Inlägg från: Lovely90 |Visa alla inlägg
  • Lovely90

Första barnet - BF Mars 2014

Konstig känsla i kroppen nu, sista julen vi bara är två. Nästa år är vi en familj på riktigt. Bara jag som tycker att denna julen mest känts som en transportsträcka? Annars brukar julen vara det jag ser framemot mest av allt!

• Lovely90

Har smörjat mage, bröst, sidor oxh ryggslut med olja ett bra tag. Skulle gärna vilja veta vad för olja som kan användas för att slippa spricka under FL.

• Lovely90

Tänk att det bara är tre dagar kvar på 2013 nu, sedan är 2014 här. Året då vi skall bli föräldrar!

Det känns skönt att det inte satt igång för någon av oss än. Min mammas kusin fick barn i v.30 och han har klarat sig bra (även om hans start i livet var bra). Är själv i v.31 nu och hoppas bebis stannar inne några veckor till :).

• Lovely90

Har också funderat lite det senaste på vad som gäller för BF. Egentligen tycker jag min BF är bra, 5/3 MEN enligt sista mens är det en vecka tidigare 26/2. Saken är den att vi gjorde ett negativt test när mensen inte kom runt midsommar men det visade negativt.

Sedan tänkte vi inte mer på det förrän jag i juli började spy och må illa helt plötsligt. Gjorde ett nytt test som var positivt, där och då hade vi ju ingen aning om vilken vecka vi var i. Kontaktade mödravården och fick träffa BM första gången, vi bokade in ett UL för att kolla ungefär hur långt gången jag var. Fick då datumet 5/3. Nu det senaste har jag blivit lite orolig om BF kanske skulle vara 26/2 ändå (är orolig för att få för tidigt, känner mig inte redo till februari).

Så min fråga till er blir: Hur tidigt kan man göra ett positivt gravtest? Man man räknar bakåt från när jag testade negativt så var jag i v.4 när det testet gjordes.

• Lovely90

Fick precis hem papper på att jag blivit beviljad graviditetspenning från och med 7/1, känner mig dock mycket bättre i ryggen nu än när jag sökte. Någon som vet hur det fungerar om man väljer att avstå i alla fall ett tag till? Kan man vänta med att skicka in försäkran av graviditetspenning? 

• Lovely90

Jag har haft massa sammandragningar i flera veckor, dock inga som gör ont och de går över snabbt. Fick beviljad gravpenning från och med tisdag men kommer nog försöka jobba lite till. Gällande kläder så gick jag igenom min garderob innan jul och la upp allt som inte passar längre i förrådet. Hade också ångest över att det var så mycket som satt fult. Är för stor för många av mina vanliga kläder, men för liten för mammakläder. Så ett litet tips till er som har svårt att hitta kläder i era garderober, släng ut allt som inte passar och spara bara det ni kan använda. Sparar både tid och tårar. På julafton lyckades jag trots magen klä mig i tight tröja och fodral kjol (som jag köpt för flera råden) och det var riktigt snyggt! Ikväll tror jag det blir svart långklänning (samma som jag hade på examen, i januari). Önskar er alla en härlig kväll trots klädproblemen, jag vet precis hur det känns! Idag verkar jag ha kläderna klara, istället får jag dras med ett öga som krånglar så det blir definitivt inga linser och får se om det blir något smink..

• Lovely90
    Emmlala skrev 2014-01-01 13:01:24 följande:
    Jag är förskollärare på en småbarnsavdelning, fick inte beviljat graviditetspenning... Vet inte hur jag ska kunna jobba..!? Fast är sjukskriven sedan en månad tillbaka för foglossningar och ischias, så får väl "hoppas" att jag kan vara fortsatt sjukskriven i stället då...

Konstigt. Jag är förskollärare på småbarn och fick beviljat :)
  • Lovely90

V.32 idag, allt rullar på som vanligt. Känner mig varken tröttare än vanligt eller har ont. Är lite avis på er som börjar få lite krämpor. Det innebär ju att det närmar sig.

Har gravpenning beviljad från tisdag men skall försöka jobba lite till. Min BM var inte så glad åt min tanke att jobba till BF, så får väl lyssna lite på henne med. Får se hur det känns när det rullar på ordentligt efter julen. Det har ju inte varit speciellt mycket barn på jobbet de senaste veckorna. 35 barn på tisdag kanske tar musten ur mig. Hehe.

• Lovely90
    LillsmurfanLisa skrev 2014-01-02 17:20:12 följande:
    Ligger bebis i säte? Kan de fixeras i säte? 

Jag hade fått för mig att man alltid kan försöka vända dem, även när det inte är så långt kvar till BF. Är jag helt ute och cyklar eller har jag missförstått dig? Eller vill du kanske inte utsättas för vändningsförsök? 
    Barnet kan inte fixeras i säte vad jag vet. Man kan göra vändningsförsök och de görs sent men det finns då risk att bebisen vänder sig tillbaka samt att navelsträngen hamnar runt halsen. Jag är lite rädd att vår plutt skall ligga i säte då både jag och sambon gjorde det (vi är båda födda genom snitt). Min mamma valde att avstå från vändningsförsök och min sambos mamma försökte föda i säte men det slutade med snitt ändå. 

Så om det visar sig att vår ligger i säte kommer jag välja snitt direkt. Men BM trodde hen låg med huvudet ner sist, så jag hoppas att det håller sig så :).
  • Lovely90
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-02 20:25:54 följande:
    Är det ärftligt att ligga i säte?Min mamma akutsnittades då jag låg i säte fast de TRODDE att jag låg med huvudet ner (bra koll). Jag kom också ut som en liten fällkniv.

BM visste inte riktigt, hon sa att vi får se om det är ärftligt. Hon skall hålla lite extra koll (som om man inte behöver det på alla) och om hon är osäker i slutet så får vi göra ett till UL för att vara säkra. Men har svårt att se hur det skulle vara ärftligt egentligen, men jag vet inte :).
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014