Hallonpaj88 skrev 2013-09-16 20:09:46 följande:
Jobbar ni alla?
Jag är sjukskriven 3 veckor pga stressreaktion. Höll på att gå in i väggen. Jag arbetar som redaktör på en tidning men har gjort lite allt i allo den sista tiden för att företaget gått dåligt. Nu ska min chef anställa 2 nya personer och då trodde jag att jag ska få återgå till mina egentliga sysslor. Men nu vill min chef att jag ska omplaceras eller så hotade han med att jag inte kan jobba kvar. Jag sa att jag inte godtar det och att han då får sparka mig, men han kommer nog inte våga det för han vet att det inte är lagligt att avskeda pga sjukskrivning eller graviditet. Jag mår jättedåligt och vill bara säga upp mig o få må bra igen men vet inte hur det kommer påverka min a-kassa och föräldrapenning :(
Jag jobbar i butik med långa öppettider. (7-23) Det fungerar bra än så länge, trots att mina arbetstider varierar jättemycket. Men jag är väldigt trött de kvällarna jag jobbar till 23 numera.
Börjar bli riktigt nervös inför att berätta för min närmsta chef att jag är gravid. Det är en kvinna i 45-50-års åldern, hon har barn själv. Man tycker ju att hon borde vara väldigt förstående och stöttande, men så verkar det inte vara..
Det är nämligen så att hon sagt till flera av mina kollegor att de valt ett yrke som inte passar att kombinera med småbarn. Företaget har ingen skyldighet att anpassa våra arbetstider så vi kan hämta på dagis osv, enligt henne. Allt sånt skulle vi tänkt på innan vi valde yrket eller valde att skaffa barn, har mina kollegor fått till svar.
Flera kollegor har blivit av med sina heltidstjänster när de har kommit tillbaka efter mammaledighet. De har istället fått en deltidstjänst helt plötsligt.
Jag har jobbat på företaget i 7 år och är fastanställd på ca 80%. Är jättenervös för vad hon kommer säga till mig. Till saken hör också att vi precis har köpt hus, så jag kommer verkligen vara beroende av min lön och en stabil inkomst framöver.
Jag har tänkt att vänta med att berätta till efter RUL 16/10. Jag och min sambo planerar att dela lika på föräldraledigheten, så jag kommer vara borta ett drygt halvår från jobbet. Har inga önskemål om att ändra på mitt schema heller, så jag hoppas att jag kommer få bättre respons än vad mina kollegor fått. Men jag är som sagt väldigt nervös över detta!
Hur känner ni andra inför att berätta om er graviditet på jobbet? Har ni bra chefer?
Ni som har berättat vad fick ni för respons?