• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • TomMon

Igår fick jag ont nära urinblåsan, blev jätteorolig. Men det kom inget blod så jag lutar åt att det antingen är växtvärk eller så har lilltjejen lärt sig ett nytt sätt att röra sig på! :)

Jag har också endometrios och idag gjorde det så sjukt ont när jag skulle göra nr 2. Det är som att tarmarna har det lite tuffare nu och när då saker och ting ska passera så känns det obehagligt. Är det någon som känner igen sig?

• Sopp
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-30 11:19:17 följande:
    ......

Jag sa till henne att jag gör vad jag vill och att vem vet, bebisen kanske dör när den är född.
    Det finns inget säkert här i livet. Ska man aldrig få hoppas, tro och längta?
    Ska man hela tiden utgå från det värsta?

Vad tycker ni?
    Fixa på du! Jag tror knappast att sorgen om något skulle hända ditt barn kommer att vara på något sätt större för att du har köpt o fixat lite kläder, så jag ser ingen anledning till att du inte ska kunna vara lycklig och njuta i nuet. Händer något så händer något, då är det lika fruktansvärt hur som helst skulle jag gissa
  • Lovely90
    Min mamma & pappa var här och fikade igår.
    Vi har inte gjort något speciellt för bebisen. Inte köpt några möbler eller inrett barnrum.
    Men däremot har vi inhandlat lite kläder och tvättat upp flera kartonger med ärvda kläder som stått i källaren och luktat instängt.

Då visade jag mamma att jag hade tvättat allt och sorterat i storlek och lagt i plastlådor som jag sedan lagt i en stor brudkista på övervåningen.

Då sa hon att det är alldeles för tidigt för att köpa kläder och förbereda för bebisen.
    Vad som helst kan ju hända.

Jag blev så lessen, jag visste redan att min mamma är en pessimist.
    Men jag förstår inte varför hon hela tiden ska utgå från att något ska hända med bebisen.
    Hon säger hela tiden "vi får hoppas att han stannar inne tills efter jul iallfall". Varför säger hon så?

Hon är säkert orolig för mig för hon vet hur ont i magen jag har och haft det tufft.
    Men det stressar ju mig.

I början var alla väldigt glada i att påpeka att "ha inte för stora förhoppningar" "det kanske inte kommer gå denna gången heller". Min man är så trött på min familjs eviga pessimist prat. Man ska väl vara glad och tänka framåt?

Jag tycker att man får bestämma själv när man vill handla grejjer och inreda barnrummet.
    Det är ju en del i att förbereda sig för det nya lilla livet. Man kan väl inte göra allt när bebisen kommit?

Jag sa till henne att jag gör vad jag vill och att vem vet, bebisen kanske dör när den är född.

Vad tycker ni?
    Vi har bara köpt tre uppsättningar kläder än så länge och så mycket mer lär vi nog inte köpa. Tillhör dem som tänker "det är på riktigt när bebisen verkligen är här". Min mamma är likadan.  Vi kommer nog inte hämta vagn och sätta upp spjälsäng förrän bebisen är född. Vad som helst kan hända. Däremot går jag inte runt och tänker så mycket på det heller, utan njuter varje dag av bebis i magen :). Men jag tycker det är lite jobbigt att prata mycket om bebis med folk jag inte känner så bra för man vet faktiskt inte vad som kan hända :/
  • Foreverandever
    Sopp skrev 2013-10-30 11:41:13 följande:
    Fixa på du! Jag tror knappast att sorgen om något skulle hända ditt barn kommer att vara på något sätt större för att du har köpt o fixat lite kläder, så jag ser ingen anledning till att du inte ska kunna vara lycklig och njuta i nuet. Händer något så händer något, då är det lika fruktansvärt hur som helst skulle jag gissa

Längtanefterlilladig: håller med sopp om att du skall njuta av graviditeten och göra precis som du mår bäst av :) man kan inte ta något föregivet i livet, men samtidigt mår man inte bättre av att ta ut sorgerna i förväg. Varför sörja två gånger? Och det finns inget som är " vara glad i onödan". Så man skall försöka ta ut glädjen i förskott och händer nått, så kommer det oavsett vara lika svårt.
  • Lovely90

Från början tänkte jag att jag skulle jobba fram till BF, men nästan alla jag säger det till säger åt mig att jag inte kommer orka det. Jobbar på förskola, småbarnsavdelning med 35 barn och nu börjar jag nästan tvivla på om jag kommer klara av det eftersom alla säger att det inte kommer gå. Någon mer som jobbar på förskola? Hur har ni tänkt göra?

