• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    ananas86 skrev 2013-09-22 17:44:30 följande:
    Härligt att läsa allt positivt och att vi nu har passerat den mest osäkra tiden! :) Känns som det har gått ganska fort hittills när man tänker tillbaka.

Vi misstänkte att något var på gång när mensen inte kom, sen ville hunden vara nära mig hela tiden. Hon slutade även hoppa upp på mig när jag kom hem (det gör hon fortfarande inte). Det tog ytterligare några dagar innan vi vågade göra testet.

Så den 9:e juli plussade jag klart och tydligt, sen dess har det sjunkit in mer och mer att vi verkligen ska bli föräldrar! :) Våran blev till på tisdagen eller onsdagen innan midsommar har jag kommit fram till..

Just nu har vi BF 13:e mars, får se om det blir ändrat på RUL 16:e oktober.. Längtar massor dit! :)

Är det någon mer som har hund/djur som har reagerat på graviditeten?
    Ja mina katter är helt galna, de ska tvunget ligga i mitt knä och gärna på nedre delen av magen.
    Innan kunde de ligga hos min man men nu är det bara jag som gäller.
    De känner verkligen av hormoner och sånt tror jag. Bebisen kommer kanske gilla det kurrande ljudet av katterna sen när den är född för den får höra så mycket kurrande när katterna ligger precis på bebisen.
    Men det kanske inte hörs så tydligt.

Jag blir inte klok på när fostret uppfattar ljud. Vissa sidor står det att den uppfattar ljud från mamman i vecka 16 och vissa sidor står det att den inte hör fören vecka 18-19. Vet ni?
  • Zobeideh

Vi har en katt. Han brukar lägga sig på min mage på natten och sova hos mig men nu ligger han alltid sidan om mig. :) vet inte om de har med graviditeten att gör eller om de bara e för att jag har knuffat undan han lite när han närmar sig magen. :-P

Sen på tal om annat måste jag bara få klaga på min j*kla rygg idag. Har enorm ryggvärk och så känns de som typ "mensen" är på g. Jobbig dag idag bläää!!

• Zobeideh

Längtanefterlilladig: jag tror att de e 16 som börjar uppfatta ljud. Många har sagt de till mig så från och med imorgon ska jag börja använda mitt graviditetssmycke
    Men sen vet man ju aldrig om de stämmer att de hör de nu.

• Längtanefterlilladig

De senaste dagarna har det verkligen sjunkit in att jag ska bli mamma. Att jag och min man ska bli mamma & pappa. Min mage har vuxit rätt mycket den senaste veckan och blivit mer rund. Jag har gärna tajta tröjor som visar magen och man får blickar som är riktade mot magen och folk ler. Min mamma vill klappa magen och även min farmor och min man kan inte sluta klappa magen och prata med bebisen.
    Jag har även känt sprattel i nedre delen av magen som en liten fisk.

Alla mina negativa tankar är som bortblåsta och nu tänker jag framåt. Vi har bokat barnvagn och bilstol och i onsdags var vi och köpte en Volvo v70.

Nu vill jag bara att tiden ska gå SNABBT. Jag vill ha ännu större mage och illamåendet får gärna försvinna snart.
    Vi har RUL den 8 oktober och det börjar närma sig.

Jag har börjat känna av hjärtklappning och blir yr och trött om jag står för länge. Jag har lite mindre energi att göra saker och blir fort trött. Men det ser jag som positivt ändå. Jag har lågt blodtryck och det är en förklaring. Sen ökar blodvolymen nu med 20-25 % och pulsen ökar. Min vilopuls har ökat från 68 slag/minut till 89 slag/minut. Så det är inte konstigt man känner sig helt andfådd och yr efter motionerat.

Vi har bestämt oss nu för att kolla könet på bebisen OM det går.
    Jag är helt säker att jag väntar en flicka. Det har bara fötts flickor i vår släkt sedan 1977.
    Mina kusiner och deras barn är flickor, jag, mina två systrar och deras barn är flickor, mina sysslingar och deras tre barn är flickor. Men min man han tror att det blir en pojke för alla i hans släkt är pojkar.
    Faktiskt ingen som har syskon av olika kön. Ganska lustigt. Och det är ju mannen som bestämmer könet.Men det känns konstigt om jag skulle få en pojke, Då bryter jag ju vår tradition i släkten Flört

Vad tror ni att ni väntar?
    Skulle vara kul att göra en lista.

