• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Foreverandever

xstellax: roligt med någon som är lika gammal som en själv (29 år) och väntar första barnet :) har glömt att säga att vi är beräknade till 4 mars.

• tvetalan

Är det någon mer än jag som känner, några gånger per dag, en mensliknande känsla i nedre delen av magen? Är det fortfarande normalt eller borde jag ringa bm och rådgöra? Känner mig orolig :(

Bebisen kände jag lite i morse senast, igår däremot hade han hicka, var häftigt. Så livstecken har jag fått från bebban men är det normalt att jag har ont? Håller ej i sig länge men är inte heller skönt..

• Hallonpaj88
    tvetalan skrev 2013-10-30 08:25:32 följande:
    Är det någon mer än jag som känner, några gånger per dag, en mensliknande känsla i nedre delen av magen? Är det fortfarande normalt eller borde jag ringa bm och rådgöra? Känner mig orolig :(

Bebisen kände jag lite i morse senast, igår däremot hade han hicka, var häftigt. Så livstecken har jag fått från bebban men är det normalt att jag har ont? Håller ej i sig länge men är inte heller skönt..

Jag har inte haft mensvärk på några veckor nu men det är ju inte mensvärk, utan växtvärk så det är nog helt normalt. Tänk på hur bebben växer där inne :)

Kan ju även vara sammandragningar o det är oxå normalt så länge man inte har dem hela tiden.

Vilken vecka är du i? Visst är det häftigt att känna den lille?:) jag har moderkakan i framvägg men känner sparkarna tydligt. Är i vecka 20+4.
  • tvetalan
    Hallonpaj88 skrev 2013-10-30 09:52:19 följande:

Jag har inte haft mensvärk på några veckor nu men det är ju inte mensvärk, utan växtvärk så det är nog helt normalt. Tänk på hur bebben växer där inne :)

Kan ju även vara sammandragningar o det är oxå normalt så länge man inte har dem hela tiden.

Vilken vecka är du i? Visst är det häftigt att känna den lille?:) jag har moderkakan i framvägg men känner sparkarna tydligt. Är i vecka 20+4.
    Jag är i vecka 22, hade denna molvärk senast v 18/19 och då växte ju magen en hel del. Får hoppas på att det är. Växtvärk o att det är normalt!

Trodde först bebben sparkade så häftigt, hela tiden men läste sedan på allas vår kära FL och det var visst hicka :D häftigt att känna! Oj vad bra att du känner! Visst är det fantastiskt?! Det var ändå ganska "tidigt" med tanke på att du har moderkakan i framvägg :)
  • Hallonpaj88
    tvetalan skrev 2013-10-30 10:06:02 följande:
    Jag är i vecka 22, hade denna molvärk senast v 18/19 och då växte ju magen en hel del. Får hoppas på att det är. Växtvärk o att det är normalt!

Trodde först bebben sparkade så häftigt, hela tiden men läste sedan på allas vår kära FL och det var visst hicka :D häftigt att känna! Oj vad bra att du känner! Visst är det fantastiskt?! Det var ändå ganska "tidigt" med tanke på att du har moderkakan i framvägg :)

Gå på din egen magkänsla och var inte rädd att ringa din barnmorska om du är orolig :)

Åh vad häftigt med hicka! Hur känns det jämfört med sparkar?

Ja på ultraljudet förra onsdagen sa barnmorskan att det är därför det dröjt men att jag kommer börja känna när som och i söndags kände jag första gången. Är så häftigt! Han är dock envis för så fort sambon lägger handen på magen så slutar han hihi. Men igår kväll gav sig inte sambon så tillslut kände han :)
  • Längtanefterlilladig

Då har jag varit hos läkaren på MVC. Helt underbar och förstående läkare som tar mig på allvar.
    Han lät mig först berätta om de ENORMA magsmärtor jag upplever i magen. Inatt har jag kunnat sova 3 timmar pga att det gör ont i magen. Jag har endometrios och hela magen består typ av sammanväxtningar som gör att det gör vansinnigt ont när livmodern växer och tar mer plats.

Läkaren kände sedan igenom på min mage, stackars lilla plutten där inne blev väl helt mosad.
    Han sparkade tillbaka och verkade bli sur haha!
    Men iallfall så sa läkaren att så ont som jag har är inte normalt att ha.

Visst, det är inte smärtfritt att vara gravid. det slits och töjs och drar men inte så det gör ont så man inte kan sova, börja gråta och får panik. Varken han eller jag är oroliga får lillen i magen men är mer orolig för mig själv.
    När ska det släppa? Kan ju inte tugga alvedon som godis och ligga ner hela tiden.

Jag förklarade att jag jobbar med småbarn och att det gör ännu mer ont i magen när jag anstränger mig och böjer mig framåt osv. Läkaren tog mig på allvar och sjukskrev mig tills den 18 december.

