• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • SEM
    carina87 skrev 2014-01-03 13:39:54 följande:
    Jag måste ta ut 7 dagar :( lärarlöner är inget att hänga i granen direkt...

Spec om man måste skatta fullt :/ jag får ut hälften av min lön efter skatt om man måste skatta fullt.. Galet.. Men jag ska vara tacksam som klarade 8 månaders gränsen, fick min tjänst 15 maj.

Vi har två hushåll med, ett hus som vi renoverar och ett hus som vi bor i.. Så 10 000 minus svider när man ha utgifter.. Men få väl va glad att jag bo på landet och.inte kommer vara cafe shopping mamma m barnvagn ;) billig i drift med andra ord:p
  • Längtanefterlilladig

Tror bebisens huvud håller på att fixera sig. Jag upplever tryck neråt & jobbigt att gå. Har nu börjat få molande mensvärk som jag hade de första 15 veckorna då livmodern växte mycket. Frågat runt lite bland kompisar som är gravida nu & även de som varit. Känslan är tydligen normal men det är inte skönt. Sedan igår sparkar det ENORMT på båda sidor av magen man ser & känner hur hela magen kränger & putar ut. Vet i sjutton vad som händer där inne....

• tvetalan
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-03 14:34:46 följande:

Tror bebisens huvud håller på att fixera sig. Jag upplever tryck neråt & jobbigt att gå. Har nu börjat få molande mensvärk som jag hade de första 15 veckorna då livmodern växte mycket. Frågat runt lite bland kompisar som är gravida nu & även de som varit. Känslan är tydligen normal men det är inte skönt. Sedan igår sparkar det ENORMT på båda sidor av magen man ser & känner hur hela magen kränger & putar ut. Vet i sjutton vad som händer där inne....

Åh så spännande! Kan mycket väl vara så att bebisen håller på att fixera sig :) vilken vecka är du i nu?
  • LillsmurfanLisa

Tack för era glada tillrop! Det är sjukt skönt att få en paus i studierna ett par veckor nu. 

En fråga, är det någon annan här vars mage drar ihop sig rejält då och då (för min del alltid när jag fått orgasm, men även ibland när jag är kissnödig)?

Stackars Grodan ser helt vacuumförpackad ut i magen och jag kan se exakt hur hen ligger. Det gör inte ont på något sätt, ser bara sjukt läskig ut. Är det en form av smärtfri sammandragning, tror ni? 

• MagdalenaZ

Kucke: Jag har fått vila upp mig, men nu är det är efterspelet med pappa och parasiten. Satt med min syster och diskuterade nästa jul och det kommer bli riktigt intressant hur det slutar :)

Apropå gravpenning och aktivitetstöd så går det inte. Du kan däremot vara sjukskriven från programmet pga dina diagnoser, men har du ingen sjukskrivning så är det som zobeideh skriver, sök på bara, släng iväg ditt cv lite här och där så du får.behålla aktivitetsstödet och ha god kontakt med af handläggaren.

Du kan välja att ta föräldrapenning två månader innan beräknad födselom du känner alltför stor press från af, men då kan du inte vara hemma med barnen lika länge.

Det här med hur man.söker och med jobb osv.

Har man ett arbete som man hoppa.in på vissa helger så kan man ändra det, dock.vet jag inte ännu hur det ser ut på mina sidor med just ändringsmöjligheten, fram till nu måste man kontakta handläggare på kundcenter (via telefon eller mejl) för att ta bort dagar.

Ett ex; jag lägger in min ansökan från den 23 mars till 30 juni, men inser den 10 april att jag jobbat 23-26 mars för att jag gick över. Då måste jag ringa eller mejla för att en handläggare ska ta bort 23-26 mars. Men som sagt, lite ändringar inför 2014 årets regler som jag.måste läsa mig in på :)

• majsa88

Låter som en sammandragning. Haha vad häftigt, hur ser du det, eller ja...hur ser det ut ? :)

LillsmurfanLisa skrev 2014-01-03 14:52:10 följande:
    Tack för era glada tillrop! Det är sjukt skönt att få en paus i studierna ett par veckor nu. 

En fråga, är det någon annan här vars mage drar ihop sig rejält då och då (för min del alltid när jag fått orgasm, men även ibland när jag är kissnödig)?

Stackars Grodan ser helt vacuumförpackad ut i magen och jag kan se exakt hur hen ligger. Det gör inte ont på något sätt, ser bara sjukt läskig ut. Är det en form av smärtfri sammandragning, tror ni? 

• Längtanefterlilladig
    Tack för era glada tillrop! Det är sjukt skönt att få en paus i studierna ett par veckor nu.  En fråga, är det någon annan här vars mage drar ihop sig rejält då och då (för min del alltid när jag fått orgasm, men även ibland när jag är kissnödig)? Stackars Grodan ser helt vacuumförpackad ut i magen och jag kan se exakt hur hen ligger. Det gör inte ont på något sätt, ser bara sjukt läskig ut. Är det en form av smärtfri sammandragning, tror ni? 

Haha förlåt men det lät roligt när du skrev att grodan var vaccumförpackad. Det låter som helt normala sammandragningar. Min livmoder drar ihop sig om jag är kissnödig, fått orgasm, stressat eller lyft tyngre än jag borde
  • Heene

Japp, det är precis så sammandragningar känns =)
    Har haft det så sen tidigt i graviditeten. Kan även få den om jag anstränger mig för mkt eller går för snabbt. Dock har det blivit bättre ju längre tiden går tack och lov. För det är inte jätteskönt även om det inte gör ont.

Sammandragningar ska inte göra ont. Börjar dom göra det så ska det kollas upp så att inte livmodertappen börjar bli påverkad. Undrar om det är förvärkar det kallas om dom gör ont
    Vad är det för skillnad på en sd och en förvärk egentligen?

• Saltad

Grattis till inlämnandet! Vet hur skönt det är! :)))

Det låter som en helt vanlig sammandragning. Jag har också bara haft helt smärtfria, men som du säger ser det lite läskigt ut!
    Jag kan få det om jag stressar lite också.. när man ska skynda sig och "ska bara". Då säger magen liksom "stopp, ta det lugnt".
  • Längtanefterlilladig
    tvetalan skrev 2014-01-03 14:40:52 följande:
    Åh så spännande! Kan mycket väl vara så att bebisen håller på att fixera sig :) vilken vecka är du i nu?

Är i vecka 29+1 så pojken får gärna vänta med att komma på iallfall fyra-fem veckor. Alla i min omgivning inklusive jag själv tror att jag kommer föda för tidigt. Pga endometriosen samt att jag haft så ont & mkt problem. Slår vad om att det kommer jävlas in i det sista och han bestämmer sig för att komma fram i början av april :-P
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014