• Längtanefterlilladig
    Zobeideh skrev 2013-09-22 17:55:47 följande:
    Vi har en katt. Han brukar lägga sig på min mage på natten och sova hos mig men nu ligger han alltid sidan om mig. :) vet inte om de har med graviditeten att gör eller om de bara e för att jag har knuffat undan han lite när han närmar sig magen. :-P

Sen på tal om annat måste jag bara få klaga på min j*kla rygg idag. Har enorm ryggvärk och så känns de som typ "mensen" är på g. Jobbig dag idag bläää!!
    Just ryggvärk som känns som mensvärk KAN vara tecken på urinvägsinfektion. Man kan ha urinvägsinfektion även om man inte känner det. kanske ska höra av dig till din BM om ett urintest?
  • j3nnyy
    Zobeideh skrev 2013-09-22 17:55:47 följande:
    Vi har en katt. Han brukar lägga sig på min mage på natten och sova hos mig men nu ligger han alltid sidan om mig. :) vet inte om de har med graviditeten att gör eller om de bara e för att jag har knuffat undan han lite när han närmar sig magen. :-P Sen på tal om annat måste jag bara få klaga på min j*kla rygg idag. Har enorm ryggvärk och så känns de som typ "mensen" är på g. Jobbig dag idag bläää!!

Jag har också haft väldigt ont i ryggen, fick genom mvc komma till en sjukgymnast som hjälpt mig med olika övningar, främst med bäckenet och sen olika avslappningsövningar! Rekommenderas varmt!!
  • j3nnyy
    Längtanefterlilladig skrev 2013-09-22 18:02:56 följande:
    De senaste dagarna har det verkligen sjunkit in att jag ska bli mamma. Att jag och min man ska bli mamma & pappa. Min mage har vuxit rätt mycket den senaste veckan och blivit mer rund. Jag har gärna tajta tröjor som visar magen och man får blickar som är riktade mot magen och folk ler. Min mamma vill klappa magen och även min farmor och min man kan inte sluta klappa magen och prata med bebisen. Jag har även känt sprattel i nedre delen av magen som en liten fisk. Alla mina negativa tankar är som bortblåsta och nu tänker jag framåt. Vi har bokat barnvagn och bilstol och i onsdags var vi och köpte en Volvo v70. Nu vill jag bara att tiden ska gå SNABBT. Jag vill ha ännu större mage och illamåendet får gärna försvinna snart. Vi har RUL den 8 oktober och det börjar närma sig. Jag har börjat känna av hjärtklappning och blir yr och trött om jag står för länge. Jag har lite mindre energi att göra saker och blir fort trött. Men det ser jag som positivt ändå. Jag har lågt blodtryck och det är en förklaring. Sen ökar blodvolymen nu med 20-25 % och pulsen ökar. Min vilopuls har ökat från 68 slag/minut till 89 slag/minut. Så det är inte konstigt man känner sig helt andfådd och yr efter motionerat. Vi har bestämt oss nu för att kolla könet på bebisen OM det går. Jag är helt säker att jag väntar en flicka. Det har bara fötts flickor i vår släkt sedan 1977. Mina kusiner och deras barn är flickor, jag, mina två systrar och deras barn är flickor, mina sysslingar och deras tre barn är flickor. Men min man han tror att det blir en pojke för alla i hans släkt är pojkar. Faktiskt ingen som har syskon av olika kön. Ganska lustigt. Och det är ju mannen som bestämmer könet.Men det känns konstigt om jag skulle få en pojke, Då bryter jag ju vår tradition i släkten Vad tror ni att ni väntar? Skulle vara kul att göra en lista.

Min mamma och sambons farmor är helt säkra på flicka. Jag känner oxå det på mig, medan sambon e säker på pojke. Vi ska ta reda på det om dom kan se på rutin UL. Har du provat att göra ring testet? Inte så tillförlitligt kanske men ska bli kul att se om det visade rätt! :)
  • Längtanefterlilladig
    j3nnyy skrev 2013-09-22 18:17:11 följande:

Min mamma och sambons farmor är helt säkra på flicka. Jag känner oxå det på mig, medan sambon e säker på pojke. Vi ska ta reda på det om dom kan se på rutin UL. Har du provat att göra ring testet? Inte så tillförlitligt kanske men ska bli kul att se om det visade rätt! :)
    Nej inte ringtestet men däremot provade jag och mamma en sak i fredags.

Man kissar i en plastmugg, sedan tar man 1 tesked bikarbonat och rör om lite.
    Om det börjar brusa eller bubbla så är det en pojke. Är det helt stillastående och det inte händer någonting så är det en flicka. Jag fick pyttepytte lite bubblor.
  • j3nnyy
    Längtanefterlilladig skrev 2013-09-22 18:19:56 följande:
    Nej inte ringtestet men däremot provade jag och mamma en sak i fredags. Man kissar i en plastmugg, sedan tar man 1 tesked bikarbonat och rör om lite. Om det börjar brusa eller bubbla så är det en pojke. Är det helt stillastående och det inte händer någonting så är det en flicka. Jag fick pyttepytte lite bubblor.

Ska bli kul att se vad UL visar! Såg att ni bokat barnvagn, vad blev det?
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014