• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Mango08
    j3nnyy skrev 2013-11-19 15:58:51 följande:
    Ni som inte har samma efternamn, har ni bestämt något vad bebisen ska heta? Min svärmor började tjata om det igår, har inte haft en tanke på de själv, men hon tyckte de va sååååå viktigt att bebisen hette samma som dom. Fast ja kan väl känna att det egentligen inte har nån betydelse men blev väl lite irriterad för hon inte har med de o göra.. Jag har ett lite mer ovanligt namn medans dom heter som typ hälften av alla människor i hela Sverige, Eriksson. Jag sa att jag tyckte att barnet får väl dubbelnamn då, men de "är väl inte så snällt och behöva ha ett så långt namn" suck... Hur tänker ni som inte är gifta? Eller inte har samma namn iaf :)

Jag och min sambo gifter oss på lördag. Jag tycker inte om hans efternamn och han tycker inte om mitt, varpå vi har kikat lite vad vi har för namn i släkten. Vi kom överens om att ta min mammas flicknamn som vi båda tycker är fint, och i och med att vi gifter oss nu så kommer bebis få samma namn! :)

Som du skrev så har din svärmor ingenting med namnvalet att göra. Ni ska välja det efternamn som du och din sambo tycker bäst om. Väljer ni inte något får bebisen automatiskt ditt efternamn och det kan ni ändra vid ett senare tillfälle om ni t.ex. gifter er. Jag tycker personligen att det är roligare med lite udda efternamn, varför inte båda ta ditt efternamn? =)  
  • Längtanefterlilladig
    Mango08 skrev 2013-11-19 21:20:47 följande:
    Jag och min sambo gifter oss på lördag. Jag tycker inte om hans efternamn och han tycker inte om mitt, varpå vi har kikat lite vad vi har för namn i släkten. Vi kom överens om att ta min mammas flicknamn som vi båda tycker är fint, och i och med att vi gifter oss nu så kommer bebis få samma namn! :) Som du skrev så har din svärmor ingenting med namnvalet att göra. Ni ska välja det efternamn som du och din sambo tycker bäst om. Väljer ni inte något får bebisen automatiskt ditt efternamn och det kan ni ändra vid ett senare tillfälle om ni t.ex. gifter er. Jag tycker personligen att det är roligare med lite udda efternamn, varför inte båda ta ditt efternamn? =)  

Va roligt att ni ska gifta er Jag fick ett bra tips av prästen som vigde oss & det var att bara släppa allt på bröllopsdagen. Alla måsten, tankar & kontroll. Bara njut av nuet & dagen. Blicka inte framåt, tänk inte på om middagen kommer räcka till alla eller vem som ska hålla tal. Bara NJUT. Det gjorde vi & det var en helt fantastisk dag som jag aldrig kommer glömma. Stort lycka till!!
  • LillsmurfanLisa
    j3nnyy skrev 2013-11-19 15:58:51 följande:
    Ni som inte har samma efternamn, har ni bestämt något vad bebisen ska heta? Min svärmor började tjata om det igår, har inte haft en tanke på de själv, men hon tyckte de va sååååå viktigt att bebisen hette samma som dom. Fast ja kan väl känna att det egentligen inte har nån betydelse men blev väl lite irriterad för hon inte har med de o göra.. Jag har ett lite mer ovanligt namn medans dom heter som typ hälften av alla människor i hela Sverige, Eriksson. Jag sa att jag tyckte att barnet får väl dubbelnamn då, men de "är väl inte så snällt och behöva ha ett så långt namn" suck... Hur tänker ni som inte är gifta? Eller inte har samma namn iaf :)
    Vi har inte bestämt oss än.

Jag har ett efternamn som bara min lilla släkt har. Min sambo har dubbelefternamn från Colombia. Det lutar åt att vårt barn får dubbelt efternamn också men som namnlagen ser ut nu så är det bara ett av de namnen som är det officiella efternamnet. Det andra måste skrivas in som mellannamn. Det stör mig. Min sambo och jag skulle dessutom vilja ha ett gemensamt dubbelefternamn, så att hela familjen heter lika, men det får vi inte. Nu är det dock prat om att namnlagen ska ändras så att dubbelnamn återigen blir tillåtet, men jag vet inte om det hinner ske innan våra små kommer.

