• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • j3nnyy

Ni som inte har samma efternamn, har ni bestämt något vad bebisen ska heta? Min svärmor började tjata om det igår, har inte haft en tanke på de själv, men hon tyckte de va sååååå viktigt att bebisen hette samma som dom. Fast ja kan väl känna att det egentligen inte har nån betydelse men blev väl lite irriterad för hon inte har med de o göra.. Jag har ett lite mer ovanligt namn medans dom heter som typ hälften av alla människor i hela Sverige, Eriksson. Jag sa att jag tyckte att barnet får väl dubbelnamn då, men de "är väl inte så snällt och behöva ha ett så långt namn" suck... Hur tänker ni som inte är gifta? Eller inte har samma namn iaf :)

• Zobeideh

Vi kommer köra på sambos efternamn :) det är något jag har sagt sen vi börja planera barn :-P mest för mitt efternamn är ovanligt (farazdaghi) och vet själv hur jobbigt det är att alltid bokstavera så tycker synd om barnet om jag ger de efternamnet haha. Så de får bli Nordquist lite lättare :)

• Anki84

Våran lilla pojke kommer få sambons efternamn (egentligen så spelar det ingen roll då vi båda har två utav de vanligaste efternamnen i sverige). Tycker de känns lite utav en svensk tradition att barnen tar pappans efternamn.

• j3nnyy
    Anki84 skrev 2013-11-19 17:23:27 följande:

Våran lilla pojke kommer få sambons efternamn (egentligen så spelar det ingen roll då vi båda har två utav de vanligaste efternamnen i sverige). Tycker de känns lite utav en svensk tradition att barnen tar pappans efternamn.

Jag hade tänkt så oxå, men blev lite provocerad när svärmor tyckte de va så självklart haha.

Jag trodde dom flesta fick mammans namn? Pikade sambon lite o sa att när han friar så byter jag såklart till hans namn o barnet oxå :)
  • Längtanefterlilladig
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-19 04:01:45 följande:
    Orkar inte mer. Har ju haft ont i vänstra skinkan o benet i flera dagar och i natt vaknade jag av ett ryck att det krampar på högra sidan av ryggen. Nu värker det konstant. Har knappt sovit en blund. Varit uppe o gått, tagit alvedon och värmt vetekudden men inget funkar. Hoppas läkaren kan hjälpa mig i morgon för just nu njuter jag inte alls av att vara gravid :(

Usch va jobbigt för dig! Är det samma nu?
  • Awanata

Vår tjej kommer heta som min sambo gör i efternamn. Jag heter som min pappa gör och jag vill inte ha något med honom att göra, ännu mindre min dotter, så det var ett väldigt lätt val för vår del

• Heene

Här kommer det bli sambons efternamn också. Mest pga av att jag förmodligen kommer heta det en dag också och då kan barnet få det redan från början =)
    Tyvärr har sambon ett yberfinskt efternamn, likaså förnamn. Så det låter hur dumt som helst om han skulle ta mitt riktigt svenska efternamn den dagen vi gifter oss. Antti Enegren liksom... njae =P
    Men så har jag känt att så länge vi heter samma sak hela familjen sen så står jag nog ut med att heta fru Järvelä =) Hans föräldrar verkade väldigt nöjda när dom fick höra det iaf ;)

• MiniMatrix

Jag är kluven vad gäller efternamn. Jag kommer aldrig byta bort mitt oavsett om vi gifter oss eller inte. Har ett efternamn som bara vår släkt heter. Sambon har också ett relativt ovanligt efternamn och är inte heller så sugen på att byta. Så frågan är ju vad barnet får heta...

En annan fråga - hur tänker ni med föräldraledighet? Alltså när tänker ni gå hem från jobbet? Och går ni hem utan ersättning, med föräldrapenning (innan barnet kommer) eller har ni sparade semesterdagar?

• anaconda

Är helt knäckt av fk just nu! Dom vill att jag ska leva på 260kr om dagen, kommer va tvungen att ta ut 7 dagar i veckan och kan vara hemma 34 veckor sammanlagt, kommer föda på jobbet för att jobba in i de sista

• j3nnyy
    MiniMatrix skrev 2013-11-19 17:53:49 följande:

Jag är kluven vad gäller efternamn. Jag kommer aldrig byta bort mitt oavsett om vi gifter oss eller inte. Har ett efternamn som bara vår släkt heter. Sambon har också ett relativt ovanligt efternamn och är inte heller så sugen på att byta. Så frågan är ju vad barnet får heta...

En annan fråga - hur tänker ni med föräldraledighet? Alltså när tänker ni gå hem från jobbet? Och går ni hem utan ersättning, med föräldrapenning (innan barnet kommer) eller har ni sparade semesterdagar?

Jag går hem 60 dagar innan på graviditespenning, och innan dess har jag två veckor semester :) så i slutet på december går jag hem. Jag antar att jag kommer ta föräldrapenning dom sista 10 dagarna innan beräknad förlossning och tills hon kommer om hon inte vill titta ut i tid :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014