• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • SEM

Ah:) jag är inne på 4 eller 5:) jag är hemma i 7 månader och sedan tar min sambo över i 7 månader :) sedan fundera jag på att va hemma lite till efter honom :) min sambo snackar om dubbeldagar, o.jag fattar ingenting:p han verka ha mer koll än mig :p

• LillsmurfanLisa
    SEM skrev 2014-01-02 19:49:04 följande:
    Ah:) jag är inne på 4 eller 5:) jag är hemma i 7 månader och sedan tar min sambo över i 7 månader :) sedan fundera jag på att va hemma lite till efter honom :) min sambo snackar om dubbeldagar, o.jag fattar ingenting:p han verka ha mer koll än mig :p
    Ni kan ta ut ett 30 dagar båda tillsammans. Alltså dagar ni är hemma samtidigt, båda två. Såhär skriver FK: 
    Hemma samtidigt - dubbeldagar

Under barnets första år kan båda föräldrarna ta ut föräldrapenning för samma dagar. De dagarna kallas dubbeldagar.

Föräldrarna kan som mest ta ut 30 dubbeldagar. Kom ihåg att dubbeldagarna inte ger några extra föräldrapenningdagar. Det innebär att om ni båda är hemma så kommer ni ta ut 2 dagar, en för varje förälder. Efter att barnet har fyllt ett år kan bara en förälder i taget ta ut föräldrapenning.

Ni kan bara ta ut dubbeldagar från era gemensamma 240 dagar med föräldrapenning och inte från de 60 dagarna som är reserverade. Det innebär att om ena föräldern avstår alla dagar till den andre föräldern så kan han eller hon inte ta ut dubbeldagar.

För att ta ut dubbeldagar ska både du och den andra föräldern ansöka om dubbeldagar för samma datum och i samma omfattning. Ni ansöker om dubbeldagar på Mina Sidor eller så kan ni ringa till oss, då skickar vi hem en blankett som ni fyller i. Om den andra föräldern redan har ansökt om vanlig föräldrapenning för samma dagar måste han eller hon meddela till oss att dagarna ska vara dubbeldagar. Enklaste sättet att meddela oss är att ändra till dubbeldagar i Mina sidor men han eller hon kan också skicka in blanketten eller ringa och berätta vilka dagar som ska vara dubbeldagar.

De dagarna som ni tar ut dubbeldagar ger inte rätt till jämställdhetsbonus. Det innebär att det för föräldrar som har tvillingar kan det vara mer fördelaktigt att ta ut föräldrapenning för varsitt barn istället för att ta ut dubbeldagar.

• Längtanefterlilladig
    Lovely90 skrev 2014-01-02 17:50:59 följande:
    Barnet kan inte fixeras i säte vad jag vet. Man kan göra vändningsförsök och de görs sent men det finns då risk att bebisen vänder sig tillbaka samt att navelsträngen hamnar runt halsen. Jag är lite rädd att vår plutt skall ligga i säte då både jag och sambon gjorde det (vi är båda födda genom snitt). Min mamma valde att avstå från vändningsförsök och min sambos mamma försökte föda i säte men det slutade med snitt ändå.  Så om det visar sig att vår ligger i säte kommer jag välja snitt direkt. Men BM trodde hen låg med huvudet ner sist, så jag hoppas att det håller sig så :).

Är det ärftligt att ligga i säte?Min mamma akutsnittades då jag låg i säte fast de TRODDE att jag låg med huvudet ner (bra koll). Jag kom också ut som en liten fällkniv.
  • Längtanefterlilladig
    Tinapina skrev 2014-01-02 18:27:14 följande:
    Min dotter var fixerad i säte så det kan de nog:) gjorde ett försök att vända henne men hon satt som en sten långt nere i bäckengången. Gör inte ett vändningsförsök till. Min dotter låg aldrig på ngt annat sätt så misstänker att det blir samma även denna gång.

Vet du i vilken vecka de snittar i Halmstad? Får man välja bort vändningsförsök själv om det nu skulle vara så får min del eller vill de prova först en gång innan de bokar snitt?
  • Lovely90
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-02 20:25:54 följande:
    Är det ärftligt att ligga i säte?Min mamma akutsnittades då jag låg i säte fast de TRODDE att jag låg med huvudet ner (bra koll). Jag kom också ut som en liten fällkniv.

BM visste inte riktigt, hon sa att vi får se om det är ärftligt. Hon skall hålla lite extra koll (som om man inte behöver det på alla) och om hon är osäker i slutet så får vi göra ett till UL för att vara säkra. Men har svårt att se hur det skulle vara ärftligt egentligen, men jag vet inte :).
  • Tinapina

Min tidigare dotter är tagen 38+4. Vändningsförsök är väl frivilligt får jag hoppas för det tvärvägrar jag igen och det sa min BM ingenting om mer än att hon påpekade att de olika läkarna hade olika metoder. Jag tror säkert det är bra för många men erfarenheten säger mig ngt annat för min del.

• Längtanefterlilladig
    Tinapina skrev 2014-01-02 20:33:31 följande:
    Min tidigare dotter är tagen 38+4. Vändningsförsök är väl frivilligt får jag hoppas för det tvärvägrar jag igen och det sa min BM ingenting om mer än att hon påpekade att de olika läkarna hade olika metoder. Jag tror säkert det är bra för många men erfarenheten säger mig ngt annat för min del.

Tack för infon. Iochmed min magsmärta jag haft hela graviditeten pga endometrios så vägrar jag vändningsförsök. Jag har ont bara man tar på min mage
  • j3nnyy

Sitter o fyller i lite i "Boken om dig" och klistrar in bilder som bebisen kan ha när den blir större :) så himla mysigt! Kan ni fatta att våra små snart är här? Snart kanske den första kommer! Jag tror den första av alla oss kommer få i slutet av januari/februari. Vad tror ni? Jag är född i v 32 och min bror i v 33 men jag hoppas verkligen min tjej vill stanna tills iaf v 36 sen är hon jättevälkommen haha. Lär väl gå över tiden iofs men är nog inte så mycket att göra åt

• LillsmurfanLisa

Ja, det ska bli spännande att se när den första ploppar ut! Jag hoppas att det i alla fall dröjer en månad, minst. 

Vi har bekanta som var beräknade några veckor innan oss men bebis kom redan  i v 30, så de fick fira nyår på neonatal. Allt gick bra för dem men ändå - jag är inte redo än! En månad innan BF känns nog OK, men tidigare än så hoppas jag slippa. 

(Jag har verkligen varit flitig på att skriva idag - kan det bero på att jag har slutlig c-uppsatsinlämning i morgon kl 10.00?)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014