapenning :(

Jag jobbar i butik med långa öppettider. (7-23) Det fungerar bra än så länge, trots att mina arbetstider varierar jättemycket. Men jag är väldigt trött de kvällarna jag jobbar till 23 numera.

Börjar bli riktigt nervös inför att berätta för min närmsta chef att jag är gravid. Det är en kvinna i 45-50-års åldern, hon har barn själv. Man tycker ju att hon borde vara väldigt förstående och stöttande, men så verkar det inte vara..

Det är nämligen så att hon sagt till flera av mina kollegor att de valt ett yrke som inte passar att kombinera med småbarn. Företaget har ingen skyldighet att anpassa våra arbetstider så vi kan hämta på dagis osv, enligt henne. Allt sånt skulle vi tänkt på innan vi valde yrket eller valde att skaffa barn, har mina kollegor fått till svar.

Flera kollegor har blivit av med sina heltidstjänster när de har kommit tillbaka efter mammaledighet. De har istället fått en deltidstjänst helt plötsligt.

Jag har jobbat på företaget i 7 år och är fastanställd på ca 80%. Är jättenervös för vad hon kommer säga till mig. Till saken hör också att vi precis har köpt hus, så jag kommer verkligen vara beroende av min lön och en stabil inkomst framöver.

Jag har tänkt att vänta med att berätta till efter RUL 16/10. Jag och min sambo planerar att dela lika på föräldraledigheten, så jag kommer vara borta ett drygt halvår från jobbet. Har inga önskemål om att ändra på mitt schema heller, så jag hoppas att jag kommer få bättre respons än vad mina kollegor fått. Men jag är som sagt väldigt nervös över detta!

Hur känner ni andra inför att berätta om er graviditet på jobbet? Har ni bra chefer?

Ni som har berättat vad fick ni för respons?
  • ananas86
    flowers skrev 2013-09-16 22:36:01 följande:

Jag känner precis likadant. Känslorna är en blandning mellan "jag är lyckligast i världen" "tänkt om det är något allvarligt fel på barnet i magen" och "är jag verkligen redo för det här"

Ena stunden tycket jag att min sambo är den mest underbara och perfekta på jorden och nästa stund tycker jag att han är en omogen idiot..

Men jag antar att det är helt normalt att känna alla dessa känslor..
  • Zobeideh

Om 3 timmar sitter man i rummet med BM. Och vet hur det verkligen ligger till. Jag e såååå nervös så jag har magont!

• Heene
    Zobeideh skrev 2013-09-17 08:21:47 följande:
    Om 3 timmar sitter man i rummet med BM. Och vet hur det verkligen ligger till. Jag e såååå nervös så jag har magont!
    Det kommer gå bra!
    Uppdatera när du kommer tillbaka igen =)
  • MagdalenaZ

Zobeideh: lycka till nu! Skriv sen hur det gick! :)

Flowers: du är absolut inte ensam!! *styrkekram* bruna flytningar/blödningar i en och halv vecka. Ska till läkare imorgon. Även om de säger att det inte är farligt kan man inte låta bli att tvivla.. pojkvännen har oftast inte ett rätt men det är värre nu. Är jag ensam att känna : oj, ska jag ha barn med den här mannen? Tänk om han inte är rätt för mig, tänk om han vänder mentalt och blir psykopat eller lämnar mig när jag fött?

Sen ska jag inte börja hur soppan i min familj ser ut som gör att jag tvivlar varje dag till att jag ska sätta ett oskyldigt barn i den.. men mestadels tror jag att det är graviditetshormoner som spökar!

Låt oss dela med oss av dom så vi gör den här resan lite roligare :)

Hallonpaj88 Jag jobbar, varje dag 8-17, har enormt förstående chef (berättade för henne v 8) och kanske ännu mer förstående kollegor (som består av 95% kvinnor som har barn och barnbarn). Din chef kan inte sparka dig och om du nu mår så dåligt på jobbet kan du säga upp dig (kolla gärna med akassan i vilken utsträckning du kan göra det) föräldrapenningen kommer inte påverkas så länge du registrerar dig hos arbetsförmedlingen som arbetssökande dagen efter du sagt upp dig. Men bit ihop så länge du orkar och han kan inte belasta dig mer .. vi har väldigt stark lagstiftning som skyddar oss mot just sådana idioter.

Ananas86: detta gäller dig också, kontakta facket om du märker av attitydsförändring hos din chef!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014