Hur som helst - låt inte svärmor lägga sig i för hon har ingenting med era namn att göra! 
  • Heene

Idag har min mage växt jättemkt känns det som! Hur kan det gå så fort vissa dagar?
    Nu känner jag mig verkligen gravid och att magen tillhör 6e månaden. Så kände jag inte igår.
    Fram till idag så har folk påpekat hur liten jag är för att vara så långt gången. Men idag fick jag min fösta kommentar av en kund "åh, jag ser att du ska ha barn snart"... snart!? njae, bara i helgen så trodde folk knappt på mig när jag berättade att jag är gravid haha =)

Mitt bäcken har vart lite segare idag också, har liksom vaggat fram som en pingvin nu på eftermiddagen =) hoppas det bara är idag så att inte den snygga gravidgången redan börjar visa sig.
    Smidigheten kan gärna få försvinna dagarna innan BF och inte nu =P

• MagdalenaZ
    Heene skrev 2013-11-19 21:58:11 följande:
    Idag har min mage växt jättemkt känns det som! Hur kan det gå så fort vissa dagar?
    Nu känner jag mig verkligen gravid och att magen tillhör 6e månaden. Så kände jag inte igår.
    Fram till idag så har folk påpekat hur liten jag är för att vara så långt gången. Men idag fick jag min fösta kommentar av en kund "åh, jag ser att du ska ha barn snart"... snart!? njae, bara i helgen så trodde folk knappt på mig när jag berättade att jag är gravid haha =)

Mitt bäcken har vart lite segare idag också, har liksom vaggat fram som en pingvin nu på eftermiddagen =) hoppas det bara är idag så att inte den snygga gravidgången redan börjar visa sig.
    Ja din mage har verkligen växt ! :) va roligt!!
  • j3nnyy
    Heene skrev 2013-11-19 21:58:11 följande:

Sååå fin mage ???? visst är det kul när det börjar synas?
  • MagdalenaZ
    anaconda skrev 2013-11-19 20:57:05 följande:
    Har pratat med mitt Lönekontor och då har jag en grundlön på 169695kr plus 4332,3(ob) men i min grundlön ingår inte semester ersättningen och den va typ 18000kr så min SGI blir uträknat på ca 175.000 sen har jag räknat som fk visar på hemsidan och fick fram 370kr sen är skatt på de! Jobbar 81,2% som personlig assistent (32,5tim/vecka) min tim penning är 156,64kr

Känner mig bara fruktansvärt förnedrad när inte alls får lägga in lika!
    Ja det är ju "rätt" uträknat, men det blir lite tråkigt för dig.. :(
    Har du kollat om du kan få ihop en slant på bostadsbidrag? Glöm inte att ju mer mannen går in med föräldrapenning och du jobbar så får ni även ut mer i jämställdhetsbonus.
    Tex du har föräldrapenning måndag-torsdag, han : fredag - söndag, du jobbar fredag-söndag..

Försök tänka positivt och tänk på knodden du får träffa i mars .. Hjärta

• j3nnyy
    j3nnyy skrev 2013-11-19 22:42:06 följande:
    Sååå fin mage ???? visst är det kul när det börjar synas?
    Verkar inte som att de går och göra telefonens inbyggda smileys från telefonen till appen? Jag får bara upp frågetecken?? Provar o göra en "manuellt" haha

• anaconda
    MagdalenaZ skrev 2013-11-19 22:42:35 följande:
    Ja det är ju "rätt" uträknat, men det blir lite tråkigt för dig.. :(
    Har du kollat om du kan få ihop en slant på bostadsbidrag? Glöm inte att ju mer mannen går in med föräldrapenning och du jobbar så får ni även ut mer i jämställdhetsbonus.
    Tex du har föräldrapenning måndag-torsdag, han : fredag - söndag, du jobbar fredag-söndag..

Försök tänka positivt och tänk på knodden du får träffa i mars .. Hjärta

Bostads bidrag kan vi glömma!

Vi ska dela på hela fp 480/2=240st

Jag jobbar ca 8 mil hemifrån och de blir 16 mil dagligen så att jobba för mig en dag ger mig knappt några pengar häller om man ska räkna bensin,

Sen tror jag inte han vill "slösa" sina dagar på helgerna då han vill vara hemma lika som mig alltså dagarna,

Nån som vet om man kan boka nåt möte på fk och få råd och hjälp med hur vi ska lägga in dagar? Om vi båda kan gå dit samtidigt?
  • majsa88

Känner någon utav er sig nästan lika trött som innan? På mina lediga dagar så är energin helt slut kl 22.00 . Då tvingar jag mig själv att fortsätta sitta uppe. Men slocknar 00.00 då jag inte kan hålla ögonen öppna mer. Dessutom har sambon spelat in mig för o bevisa för mig att jag har börjat snarka... haha konstigt att jag har börjat snarka. Finns det något samband när mellan graviditet o snarkning?

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014