• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • EmilyMAndersson

Ser att några börjat föräldragrupp, det skulle vi egentligen också ha gjort, men det blir framflyttat till januari. Jag som vill ha allt klart i tid känner mig superstressad så vi kommer börja lite hemma med avslappningsövningar då vi fått låna en cd av en vän.

Många har reagerat på att vi köpte klart det mesta så tidigt och tyckte att jag var så snabb med allt, men jag får sån hjärtklappning så det känns som om att jag slits itu om den stressen kommer krypande. Jag har låtit alla få tycka som dom vill, det är svårt att förklara för någon som inte förstår hur det är med den stressen. Nåväl låt oss hoppas att bebisen stannar inne, för om jag förstått det hela rätt så kommer vi inte vara klara förrän i mitten på februari ev. senare, vilket innebär att vi kanske inte hinner gå alla träffar innan han är här... :/

sen såg jag att ni pratat lite efternamn, då jag heter Andersson och lever med förhoppningen att vi blir familjen Dahlberg till slut så blir det sambons efternamn, tycker det namnet är fint, inte för vanligt och inte för ovanligt :) 

Hur har ni det med namnförslag? Är alla överens med sin partner? Har de flesta bestämt sig vad ni ska välja mellan? Vi har än så länge inte kommit överens om något, vi som alltid tycker samma i vanliga fall, med inredning, uppfostran, smak, uppförande, ja allt.  Det här känns hopplöst, vi har aldrig varit så oense som nu, det känns så konstigt när man är van vid att för det mesta tycka samma :)

• j3nnyy
    EmilyMAndersson skrev 2013-11-22 12:00:55 följande:

Ser att några börjat föräldragrupp, det skulle vi egentligen också ha gjort, men det blir framflyttat till januari. Jag som vill ha allt klart i tid känner mig superstressad så vi kommer börja lite hemma med avslappningsövningar då vi fått låna en cd av en vän.

Många har reagerat på att vi köpte klart det mesta så tidigt och tyckte att jag var så snabb med allt, men jag får sån hjärtklappning så det känns som om att jag slits itu om den stressen kommer krypande. Jag har låtit alla få tycka som dom vill, det är svårt att förklara för någon som inte förstår hur det är med den stressen. Nåväl låt oss hoppas att bebisen stannar inne, för om jag förstått det hela rätt så kommer vi inte vara klara förrän i mitten på februari ev. senare, vilket innebär att vi kanske inte hinner gå alla träffar innan han är här... :/

sen såg jag att ni pratat lite efternamn, då jag heter Andersson och lever med förhoppningen att vi blir familjen Dahlberg till slut så blir det sambons efternamn, tycker det namnet är fint, inte för vanligt och inte för ovanligt :) 

Hur har ni det med namnförslag? Är alla överens med sin partner? Har de flesta bestämt sig vad ni ska välja mellan? Vi har än så länge inte kommit överens om något, vi som alltid tycker samma i vanliga fall, med inredning, uppfostran, smak, uppförande, ja allt.  Det här känns hopplöst, vi har aldrig varit så oense som nu, det känns så konstigt när man är van vid att för det mesta tycka samma :)

Jag har oxå handlat ganska mycket tidigt, men har inte kunnat låta bli!

Vi har nog bestämt oss för dubbelnamn, och om/när vi gifter oss kommer både jag och lillan ta hans namn :)

Vi har lyckats komma överens om några namn vi väljer emellan. Izabella, Mathilda eller Mathilde, Tyra eller Elise :) jag är mest för izabella och Elise men vi får väl se :) hur går de för er?
  • majsa88

Är det inte mvc som erbjuder föräldrar grupp? Jag har inte blivit erbjuden än. Men har tid hos bm i vecka 25. Är i vecka 22 nu. Kanske då hon kommer ta upp det? Eller hur är det?

• ananas86
    MagdalenaZ skrev 2013-11-22 08:35:21 följande:
    Vet inte om ni menar att det drar på utsidan av magen, jättemärklig känsla, jag hade så ont att jag knappt kunde stå upp till slut. Har ont idag med, men inte lika jävligt som igår..

