• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • tvetalan
    LillsmurfanLisa skrev 2013-11-21 11:21:37 följande:
    Jag kommer att fortsätta ta studielån. Det ger mig mer i månaden än fp. Sen tar jag fp under sommarlovet. 

Jag tar inget studielån. Skulle jag ta det skulle min skuld bli väldigt hög efter 4,5 års studier. Vi får leva knapert två år till tänkte vi. Har redan mannens csnlån som vi betalar av just nu.. Hoppas det löser sig med fp för min del. Annars måste jag ta uppehåll.. :/
  • LillsmurfanLisa
    tvetalan skrev 2013-11-21 11:27:31 följande:

Jag tar inget studielån. Skulle jag ta det skulle min skuld bli väldigt hög efter 4,5 års studier. Vi får leva knapert två år till tänkte vi. Har redan mannens csnlån som vi betalar av just nu.. Hoppas det löser sig med fp för min del. Annars måste jag ta uppehåll.. :/
    Ah, jag har klarat mig på bara bidraget i några år men nu har jag tagit studielån i nästan tre år. Totalt kommer det bli fyra års lån...

Lycka till med fp och studierna. Jag hoppas att det kommer gå att kombinera för din del! 
  • Emelie e

Jag är också student, kommer inte plugga mer då jag tar examen i januari. Jag har ingen aning om hur mycket pengar jag kommer få men får antagligen det lägsta. Ska ta reda på hur de räknar då jag har jobbat extra under studietiden, sista året iaf. Men jag är så lycklig över det här barnet så pengar ordnar sig oftast :)

• tvetalan

Verkar som att jag kommer få fp ändå. Men självfallet de dagar jag inte har något obligatoriskt i skolan. Skönt! Om man lägger på csn bidraget så blir det ändå en ok summa i månaden.

Mannen kanske tar ut fredag lördag söndag och använder sina dagar. Men jag tänkte på en sak, för att få fp som grundas på mannens lön under helgen, måste han ta ut fp för hela fredagen då, eller går det för halva också? Någon som har koll på min flummiga fråga? 

• tvetalan
    Emelie e skrev 2013-11-21 11:40:17 följande:
    Jag är också student, kommer inte plugga mer då jag tar examen i januari. Jag har ingen aning om hur mycket pengar jag kommer få men får antagligen det lägsta. Ska ta reda på hur de räknar då jag har jobbat extra under studietiden, sista året iaf. Men jag är så lycklig över det här barnet så pengar ordnar sig oftast :)
    Är lite osäker på det där men om du jobbat extra under studietiden så är det inte alls säkert att de räknas in. Du får fråga fsk. Alla deras regler gör mig snurrig.
    Ja.. Pengar ordnar sig oftast ändå men man vill ju inte oroa sig i förväg heller. Hoppas det ordnar sig för oss oroliga fp.själar :) 
  • Awanata

Har någon av er instagram? Jag fick tips från en kollega att man kan hämta ut en gratis polarnopyret-mössa om man taggar dom i ett inlägg och en bild på mössan man vill ha. Jag hämtade just ut en lila mössa till lillan Det står nog mer på deras användare om någon är intresserad

• MagdalenaZ
    tvetalan skrev 2013-11-21 12:05:16 följande:
    Verkar som att jag kommer få fp ändå. Men självfallet de dagar jag inte har något obligatoriskt i skolan. Skönt! Om man lägger på csn bidraget så blir det ändå en ok summa i månaden.

Mannen kanske tar ut fredag lördag söndag och använder sina dagar. Men jag tänkte på en sak, för att få fp som grundas på mannens lön under helgen, måste han ta ut fp för hela fredagen då, eller går det för halva också? Någon som har koll på min flummiga fråga? 

Han måste ta ut hela fredagen för att kunna ta ut hela lördag och söndag.
    Tar han halva fredag, får han ta halva lördag och söndag. Samma omfattning har tar ut en arbetsdag innan helg(vilket kan vara måndag eller fredag) kan han ta under helgen.
  • Lovely90
    Ziiah skrev 2013-11-21 09:41:09 följande:
    Härligt!
    Det jag ser som ganska viktigt att ha klart innan är väl att man tvättat alla bebiskläder och sängkläder osv, det orkar/vill man nog inte göra direkt när bebisen kommit hem. Man kan ju också bara köpa saker och montera och ställa i ordning senare, om det känns bäst så. Det spelar ju ingen roll när man köper och fixar i ordning allt, bara det finns saker och är enkelt fixat när bebisen är ute så man bara kan få njuta lite i början också. Vad har ni för saker till bebisen nu? :)
    Vi har köpt lite bebiskläder, gjorde en lista på vad vi har imorse. Vi har 2 bodys i stl.50, 3 i stl.56 med tillhörande byxor. Sedan en stickad overall i stl.56. Har tänkt köpa byxor till de små bodysarna, sedan mössa och tossor att ha ute. Just det, en pjamas i stl.56 med.

Sängkläder och tillbehör är köpt, bara sängen som saknas. Sedan har jag sytt ett babynest med :).

Tycker det är svårt att veta när man skall införskaffa resten tänker hela tiden "tänk om bebisen kommer tidigare så har vi inte fixat allt" samtidigt som jag inte vill fixa för mycket för tidigt..
  • MagdalenaZ

Ni som studerat och har arbetat innan, ska ändå försöka skicka in de uppgifter om era tidigare arbetsgivare.. alla inkomster över 10700 kr /år räknas (det blir ca 22 kr / dag, men det är alltid något)
    Har man "så låga inkomster" så har ändå ändå garanterat 225 kr / dag innan skatt i föräldrapenning.
    Men om man då blir sjuk, kan det vara värt att ha en SGI fastställd..  

Det kommer komma lite regeländringar från och med 1 januari 2014, men återkommer med en sammanfattning kring det! :)

• Galaxy79a
    tvetalan skrev 2013-11-21 12:05:16 följande:

Får man ta ut csn bidrag + Fp samtidigt? Jag studerar också och funderar lite över hur jag ska göra, hade tänkt mig distansstudier nästa termin, uppehåll över sommaren och distans höstterminen. 
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014