• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Heene

jag har också snurrat in mig lite i det där med månader men jag tror att jag förstår nu =P
    man är gravid i 9 kalendermånader och 10 graviditetsmånader. Du är alltså i 5e månaden i dagligt tal för att allmänheten ska förstå om dom frågar =) (vi gravida pratar ju mest veckor)
    Men om man räknar från din sista mens, alltså graviditetens start, så har du hunnit gå igenom 6 månader. (jun, jul, aug, sep, okt, nov = 6 gravida månader)
    Hoppas det inte blev för snurrigt. Dom verkar älska att krångla till det för oss gravida hehe

• ajml
    lele79 skrev 2013-11-18 14:06:48 följande:
    Märker ni oxå vilket skillnad det är nu när barnet rör sig i magen. Innan har det varit en fladdrande känsla, nu är det liksom mer kraft, härligt

Jag känner stor skillnad! Känns som hela havet stormar vissa stunder Haha. Och här om dagen tror jag att jag kände en liten fot som tryckte på, men den försvann illa kvickt! Riktigt häftigt var det i alla fall!:D
  • Ziiah

Var hos BM idag. Mätte magen till 24 cm, "möjligtvis 25 cm". Är enligt rul i vecka 24 (23+3) men enligt egen beräkning (och mycket mer "logik") i vecka 26 (25+0).

Enligt rul så började jag känna av graviditeten 4 dagar INNAN befruktning och plussade innan v 4+0. Enligt min egna räkning började jag känna av graviditeten ca en vecka efter befruktning. Har gjort två ultraljud som man mätte bebisen på och det skiljer 6 dagar på dem...

Jag tror iaf att jag är beräknad till 2 mars och att bebis tittar ut runt 13e mars ist (som jag enl. rul är beräknad till). Annars ligger jag en bra bit över i "normalkurvan" med magmåtten just nu bl.a..

• tvetalan
    Ziiah skrev 2013-11-18 18:08:06 följande:

Var hos BM idag. Mätte magen till 24 cm, "möjligtvis 25 cm". Är enligt rul i vecka 24 (23+3) men enligt egen beräkning (och mycket mer "logik") i vecka 26 (25+0).

Enligt rul så började jag känna av graviditeten 4 dagar INNAN befruktning och plussade innan v 4+0. Enligt min egna räkning började jag känna av graviditeten ca en vecka efter befruktning. Har gjort två ultraljud som man mätte bebisen på och det skiljer 6 dagar på dem...

Jag tror iaf att jag är beräknad till 2 mars och att bebis tittar ut runt 13e mars ist (som jag enl. rul är beräknad till). Annars ligger jag en bra bit över i "normalkurvan" med magmåtten just nu bl.a..

Ja, antingen är det fel datum eller så är din mage extra stor :') förmodligen fel datum, det är ju lätt att mäta fel på ul också, någon millimeter kan göra skillnad i dagar.

Jag var ju i v 23+5 och mitt sf mått låg då på 22-23cm, närmare 22 tyckte bm
  • EmilyMAndersson
    tvetalan skrev 2013-11-18 14:00:52 följande:

Vet du om det fanns babygym på gekås? Typ en mjuk grej dom ligger på med saker som hänger ovanför? Verkar vara en bra men också dyr grej i vanliga butiker!
    Det finns babygym på Gekås ;) Ska dit själv den 5 december :)

Till dom som undrade om Prinsessan Madeleine så måste hennes barn födas i Sverige för att kunna vara en del av tronföljden om jag inte minns helt fel. och jag lider verkligen med er som kommer föda samtidigt som henne, för någon kommer ju definitivt att göra det :/ 
  • Längtanefterlilladig

Spenderat halva dagen med att titta på repriser av "drömmen om ett barn" från TV3. Man fick följa när tre av tjejerna födde sina barn. Och tårarna bara sprutade på mig. Gud så känslig jag blivit. Bara att få se sitt barn för första gången & när bebisen ligger där på ens bröst efter man har kämpat antal timmar & haft sååå ont. ...helt fantastiskt. Längtar så till den dagen.

• Längtanefterlilladig
    Ziiah skrev 2013-11-18 18:08:06 följande:
    Var hos BM idag. Mätte magen till 24 cm, "möjligtvis 25 cm". Är enligt rul i vecka 24 (23+3) men enligt egen beräkning (och mycket mer "logik") i vecka 26 (25+0). Enligt rul så började jag känna av graviditeten 4 dagar INNAN befruktning och plussade innan v 4+0. Enligt min egna räkning började jag känna av graviditeten ca en vecka efter befruktning. Har gjort två ultraljud som man mätte bebisen på och det skiljer 6 dagar på dem... Jag tror iaf att jag är beräknad till 2 mars och att bebis tittar ut runt 13e mars ist (som jag enl. rul är beräknad till). Annars ligger jag en bra bit över i "normalkurvan" med magmåtten just nu bl.a..

Tror de mätt fel på mig med på RUL. Spännande med barnmorske besök. Hur mår du annars? Fortfarande kämpigtmeed känslorna?
  • tvetalan
    EmilyMAndersson skrev 2013-11-18 18:39:33 följande:
    Det finns babygym på Gekås ;) Ska dit själv den 5 december :)

Till dom som undrade om Prinsessan Madeleine så måste hennes barn födas i Sverige för att kunna vara en del av tronföljden om jag inte minns helt fel. och jag lider verkligen med er som kommer föda samtidigt som henne, för någon kommer ju definitivt att göra det :/ 
    Efter mitt inlägg här kollade jag in blocket lite snabbt :) köpte ett babygym begagnat. Ska hem o tvättas nu!
  • majsa88

Men jag blev gravid i juli. Hur går det ihop?

Heene skrev 2013-11-18 16:31:12 följande:
    jag har också snurrat in mig lite i det där med månader men jag tror att jag förstår nu =P

man är gravid i 9 kalendermånader och 10 graviditetsmånader. Du är alltså i 5e månaden i dagligt tal för att allmänheten ska förstå om dom frågar =) (vi gravida pratar ju mest veckor)

Men om man räknar från din sista mens, alltså graviditetens start, så har du hunnit gå igenom 6 månader. (jun, jul, aug, sep, okt, nov = 6 gravida månader)

Hoppas det inte blev för snurrigt. Dom verkar älska att krångla till det för oss gravida hehe

• Zobeideh

Längtanefterlilladig: åh det programmet är riktigt bra. Så många tårar man haft när man sett de. Synd där inte kommer nya avsnitt.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014