• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Xora
    Zobeideh skrev 2013-09-18 07:46:09 följande:
    Igår slog det mig efter BM besöket, att vi ska VERKLIGEN ha barn. Det är äntligen vår tur. Tårarna som kommer är inte längre sorg utan glädje. Efter 3 års kämpande och vi nästan gav upp så kom det till oss. Som en trevlig 25 års present (plussade någon dag efter) Och allt har flytit på som det ska. Vi är äntligen förbi risk veckorna och barnet lever faktiskt där inne,. Vi har äntligen fått tid till RUL. Vår tid ingen annans tid. Det är vår tid att få reda på va det är som gömmer sig där inne. jag kan äntligen handla kläder till VÅRT barn ingen annans barn.

Att få känna denna enorma lycka är enorm för oss båda. Och det var som min svärfar sa igår. man ser lyckan stråla om dig. Du ler med hela ansiktet.

Jag kan inte minnas när jag va så glad sist. Måste ha varit innan vi började försöka.

Det är verkligen helt otroligt. Nu ska jag bara njuta av vår graviditet. Och alla dem negativa tankarna är borta.

(kände bara för att skriva av mig :D)

Så underbart! =)
  • saraamandaa

Efter minimalt med sömn inatt infann vi oss på kullbergska för RUL kl 8 imorse :) allt såg så himla bra ut , en riktig livlig och vad hon kunde se ett friskt barn !!! Iiih lyckan är total fast att vi fick backa en vecka :) ????

• ananas86
    Xora skrev 2013-09-17 21:59:00 följande:
    Gick in i v 14 idag och livmodern växer som bara den =) Idag har den inte alls tyckt om att jag sitter vanligt eller böjer mig fram; trots att den inte är så stor än tycker den tydligen inte om att bli minsta ihoptryckt =)

Jag är i vecka 15 och känner precis likadant. Det är jätteobehagligt att sitta ner länge eller ännu värre att böja sig ner. Blir illamående och får en krampaktig känsla i livmodern.

Det får bli mammabyxor på jobbet snart, de vanliga byxorna känns trånga över magen nu, trots att jag bytt till en större storlek..

Men känns bra när man märker att magen växer! :D
  • ananas86

Känns som de flesta av er är från Skåne- eller Stockholmstrakten..

Är det några fler göteborgare här? :)

Var tänker ni föda i så fall?

För mig känns Östra sjukhuset som det bästa valet. Mölndal och Borås ligger mycket längre bort för oss!

Har hört en del negativ om ultraljudsundersökningarna på Östra bara, barnmorskorna ska vara väldigt stressade och även vägra säga könet på barnet.

Det är ju inte säker att detta stämmer, men har läst det på flera ställen..

• Tinapina

Vi bor på en ort dit det inte är helt ovanligt att folk kommer långväga för att föda så det måste ju vara ett bra ett gott tecken:) Dessutom har vi bara 10 minuter dit så det känns lugnande. Grannen är BM men har visserligen nyligen gått i pension. Det hade dock varit roligt att ha med henne (vi umgås mycket med hela den familjen, min sambo har umgåtts med deras barn sen de va riktigt små) då hon var den som hjälpte min sambo till världen en gång i tiden:)

Förra grav snittades jag och tyckte det var en bra upplevelse och att personalen var toppen. Det jag inte gillade var att jag fick åka till uppvaket utan bebis efter snittet:/ Men det kanske är ändrat nu.

• Cinnicon

Kollade runt lite bland mammakläder (även om det är långt dit ;) ) Kommer ni köpa mycket mammakläder?

• Emelie e

Jag kommer inte köpa mycket mammakläder, blir antagligen någon klänning till jul. Men annars är det ju så dyrt att köpa mammakläder, iallafall det jag har sett. Man kan ju faktiskt handla lite större kläder på tex. ginatricot, eller köpa en större storlek på klänningar och toppar. Det funkar ju faktiskt :)

• MagdalenaZ
    Strumpan81 skrev 2013-09-18 07:36:08 följande:
    Södra BB är en jättefin förlossning. Rummen ser ut som hotellrum, all medicinsk utrustning är gömd bakom paneler och man har eget badkar samt en barnmorska som är närvarande hela tiden.

Nackdelen är att Södra BB endast har 3 förlossningsrum, samt kriterier på att allt måste vara normalt runt förlossningen. Det vill säga att man haft en komplikationsfri graviditet att man är fullgången ( v 37+0 till 40+0) när man kommer in, att inte vattnet gått förtidigt (mer än 24 h innan förlossningsstart), att bebisen inte bajsat i fostervattnet, att man inte blöder. Om man inte faller in under dessa kriterier när man ringer in och det är dags för förlossning så blir man hänvisad till Södersjukhusets vanliga förlossning. Dessutom ska man ha turen att ett av de 3 förlossningsrummen är lediga, annars blir man hänvisad till stora förlossningen på SÖS.

Så jag tror att södra BB är jättebra, men man måste ha med i beräkningarna att risken att man måste föda på Södersjukhusets stora förlossning (SÖS) är ganska så stor.

Södersjukhusets förlossning är jättebra men gamla små och slitna rum.Det finns endast 2 toaletter och två duschar på hela förlossningen (15 förlossningsrum) som man ska dela med alla andra födande med fostervattnet och blod rinnandes mellan benen (hygieniskt?). Dessutom finns det inget badkar.

Karolinskas förlossning vet jag inget om.

Huddinges förlossning är relativt nyrenoverad och fräsch.

Danderyds vanliga förlossning är nyrenoverad med stora fräscha rum. Egen dusch och toalett på rummen. Stort hörnbadkar finns att tillgå på avdelningen.

BB Stockholm (på danderyds sjukhus) har också fräscha rum. Jag är tämligen säker på att badkar finns där också.

Badkar kan vara en fördel då det är en bra smärtlindrande metod i början, så sparar man lite på krutet innan man måste sätta in medicinsk smärtlindring.

Kompetensmässigt bland personalen tror jag alla förlossningar är lika bra : )

Tur det är länge kvar till förlossningen så man har tid på sig att välja.

Här har någon gjort sin efterforskning! ?
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014