Sen får vi se om försäkringskassan godtar läkarintyget, men han trodde det.
    Det står att jag inte ska lyfta tungt, vila mycket och ta det lugnt.
    Han konstaterade även att jag har foglossning och jag har fått tid för sjukgymnast nästa vecka.

Jag har upplevt mer mensvärk och sammandragningar på sistone också. Dels för att livmodern växer men också dels för att jag kanske är orolig för mitt magont.

Nu hoppas jag så att jag får vara hemma och inte tvingas jobba.
    För med denna värken kan jag max jobba 2 timmar sen är jag inte till någon nytta alls för arbetslaget.

• Längtanefterlilladig
    Hallonpaj88 skrev 2013-10-30 10:12:13 följande:

Gå på din egen magkänsla och var inte rädd att ringa din barnmorska om du är orolig :)

Åh vad häftigt med hicka! Hur känns det jämfört med sparkar?
    Ja på ultraljudet förra onsdagen sa barnmorskan att det är därför det dröjt men att jag kommer börja känna när som och i söndags kände jag första gången. Är så häftigt! Han är dock envis för så fort sambon lägger handen på magen så slutar han hihi. Men igår kväll gav sig inte sambon så tillslut kände han :)
    Har också en väldigt envis bebbe som inte vill sparka när pappa känner på magen.
    Kanske pappa inte är tillräckligt envis då.
  • Längtanefterlilladig

Min mamma & pappa var här och fikade igår.
    Vi har inte gjort något speciellt för bebisen. Inte köpt några möbler eller inrett barnrum.
    Men däremot har vi inhandlat lite kläder och tvättat upp flera kartonger med ärvda kläder som stått i källaren och luktat instängt.

Då visade jag mamma att jag hade tvättat allt och sorterat i storlek och lagt i plastlådor som jag sedan lagt i en stor brudkista på övervåningen.

Då sa hon att det är alldeles för tidigt för att köpa kläder och förbereda för bebisen.
    Vad som helst kan ju hända.

Jag blev så lessen, jag visste redan att min mamma är en pessimist.
    Men jag förstår inte varför hon hela tiden ska utgå från att något ska hända med bebisen.
    Hon säger hela tiden "vi får hoppas att han stannar inne tills efter jul iallfall". Varför säger hon så?

Hon är säkert orolig för mig för hon vet hur ont i magen jag har och haft det tufft.
    Men det stressar ju mig.

I början var alla väldigt glada i att påpeka att "ha inte för stora förhoppningar" "det kanske inte kommer gå denna gången heller". Min man är så trött på min familjs eviga pessimist prat. Man ska väl vara glad och tänka framåt?

Jag tycker att man får bestämma själv när man vill handla grejjer och inreda barnrummet.
    Det är ju en del i att förbereda sig för det nya lilla livet. Man kan väl inte göra allt när bebisen kommit?

Jag sa till henne att jag gör vad jag vill och att vem vet, bebisen kanske dör när den är född.
    Det finns inget säkert här i livet. Ska man aldrig få hoppas, tro och längta?
    Ska man hela tiden utgå från det värsta?

Vad tycker ni?

• Awanata
    tvetalan skrev 2013-10-30 08:25:32 följande:
    Jag har det. Har det nu när jag skriver t o m ! En mensvärksliknande känsla. Det är helt normalt enligt min barnmorska och inget att oroa sig över. Jag tar det tvärtom som ett gott tecken att det växer som det ska och att Peanut blir större 

"Mensvärk" utan blod är ingen fara enligt min barnmorska i alla fall! Sen kanske man inte ska ha superont så klart.
  • xStellax
    anaconda skrev 2013-10-29 23:30:50 följande:
    Hej och varmt välkommen hit till vår (utan att skryta) helt underbara tråd!

Jag bor nära Uppsalatrakten! (Bor i Sigtuna och är 26år) och vi har bestämt oss för att föda på akademiska! Ska du de med??

Jag har oxå svårt att förstå att de ligger nåt i magen och växer, har inte känt av några sparkar eller så än utan de är mer "fladder och sprattel"
    Vi väntar oxå en flicka och är beräknad till 21 mars!

Grattis till giftemålet och bebis tänkte nog att de va dags eftersom nu är gifta och allt nu :)
    Tack så mycket!:) 

Vad kul, har helt missat att det fanns någon mer från uppsalatrakten! Vi kommer också att föda på akademiska. Var där vi gjorde RUL i går så vi passade på att kolla var förlossningen låg.

Jamen precis.. det fladdrar lite i magen. Längtar tills det känns ordentligt!  Kändes så konstigt att se på UL hur mycket hon faktiskt rörde sig utan att jag kände något.

Grattis till dig och alla er andra med!!    

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014