Zobeideh skrev 2013-09-28 20:44:18 följande:
Ananas86: hur har din rygg blivit efter operationen? Jag va riktigt nära för operation men jag som är livrädd för sjukhus lyckades få ett år med korsett som test annars blev de raka vägen in till operation som tur va minskade graderna sig lite så jag slapp men jag har ändå alltid undrat hur ryggen skulle ha blivit med operationen. Märker du någon skillnad?
Men skönt ändå att de ser "bra" ut med hjärtfelet att du inte känner av de. Och att du Slipper göra det oxå.
Men de e som du säger många månader kvar att förbereda sig på
Jag har gjort två operationer. Hade först korsett från jag var 8-14 år. Korsetten hjälpte inte, så jag hade inget val, fösta operationen gjordes när jag var 14 år. Då fick de bort kröken i bröstryggen, men den i ländryggen blev inte alls bättre. Jag fick dessutom infektion i ryggen pga att ena staget lossnade.
Jag hade sen jätteproblem med min rygg i flera år, men fick ingen hjälp.
Det var för ca 3 år sen jag fick träffa en ny läkare som lyssnade på mig.
Så i mars 2011 opererades jag igen och denna gången har allt gått mycket bättre, jag har varit noga med träning och sjukgymnastik. Tror jag har skrivit det tidigare här i forumet, men min rygg har faktiskt inte varit bättre så långt tillbaka jag kan minnas! :)
Har läst och hört att en opererad skoliosrygg klarar en graviditet bättre. Man har ju stag i ryggen som hjälper till att avlasta ryggen, som extra ryggrad kan man säga. Känner mig självklart lite stel och osmidig ibland, men jag har inte allt lika ont längre.
Det är nog väldigt olika vilka förutsättningar man har, hur sned ryggen är och var kröken/krökarna sitter. En del som haft problem med sin rygg under många år väljer/blir tvungna att opereras när de är i 40-års åldern, efter de har fått barn.
Min läkare sa att jag skulle bli tvungen att göra en ny operation, men jag fick välja själv om jag ville göra det då eller vänta. Nu är jag självklart glad att jag gjorde det direkt, trots att det var ett jobbigt fösta halvår efteråt.
Jag tror inte det hade gått speciellt bra med min rygg om jag hade blivit gravid innan operation.
Nu när ryggen blivit så bra har jag ju tusen andra saker i huvudet istället. Har ju ett helt nytt litet liv som gömmer sig i magen och så flyttar vi till hus i november. :) Har en otroligt stöttade sambo, som samtidigt är min absolut bästa vän! Så jag är förväntansfull och ser ljust på framtiden! :)
Hur är din rygg nu? Hur längesen var det du hade korsett? Hoppas det kommer gå bra med din rygg också och att du ska slippa besvär under graviditeten! :)
Herregud, blev ett långt inlägg! :P