• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • majsa88

Har man inte rätt att vara mamma ledig o få fp 1 år? Tyckte att någon hade skrivit här att för hennes del gällde det bara 34 veckor?

jag börjat få panik om detta med fp. Det är så mycket o jag fattar ingenting. Plus är student. .

• anaconda

Ja jag kommer kunna bara hemma 34-35 veckor dårar jag ut 7 dagar i veckan, de måste jag så jag får in pengar, och då räcker mina 240 dagar i 34 veckor typ!

• majsa88

Men vad är grunden då? Att ta ut 5 dagar i veckan? Jag kommer nog få det lägsta då jag är student. Åh jag är vilsen i detta...

anaconda skrev 2013-11-21 10:47:15 följande:
    Ja jag kommer kunna bara hemma 34-35 veckor dårar jag ut 7 dagar i veckan, de måste jag så jag får in pengar, och då räcker mina 240 dagar i 34 veckor typ!

• Hallonpaj88

Sitter och fyller i uppgifter inkomst och årsarbetstid från försäkringskassan. Jag jobbar heltid fem dagar i veckan. Vad skriver man som timmar per vecka och årsarbetstid???

• tvetalan
    majsa88 skrev 2013-11-21 10:50:40 följande:

Men vad är grunden då? Att ta ut 5 dagar i veckan? Jag kommer nog få det lägsta då jag är student. Åh jag är vilsen i detta...

Kommer också få lägsta då det enda jag gjort hela livet är pluggat. Känns surt. Det är inte ens säkert att jag kommer att få ut fp för jag tänkt studera vidare (utan att befinna mig i skolan) och då får man ju inte fp. Att överleva på csn-bidraget känns lite.. Knappt... Eller ja. Det kommer inte funka alls. Har mejlat fsk och väntar svar för o se om jag kan få fp ändå även ifall jag anses som studerande men inte kommer vara på plats i skolan.

Tror lägsta nivån ligger på 225 kronor har jag för mig. Per dag då..
  • LillsmurfanLisa
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-21 10:38:31 följande:
    Va härligt att allt såg bra ut hos era BM. Jag ska dit om en vecka då är jag i vecka 24+1. Jag har ingen aning om hur stor min livmoder är. Enligt info jag läst ska den vara i navelhöjd nu eller strax ovanför naveln. Men där jag är som högst på magen är precis under naveln. Har idag spänningar & ont runt naveln så det kan vara tecken att livmodern är på G att passera naveln nu de närmsta dagarna. Känner ni var er livmoder börjar & slutar?
    Yes, jag har känt tydligt hela tiden. Nu när den har krupit upp ovanför naveln är lite dock lite svårare att känna. Jag är i v 25 (24+0) idag och det är den senaste veckan som magen har "höjts" ovanför navel. Det har gott så ofantligt fort den senaste tiden. 
  • majsa88

225 kr utan skatt? O i hur många dagar? 365 är ju ett år. Innan jag pluggade så hade jag ett skit jobb 1 år. Innan dess tjänade jag bra. Hur långt bak går de o kollar?

tvetalan skrev 2013-11-21 11:04:21 följande:
    Kommer också få lägsta då det enda jag gjort hela livet är pluggat. Känns surt. Det är inte ens säkert att jag kommer att få ut fp för jag tänkt studera vidare (utan att befinna mig i skolan) och då får man ju inte fp. Att överleva på csn-bidraget känns lite.. Knappt... Eller ja. Det kommer inte funka alls. Har mejlat fsk och väntar svar för o se om jag kan få fp ändå även ifall jag anses som studerande men inte kommer vara på plats i skolan.

• tvetalan
    majsa88 skrev 2013-11-21 11:12:24 följande:

225 kr utan skatt? O i hur många dagar? 365 är ju ett år. Innan jag pluggade så hade jag ett skit jobb 1 år. Innan dess tjänade jag bra. Hur långt bak går de o kollar?

Hmm. Om du jobbat innan och sedan studerat med csnbidrag så sparas det du gjort innan. Men tror det jobbet du hade ett år är det som räknas, utifrån allt jag läst. Gör uträkningen grundat på din lön du hade året innan du började studera och se vad du får :)

Ja 225 är före skatt tror jag.. Haha om jag ens får det är frågan.
  • LillsmurfanLisa
    tvetalan skrev 2013-11-21 11:04:21 följande:

Jag kommer att fortsätta ta studielån. Det ger mig mer i månaden än fp. Sen tar jag fp under sommarlovet. 
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014