• MagdalenaZ
    Min mamma & pappa var här och fikade igår.
    Vi har inte gjort något speciellt för bebisen. Inte köpt några möbler eller inrett barnrum.
    Men däremot har vi inhandlat lite kläder och tvättat upp flera kartonger med ärvda kläder som stått i källaren och luktat instängt.

Då visade jag mamma att jag hade tvättat allt och sorterat i storlek och lagt i plastlådor som jag sedan lagt i en stor brudkista på övervåningen.

Då sa hon att det är alldeles för tidigt för att köpa kläder och förbereda för bebisen.
    Vad som helst kan ju hända.

Jag blev så lessen, jag visste redan att min mamma är en pessimist.
    Men jag förstår inte varför hon hela tiden ska utgå från att något ska hända med bebisen.
    Hon säger hela tiden "vi får hoppas att han stannar inne tills efter jul iallfall". Varför säger hon så?

Hon är säkert orolig för mig för hon vet hur ont i magen jag har och haft det tufft.
    Men det stressar ju mig.

I början var alla väldigt glada i att påpeka att "ha inte för stora förhoppningar" "det kanske inte kommer gå denna gången heller". Min man är så trött på min familjs eviga pessimist prat. Man ska väl vara glad och tänka framåt?

Jag tycker att man får bestämma själv när man vill handla grejjer och inreda barnrummet.
    Det är ju en del i att förbereda sig för det nya lilla livet. Man kan väl inte göra allt när bebisen kommit?

Vad tycker ni?
    Jag har faktiskt inte köpt nånting av den anledning till att OM det händer något så kommer jag inte fixa att ställa tillbaka allt och leva lite med att man inte ska ha barn då.
    Jag kunde ville knappt titta på hus efter att jag och min sambo fått lönelöfte (börjat möblera i huvudet) och skulle köpa ett drömhus och ägaren svarar inte och 2 dagar senare säger att huset är sålt.  
    Jag vill inte veta hur jag skulle mått om det händer något nu med livet i magen.
    Är inte pessimist, men vill vänta ett tag till innan jag köper något och inreder osv..
    Vi har förberett med att möblera om och köpa in lite nya förvaringsmöjligheter som garderober osv, men inte så stora förändringar att vi ändrar tillbaka det om barnet inte vill komma.. 

Men vill du köpa kläder, inreda rum osv, så är det verkligen upp till dig. Det är inte bara nu det kan "hända något", det kan hända så mkt annat även när barnet är fött, men man kan inte låsa in sig eller barriera sig för att saker och ting kan hända.. om ni förstår min tanke.

Allt kan hända, men vet du att ditt psyke klarar av en sådan eventuell händelse. Go for it!
    KRAMAR        
  • jesspett

Var på rul i måndags och allt såg så fint ut så. =) 

Sen kom vi hem och fick strömavbrott pga stormen. Enligt eon ska det vara imorgon vid 15 men det återstår att se... Men man får mycket gjort när man inte sitter vid tvn eller datorn! ;) Väldigt glad att vi bor på landet och har vedspis som vi kunnat laga mat på och fyllda regnvattentunnor att spola toaletterna med... 

• tvetalan

Känns mkt bättre i magen nu. Molvärken som kom O gick hela morgonen har försvunnit så nu kan jag sluta oroa mig. Tack till er som skrev lugnande ord!

• Hallonpaj88

Vi har köpt en del kläder och beställt barnvagnen men den är det förlossningsgaranti på. Jag vill glädjas i stunden och händer det något (usch det får det inte) tar vi det då.

Men fy jag hade blivit jättearg om min familj skulle vara sådär negativ.

Man vet aldrig vad som händer i livet. Jag kan bli påkörd nu när jag ska hem, eller sambon. Ska jag då inte blivit kär i honom i rädsla att förlora honom?

Det har hänt väldigt mycket i mitt liv så de stunder jag kan vara lycklig passar jag på att njuta.

• Zobeideh

Min pappa är likadan med att jag ska vänta med att handla ifall det skulle hända något. Medan min mamma blir super glad över att höra alla bebis köp. Jag har väntat på denna dagen i 3 år och haft tillräckligt med sorg anser jag/vi. Så oavsett vad som händer blir vi lika ledsna som om vi har grejorna eller ej. Så jag tycker det absolut är upp till var ch en hur mycket man handlar och när man handlar. jag kan inte hålla mig och köper sakerna på om pö.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014