Längtanefterlilladig skrev 2013-10-30 11:19:17 följande:
Min mamma & pappa var här och fikade igår.
Vi har inte gjort något speciellt för bebisen. Inte köpt några möbler eller inrett barnrum.
Men däremot har vi inhandlat lite kläder och tvättat upp flera kartonger med ärvda kläder som stått i källaren och luktat instängt.
Då visade jag mamma att jag hade tvättat allt och sorterat i storlek och lagt i plastlådor som jag sedan lagt i en stor brudkista på övervåningen.
Då sa hon att det är alldeles för tidigt för att köpa kläder och förbereda för bebisen.
Vad som helst kan ju hända.
Jag blev så lessen, jag visste redan att min mamma är en pessimist.
Men jag förstår inte varför hon hela tiden ska utgå från att något ska hända med bebisen.
Hon säger hela tiden "vi får hoppas att han stannar inne tills efter jul iallfall". Varför säger hon så?
Hon är säkert orolig för mig för hon vet hur ont i magen jag har och haft det tufft.
Men det stressar ju mig.
I början var alla väldigt glada i att påpeka att "ha inte för stora förhoppningar" "det kanske inte kommer gå denna gången heller". Min man är så trött på min familjs eviga pessimist prat. Man ska väl vara glad och tänka framåt?
Jag tycker att man får bestämma själv när man vill handla grejjer och inreda barnrummet.
Det är ju en del i att förbereda sig för det nya lilla livet. Man kan väl inte göra allt när bebisen kommit?
Jag sa till henne att jag gör vad jag vill och att vem vet, bebisen kanske dör när den är född.
Det finns inget säkert här i livet. Ska man aldrig få hoppas, tro och längta?
Ska man hela tiden utgå från det värsta?
Vad tycker ni?
Jag har faktiskt inte köpt nånting av den anledning till att OM det händer något så kommer jag inte fixa att ställa tillbaka allt och leva lite med att man inte ska ha barn då.
Jag kunde ville knappt titta på hus efter att jag och min sambo fått lönelöfte (börjat möblera i huvudet) och skulle köpa ett drömhus och ägaren svarar inte och 2 dagar senare säger att huset är sålt.
Jag vill inte veta hur jag skulle mått om det händer något nu med livet i magen.
Är inte pessimist, men vill vänta ett tag till innan jag köper något och inreder osv..
Vi har förberett med att möblera om och köpa in lite nya förvaringsmöjligheter som garderober osv, men inte så stora förändringar att vi ändrar tillbaka det om barnet inte vill komma..
Men vill du köpa kläder, inreda rum osv, så är det verkligen upp till dig. Det är inte bara nu det kan "hända något", det kan hända så mkt annat även när barnet är fött, men man kan inte låsa in sig eller barriera sig för att saker och ting kan hända.. om ni förstår min tanke.
Allt kan hända, men vet du att ditt psyke klarar av en sådan eventuell händelse. Go for it!
KRAMAR