Imorse insåg jag verkligen att jag är "tjock".. jag har ett par jeans som är mina "tjockis"byxor De har passat trots att man gått upp några kilo, idag kunde jag inte ens stänga gylfen.. jag stannade upp och iaktog mig själv i spegeln, gylfen öppen, magen står ut (den har hittills inte gjort det på morgonen), innan jag ens hann säga något så kom min sambo och sa : "nej du är inte tjock älskling, du är gravid och du har aldrig varit vackrare".. Ganska mysigt när jag precis var på väg att gråta :)

Haha, ibland lyckas killarna läsa ens tankar.. :)

Underbar kommentar från din sambo! :)

Min sambo säger samma, att jag är finare än nånsin, trots att man själv känner sig hyfsat osmidig redan! :P
  • ananas86
    LillsmurfanLisa skrev 2013-11-22 10:40:31 följande:
    Dagens bm-besök avklarat! Hon är så härlig min bm. Trygg, glad och erfaren. Så skönt.

SF-mätning: 23-24 cm

Blodtryck (lågt): 95/50

Jag har fortfarande bra järndepåer, men järnet i blodet har sänks (även om det ligger på 105, vilket är precis över gränsen för rekommendation av tillskott, enligt min bm) så jag ramlar också dit på järntabletter nu. Varann dag med Niferex till att börja med.

Någon som vet vad som händer om man inte äter järntillskott? Kan det skada barnet? Jag är inte så sugen på att börja redan och känner mig både pigg och "opåverkad" av det låga värdet.

Jag äter också järntabletter varannan dag, har gjort det sen vecka 20.

Vad jag har förstått det som är det ingen fara för barnet, det tar den näringen det behöver. Så risken är att du kommer känna dig trött och matt för att du inte får tillräckligt med järn. Men de sätter in järntabletter innan du märker av att värdet är för lågt. :)
  • Heene

Vi har redan valt namn. Vi kommer bara på två stycken som verkligen känns helrätt, så det får nog bli dem helt enkelt =) Vi är inte osams om namnen men däremot verkar vi väldigt kräsna båda två, så vårt problem har mest vart att hitta ett namn öht.
    Så det kommer bli en Valter om det blir en pojke och Elise om det blir en flicka.
    Däremot så vill jag gärna ha med ett extra namnval till BB utifall att det inte skulle kännas helt rätt när barnet väl ligger i vår famn.
    Tilde har vi som andrahandsval till flicka, men jag tror till 95% att vi får en pojke (pga magkänsla). Och där står det helt still.
    Att det är så svårt med pojknamn!

• Heene

Och inte heller jag har vart på en är uppskriven för att gå i en föräldrargrupp.
    Har också gissat att bm kommer ta upp det när jag är där nästa gång, vilket är om ca 1,5 v.
    Hoppas på det iaf för det skulle vara så kul att vara med i en =)
    Hur kom ni andra med i dessa grupper? hittade ni själva eller blev ni erbjudna?

• tvetalan

Angående namn så bestämde vi ett killnamn innan vi ens gifte oss som varit vårt favoritnamn sedan dess. Trodde ett tag att det var en tjej så fick tänka om lite. På rulet såg vi en liten kille så namnet vi tänkt på så länge kommer bli bebisens namn :)

Åh. Jag nös nyss, fick ont i ryggen och vänster axel efter nysen. Jättekonstigt.. Haha..  

• anaconda

Åh vår tjej ska heta Izabella oxå, de är redan bestämt! Vi kallar henne redan Iza och Izzy :)

• LillsmurfanLisa

Min sambo och jag har en lista på namn som vi gillar. Ett par från honom, andra från mig och några som vi hittat tillsammans längs vägen. Då namnen ska fungera på svenska, spanska och engelska - och helt inte ha för stark biblisk koppling är det inte helt lätt.

Senaste tiden har jag fått för mig att jag vill ha namn med koppling till havet på något sätt (både min sambo och jag fridyker och känner en stark koppling till havet) men det krånglar bara till det ännu mer.

Jag har en känsla av att vi inte kommer att bestämma oss förrän Grodan har kommit ut - och kanske blir det inte ens ett av namnen vi har på listan :)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014