• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Strumpan81

Majsan88 förstår ditt resonemang. Dock har forskning slagit fast att det är fram till v 20 som foster växer lika snabbt därefter utvecklas de olika pga av genetik. Sen förekommer det såklart individuella skillnader. Dock är det så att vården är ganska fyrkantig och rigid i sin form så är tämligen söker på att de är RUL de komet gå efter. Därför tycker jag absolut att du ska ringa och prata med din BM om att du känner dig orolig och att du känner att RUL har mätt fel.

• majsa88

Sorry för så många inlägg

Men risken är betydligt högre om man går över mer än 2 veckor. Men barnmorskorna vill inte erkänna det för o inte oroa oss

• anaconda

Jag va beräknad 9 mars och kom 18 mars och jag vägde endast 24?? Nåt Och va 48-49 lång så min mamma gick 9 (!) dagar över men jag va endå liten

• LillsmurfanLisa
    majsa88 skrev 2013-10-31 09:15:40 följande:
    Sorry för så många inlägg
    Men risken är betydligt högre om man går över mer än 2 veckor. Men barnmorskorna vill inte erkänna det för o inte oroa oss
    Jag förstår din oro, men det är fortfarande så att vissa landsting i Sverige har tre veckor som gräns för igångsättning. Med andra ord tror jag inte att risken ökar så jättemycket. Att vara gravid är ju en risk i sig. Jag hoppas att det kan lugna dig lite, men ring din bm och prata med henne/honom för att få mer information.
  • Prinsessan på ärten

Jag blev ju flyttad på KUB och sen egenligen lite igen på RUL men sköterskan där sa att om man kunde mäta skallen på KUB är det det datumet de går efter.

Jag är glad för enl sista mensen skulle det vara den 8 mars, nu har jag bf den 2 mars (RUL sköterskan mätte att det skulle vara 5 mars... )

Just med tanke på igångsättning är jag glad att vara "längre gången" på papper. Och nu när man gått över gränsen för vad som är gynakut och vad som är förlossning känns det bra att "räknas frammåt" med..

Var ute och promenerade med sambon och upplyste honom om att om barnet kom inatt (i söndags) så är det ett missfall.. men om barnet kommer imorgon är det ett barn som man iallafall försöker rädda livet på. Galet att det egentligen bara är en dags skillnad :) Men man ska väl ha maximal otur då.

Fast det var så min BM förklarade, jag sa att den 2 eller 5 spelar ingen roll men hon sa att jag nog skulle känna annorlunda om barnet kom för tidigt eller om jag gick över tiden :)

HUrsom så är Ultraljud alltid det säkraste. Sista mensen etc är ju bara en uppfattning, UL är ju en medicinsk undersökning där man faktiskt kan se hur långt gånget barnet är.

I slutändan struntar ju det lilla livet i det och kommer ut precis när hen känner att hen är färdigbakad. :) 

• MagdalenaZ

I början när jag sprang på UL var och varannan blödning så växte hon som hon skulle, idag skulle jag då ha varit v 19+6, men blev bakåtflyttad till 19+3. Men BM sa att barnet växer hela tiden, men olika mkt hela tiden.. Så om jag då skulle mätt nu i veckan igen skulle det lika gärna kunnat vara tillbaka på 19+6. Hon sa att det kan diffa på +-1 vecka hela graviditeten men det är väldigt vanligt!

Apropå föräldrapenningen ska jag va hemma längst, inte för att vi inte är jämställda eller jag ska vara hemma för att jag är kvinna, utan för att min sambo har eget företag och jag jobbar statligt. Lämnar jag mitt arbete 1 år så kan jag gå tillbaka och på samma bana jag lämnade, lämnar han ett år kanske han inte har ett jobb att gå tillbaka till. Dessutom tjänar vi mer på att jag är hemma. Det är väl det som är så fantastiskt med föräldrapenningen, man kan lägga upp det precis som man vill :)
    Jag har tänkt att vara hemma med barnet ett år (5 dagar i veckan uttag) sen ska jag tillbaka till jobb med eventuellt arbeta 50 %. Sen kanske jag går upp till 75% efter 1,5 år. Men allt har sin tid.
    Min väninna som har barn, som var väldigt påstridig till att det skulle delas lika, har ångrat sig djupt och förhandlar nu med mannen att få vara hemma längre. Hon älskar att vara hemma med dottern! Nalle

• majsa88

Jo jag förstår. Men jag vet exakt vilken dag jag hade ägglossning och 3 läkare som gjort undersökningar har sagt att det stämmer exakt på samma dag. Aja får väl prata med barnmorskan om detta

Vill verkligen inte gå över tiden. Är jätte rädd för det.

prinsessan på ärten, vad häftigt . Vilken vecka är du i?

• Idiiis91

Jag måste tyvärr säga att jag kommer vara frånvarande från denna tråd tills jag har kommit upp på fötter igen.

Jag och min sambo skall flytta isär och jag känner mig helt tom!

• Längtanefterlilladig
    majsa88 skrev 2013-10-31 11:10:01 följande:
    Jo jag förstår. Men jag vet exakt vilken dag jag hade ägglossning och 3 läkare som gjort undersökningar har sagt att det stämmer exakt på samma dag. Aja får väl prata med barnmorskan om detta Vill verkligen inte gå över tiden. Är jätte rädd för det. prinsessan på ärten, vad häftigt . Vilken vecka är du i?

Det stämmer inte alls på mig heller med Bf. Men min bebis har vuxit i skov. Jag har varit på 5 ultraljud & blivit bakåtflyttad & framåt. Det hade betydelse för vilken dag i veckan jag gjorde ultraljudet & klart hur noga läkaren mätte. Enligt min sista mens & min egen beräkning av ägglossning skulle jag haft BF 14/3. Nu har jag den 19/3. Känner mig inte så orolig över det. Jag tycker du ska prata med din BM om din oro. Ni kan diskutera med varann om hur du & hur vården tänker. Kanske din bebis kommer två veckor innan BF. Det vet man ju inte.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014