• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Heene
    Hallonpaj88 skrev 2013-09-17 22:05:28 följande:

Nu kanske jag är jätteseg men är inte bb stockholm på danderyds sjukhus..?:)
    nej, bb stockholm är på sös. Om det inte är jag som fått det hela om bakfoten...
  • Hallonpaj88
    Heene skrev 2013-09-17 22:21:34 följande:
    nej, bb stockholm är på sös. Om det inte är jag som fått det hela om bakfoten...

Men flera jag känner har fött på bb stockholm på danderyd. Bla min svägerska. Kan det finnas fler? Är inte insatt än :)
  • anaconda
    Xora skrev 2013-09-17 22:01:02 följande:

Apropå bb, är det någon som funderar på Nyköping? För mig kommer det bli antingen där eller i Eskilstuna, och jag vet inget om nåt av det.

Jag är född på msk i Eskilstuna, alla mina vänner som fått barn har fött där oxå och har väl inte hört nåt direkt negativt om de!
  • Heene
    Hallonpaj88 skrev 2013-09-17 22:26:36 följande:

Men flera jag känner har fött på bb stockholm på danderyd. Bla min svägerska. Kan det finnas fler? Är inte insatt än :)
    Jag är inte ett dugg insatt där jag kan mkt väl ha fel på namnen =)
    Kommer nog kolla upp bättre senare. Innan Rul vågar jag inte göra så mkt alls faktiskt. Tänk om det skulle visa ngt dåligt...
  • Xora
    anaconda skrev 2013-09-17 22:30:47 följande:
    Jag är född på msk i Eskilstuna, alla mina vänner som fått barn har fött där oxå och har väl inte hört nåt direkt negativt om de!

Jag är också född i Eskilstuna. Får fråga mor om det när vi berättat =) Min syster födde sin son i Nyköping, för snart 7 år sen, så jag ska fråga henne också om det. Egentligen spelar det mig nog ingen större roll; problemet här är att vi inte har körkort, så att ta bilen när det är dags blir svårt =P
  • Heene

Du hade helt rätt Hallonpaj. Det är jag som inte hängt med =)
    Hittade länken till den sidan jag var inne på för flera månader sen och som jag föll för.
    Södra BB hette det. så nu vet jag det till det är dags att kolla upp mer noggrant och välja vart jag helst vill föda =)
    Tack för uppvaknandet, känns tryggare att få reda på sånt här i tid =P

• flowers

Det är nästan så jag glömt bort vilken vecka jag är i men någonstans i vecka 13+.
    Ska till BM nu i slutet av veckan och jag längtar så...

• Hallonpaj88
    Heene skrev 2013-09-17 22:49:33 följande:
    Du hade helt rätt Hallonpaj. Det är jag som inte hängt med =)

Hittade länken till den sidan jag var inne på för flera månader sen och som jag föll för.

Södra BB hette det. så nu vet jag det till det är dags att kolla upp mer noggrant och välja vart jag helst vill föda =)

Tack för uppvaknandet, känns tryggare att få reda på sånt här i tid =P

Haha tänkte att nu har jag blivit riktigt förvirrad:) även fast man inte behöver bestämma sig nu känns det skönt att ha lite koll. Tack för hjälpen :)
  • Strumpan81

Södra BB är en jättefin förlossning. Rummen ser ut som hotellrum, all medicinsk utrustning är gömd bakom paneler och man har eget badkar samt en barnmorska som är närvarande hela tiden.

Nackdelen är att Södra BB endast har 3 förlossningsrum, samt kriterier på att allt måste vara normalt runt förlossningen. Det vill säga att man haft en komplikationsfri graviditet att man är fullgången ( v 37+0 till 40+0) när man kommer in, att inte vattnet gått förtidigt (mer än 24 h innan förlossningsstart), att bebisen inte bajsat i fostervattnet, att man inte blöder. Om man inte faller in under dessa kriterier när man ringer in och det är dags för förlossning så blir man hänvisad till Södersjukhusets vanliga förlossning. Dessutom ska man ha turen att ett av de 3 förlossningsrummen är lediga, annars blir man hänvisad till stora förlossningen på SÖS.

Så jag tror att södra BB är jättebra, men man måste ha med i beräkningarna att risken att man måste föda på Södersjukhusets stora förlossning (SÖS) är ganska så stor.

Södersjukhusets förlossning är jättebra men gamla små och slitna rum.Det finns endast 2 toaletter och två duschar på hela förlossningen (15 förlossningsrum) som man ska dela med alla andra födande med fostervattnet och blod rinnandes mellan benen (hygieniskt?). Dessutom finns det inget badkar.

Karolinskas förlossning vet jag inget om.
    Huddinges förlossning är relativt nyrenoverad och fräsch.

Danderyds vanliga förlossning är nyrenoverad med stora fräscha rum. Egen dusch och toalett på rummen. Stort hörnbadkar finns att tillgå på avdelningen.

BB Stockholm (på danderyds sjukhus) har också fräscha rum. Jag är tämligen säker på att badkar finns där också.

Badkar kan vara en fördel då det är en bra smärtlindrande metod i början, så sparar man lite på krutet innan man måste sätta in medicinsk smärtlindring.

Kompetensmässigt bland personalen tror jag alla förlossningar är lika bra : )

Tur det är länge kvar till förlossningen så man har tid på sig att välja.

• Zobeideh

Igår slog det mig efter BM besöket, att vi ska VERKLIGEN ha barn. Det är äntligen vår tur. Tårarna som kommer är inte längre sorg utan glädje. Efter 3 års kämpande och vi nästan gav upp så kom det till oss. Som en trevlig 25 års present (plussade någon dag efter) Och allt har flytit på som det ska. Vi är äntligen förbi risk veckorna och barnet lever faktiskt där inne,. Vi har äntligen fått tid till RUL. Vår tid ingen annans tid. Det är vår tid att få reda på va det är som gömmer sig där inne. jag kan äntligen handla kläder till VÅRT barn ingen annans barn.
    Att få känna denna enorma lycka är enorm för oss båda. Och det var som min svärfar sa igår. man ser lyckan stråla om dig. Du ler med hela ansiktet.
    Jag kan inte minnas när jag va så glad sist. Måste ha varit innan vi började försöka.

Det är verkligen helt otroligt. Nu ska jag bara njuta av vår graviditet. Och alla dem negativa tankarna är borta.

(kände bara för att skriva av mig :D)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014